Kia XCeed, Mazda CX-30, Mitsubishi ASX – Experimenty stranou

Svět se zbláznil do SUV a jejich napodobenin, které stále častěji pronikají i do vozových parků. Dnes proti sobě nastoupí ikona ASX proti novinkám v podobě crossoveru XCeed a experimentující Mazdy CX-30 s novátorským motorem.

V našem společném srovnávací testu s AUTO Dnes jsme se jako už tolikrát zaměřili na výjimečná srovnání, která nabízí současný automobilový trh. Automobilky se snaží zaujmout zákazníka širokou nabídkou karosářských variant a zároveň hledají cesty, jak snížit svoje fleetové emise, aby až jim přijde účet od Evropské komise, nemuseli vyhlásit bankrot. Příkladem prvního je model Kia XCeed, který je po hatchbacku, kombi a ProCeedu už čtvrtou variací na korejský bestseller a snaží se zaplnit jednu z nejmenších děr na trhu. Ostatně kdyby značka v jeho případě přišla se zcela novým modelovým označením, ani bychom se příliš nedivili. A tak tu je vcelku zajímavý crossover, který může nabídnout tak nějak ode všeho něco. Ukázkou druhé výše zmíněné linie a přístupu automobilek je Mazda, která představila novátorskou technologii Skyactiv-X. Pokud bychom to chtěli velmi zjednodušit, jde vlastně o vznětový motor na benzin. Respektive o agregát, který kombinuje princip zážehového i vznětového motoru. Ten jsme otestovali v modelu CX-30 a vedle této dvojice postavili ostřílený model Mitsubishi ASX, kterým se japonská značka na českém trhu trefila přímo do černého.

Tvoříme trendy

Korejským značkám trvalo dlouhou dobu přizpůsobit se vkusu evropských zákazníků, ale v posledních letech se jim to naopak daří skvěle. XCeed je ideálním důkazem toho, že značka Kia je už dokonce o krok dál – místo pouhého kopírování trendů má ambici je sama určovat. XCeed je tedy sice svým způsobem další karosářskou variantou ceedu, což ale není ani výhoda, ani vada. Nicméně Kia podle všeho vystihla trend, který může fungovat i ve fleetovém provozu, protože XCeed jako líbivé referentské auto klidně může velmi dobře fungovat. Chcete trochu „vyšší“ auto než klasický hatcback, ale SUV už je pro vás příliš velké? Bingo.

Design XCeedu se prostě povedl, přestože vůz nemá s „obyčejným“ ceedem vzhledově nic společného. Na shodném rozvoru 2650 mm vzniklo svébytné auto ve stylu SUV coupé nebo zvýšeného hatchbacku. Elegantnímu tvaru karoserie dodává výrazný vzhled oplastování blatníků a světlá výška zvýšená proti Ceedu na 184 mm. V interiéru na sebe strhne pozornost plně digitální přístrojový štít Supervision o velikosti 12,3″, který dostal XCeed jako vůbec první model Kia v Evropě. Digitální štít o vysokém rozlišení 1920×720 obrazových bodů nahrazuje tradiční rychloměr a otáčkoměr. Mezi dvojicí kruhových ukazatelů se nachází multifunkční displej ovládaný pomocí spínačů na volantu. K dispozici je pro každý stupeň výbavy, byť trochu zvláštním způsobem – pouze v paketu Premium, který za 50 000 Kč obsahuje spoustu dalších prvků, z nichž část je elektronických (bezklíčový vstup, startovací tlačítko, elektricky ovládané víko kufru, audiostoustava JBL), část ryze mechanická (výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, hliníkové pedály, zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40 atd.).

Čtete také

SROVNÁVACÍ TEST: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane – Peníze nejsou všechno

Srovnávací test: Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane. Klasické hatchbacky, které po mnoho let dostatečně spolehlivě sloužily potřebám firemních flotil,…

Bohatá je i nabídka motorizací. Benzínové motory zastupují hned tři agregáty – litrový tříválec a dva čtyřválce o objemu 1,4 a 1,6 litru s výkony od 88 do 150 kW. Naftu pak spalují dvě varianty čtyřválce 1.6 CRDi s výkonem 85 nebo 100 kW. Jde o nejmodernější motory s částečně hybridní technologií a nízkou spotřebo). Do našeho testu se zapojila nejsilnější benzinová verze 1,6 litru T-GDi o výkonu 150 kW kombinovaná se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. V XCeedu se s takovou porcí koní pod kapotou jede velmi dobře, nemusíte se bát žádného předjíždění, ale nejspíš kvůli emisním limitům je pohonná jednotka nastavena tak, že po sešlápnutí plynového pedálu nemáte z auta nijak sportovní dojem. Z nuly na stovku sice zrychlíte za 7,5 sekundy, ale pro velké výkony je potřeba ho hodně vytáčet. Počítejte se spotřebou mezi 7 až 8 litry.

Kia XCeed a Mazda CX-30 jsou dobře fungující stylovky, Mitsubishi ASX utilitární stroj, který se vymyká použitou technikou i cenou.

Pochvala putuje k jízdním vlastnostem. Ačkoli je základem podvozku platforma ceedu, byla na něm provedena celá řada úprav. Tlumiče na obou nápravách jsou navíc o pár procent měkčí než u výchozího modelu. Vůz tak na nerovnostech neposkakuje, ale plynule se přes ně přenese. Změkčení navíc není na úkoru jízdních vlastností v zatáčkách, kde se vůz příliš nenaklání a jistě drží stopu.

Zaměřeno na řidiče

Mazda může v kategorii SUV nabídnout celou plejádu poměrně blízko si umístěných modelů. Kdo by to byl řekl, že půjde mezi modely CX-3 a CX-5 vklínit ještě něco – a podařilo se. Mazdu CX-30 by šlo přitom v našem hodnocení odbýt velmi rychle a snadno. Baví vás nová trojka? Ale chcete něco vyššího anebo něco, co by dokázala ocenit i vaše rodina? Znovu – bingo! Právě jste nalezli, co hledáte. Mazda CX-30 zaujme na první pohled svou sportovně střiženou siluetou a jednoduchým a přesto velmi efektním designem. Oproti modelu tři je o deset centimetrů vyšší a také se do ni mnohem lépe nastupuje. Od nové generace Mazdy 3 si model CX-30 kompletně přebírá i uspořádání interiéru, což chválíme. I zde se Mazda spoléhá na otočný ovladač a řadu tlačítek, kterými lze obsluhovat většinu funkcí zobrazujících se na obligátním displeji. Žádné lovení informací přes jednotlivá menu a štrachání se na dotykovém displeji. Ostatně Mazda padne řidiči velmi rychle do ruky i co se řízení týče. Volant se příjemně drží v rukou a řízení není nikterak přeposilované, precizní práci odvádí převodovka a chod řadicí páky po kulise nám po dlouhé době vyčaroval úsměv na tváři. Podvozek je poměrně tuhý, náklony karoserie minimální a auto se zejména na kvalitním povrchu chová skoro stejně, jako zmiňovaný model 3. Hodně zvědavi jsme byli na přelomový motor Skyacitv-X. Ve výsledku jde o kompresorem přeplňovaný dvoulitr o výkonu 132 kW, jehož nejsilnější stránkou by měla být spotřeba. Pravdou je, že nás motor potěšil. Jeho chod je velmi klidný a motor je za všech okolností tichý a velmi dobře odhlučněný. Dynamiku bychom od vozu se 180ti koňmi očekávali ještě na vyšší úrovni, v zásadě ale výkon v drtivé většině režimů plně vyhovuje. Pokud jde o spotřebu, ta dosahovala na konci našