Světlo na konci tunelu – průzkum celosvětového dopadu na fleetový sektor

Jak vnímají svůj byznys v době pandemie samotné firmy a dodavatelé? Přinášíme aktuální výsledky průzkumu mezi 600 společnostmi z celého světa, do kterého se zapojil i náš magazín. Kdy se vše vrátí do normálu? A jaký vliv budou mít opatření způsobené koronavirem na provoz vozových parků?

Nedávno jsme vás informovali o výsledcích průzkumu společnosti Nexus, který mapoval očekávání samotných firem i dodavatelů sektoru automotiv v době spojené s omezeními kvůli pandemii způsobené onemocněním COVID-19. Nálada firem z přelomu března a dubna jasně ukazovala velké obavy z komplikací, které restrikce v tomto období přinášely. Stejně tak samotní výrobci a dodavatelé očekávaly těžké období, na kterém se vedle uzavírání výroby měla podepsat i snižující se poptávka zákazníků.


Aktualizované výsledky průzkumu z posledního období jsou o poznání optimističtější, jakkoliv jsou si zástupci všech oblastí v řetězci včetně samotných firem s vozovými parky vědomi všech nástrah, které další období přinese a zátěže, která na podniky padne. Přesto v průzkumu uvedlo celých 63 % dotazovaných firem, že toto období neohrozí chod samotné společnosti a byznys firmy. V případě dodavatelů takto reagovalo jen 51 % respondentů s tím, že 23 % odpovídajících je přesvědčeno, že zásahy způsobené nastolenými restrikcemi mohou jejich fungování vážně ohrozit. Důvody chystaných opatření a úspor vztahujících se i na vozový park společností jsou různé. Podobnou aktivitu z domácího prostředí nám potvrdil Richard Červenka ze společnosti MND: „Naše společnost pocítila propad v důsledku koronaviru vlivem propadu cen ropy a plynu. Proto jsme musely zrušit plánovanou obnovu aut v tomto roce. Stejně tak jsme měli v plánu i změnu ve způsobu financování. Chtěli jsme přejit při nákupu aut pro obchodní úsek na operativní leasing. Tuto změnu financování budeme muset provést, až jak nám to dovolí ekonomická situace.

Propad v objednávkách i ve výrobě
Podobné chování klientů není zdaleka výjimkou a potvrzuje ho i Martin Brix ze společnosti LeasePlan ČR: „Počet objednávek poklesl, ale to je normální a čekali jsme to. Předpokládáme, že až se život alespoň částečně vrátí do normálu, obchody budou znovu růst.“ Pandemie koronaviru výrazně zasáhla celý řetězec výroby motorových vozidel a taktéž kompletní dodavatelský řetězec. Pokud zůstaneme na území ČR, výroba automobilů zde v březnu dramaticky poklesla, když proti loňskému roku bylo vyrobeno o 47 452 automobilů méně. Téměř 90 % firem v odvětví bylo donuceno zastavit nebo významně omezit výrobu. „Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel, tedy zhruba o 12 % celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat,“ komentuje vývoj Bohdan Wojnar, prezident Sdružení automobilového průmyslu. 

Odhadované měsíční propady tržeb jen u výrobců vozidel přesahují podle údajů AutoSAP 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles tržeb o zhruba 45 %, což představuje ztrátu více než 17 miliard korun měsíčně. I přes tyto děsivá čísla odpovídá na otázku, zda tuto krizi přežije, hned 93 % firem kladně, 4 % neví a 3 % se bojí konce jejich podnikání. V případě strany dodavatelů věří v záchranu podnikání 94 %, 5 % se zdráhá odhadovat a pouze jedno procento tuší zánik provozu. Pokud jde o očekávání, kdy se byznys a kompletní fungování firmy vrátí do normálu, tuší více než 80 % zástupců společností, že by to mohlo být ve čtvrtém kvartálu tohoto roku, případně zkraje roku následujícího. Konkrétně 33 % firem a 31 % dodavatelů věří v konec letošního roku a 28 % firem a 25 % dodavatelů v počátek roku příštího. Optimistický je i Martin Brix leasingové společnosti LeasePlan: „Ano, já jsem optimista. Samozřejmě nás čeká velmi složité období, ale možná tato krize paradoxně přispěje k tomu, že začneme o některých věcech uvažovat racionálněji. Evropský autobyznys se potýkal s nejistotou ještě před příchodem koronaviru, a to zejména kvůli obavám z dopadů přísné protiemisní politiky, kterou razí evropská administrativa. Teď budou muset Evropa i jednotlivé vlády celému sektoru pomáhat. Věřím tomu, že mezi politickými vůdci převáží pragmatický přístup a budou dělat všechno proto, aby rychle obnovili chuť lidí a firem nakupovat.“

jak připravit auto na zimu, carvertical
Čtete také

Jak připravit auto na zimu, co všechno prověřit a na co nezapomenout?

Vybitá baterie, přimrzlé dveře, poškrábané sklo. Zimním pohromám přitom mohou řidiči lehce zabránit. Jak připravit auto na zimu, abyste se vyhnuli problémům v těch nejchladnějších dnech?

Prodloužení dodacích lhůt

Pokud jde o samotné automobilky, zastavení výroby, která se už ale postupně rozebíhá, má za následek i prodloužení dodacích lhůt. „Pokud jde o dodací lhůty, je jasné, že se prodlouží. Evropské automobilky musely na čas zastavit svoje výrobní linky, naštěstí už se ale výroba pomalu navrací do normálu. Náš odhad v současnosti je, že u nejžádanějších fleetových modelů se dodací lhůty protáhnou na nějakých pět až šest měsíců,“ odhaduje Martin Brix. V některých oborech může během koronavirové krize růst poptávka po kratších pronájmech automobilů. Týká se to například rozvážkových firem, distributorů vitaminových doplňků stravy aj. řada firem tuto příležitost řeší dočasnými pronájmy. Na to reagují jednotlivé leasingové společnosti, které s takovými produkty znovu přicházejí. „Takovou skupinu uživatelů mohou tvořit i klienti, kteří mají objednané nové vozy z výroby, ale musejí si nějakou dobu počkat kvůli uzavření výrobních kapacit automobilek a z toho plynoucím delším dodacím lhůtám,“ doplňuje ještě Martin Brix z LeasePlanu. Podobný produkt zavádí i leasingovka ALD: „V reakci na aktuální situaci způsobenou koronavirem rozšiřujeme nabídku o krátkodobý operativní leasing, a to na 12 měsíců,“ sděluje nám Pavel Doležel, Business and Product Development Director ALD Automotive Česká republika.
Nálada firem v případě nakupování nových aut tedy značně opadla. 69 % respondentů z průzkumu očekává zmenšení firemní flotily vozidel. 28 % firem do velikosti vozového parku nehodlá zasahovat a jen 3 % plánují zvětšování vozového parku. A potvrzuje to i náš průzkum mezi českými společnostmi s větším vozovým parkem. „Vzhledem k tomu, že nám téměř každý měsíc končí nějaký nájem a auta se obnovují pravidelně, tak jsme nyní přistoupili k tomu, že auta s koncem nájmu do 31.8 2020 rekalkulujeme a nájem budeme prodlužovat. Následně čekám na rozhodnutí vedení, zda prodloužit i další či navázat na pravidelnou výměnu. Neočekávám výrazné snižování stavu vozového parku ale pro letošek ani zvyšování stavu,“ sdělil pro Flotilu Jiří Linder ze společnosti Seznam.cz. „U nás v důsledku koronaviru došlo k zastavení obnovy vozového parku. I tak se nám podařilo navýšit náš vozový park o šest vozidel CNG a prozatím strategii nehodláme měnit. Jediné, co nevíme, kdy budeme opět pokračovat v modernizaci vozového parku. Myslím, že letos to již asi nebude,“ komentuje současný stav Martin Piskora ze společnosti Yusen Logistics Czech.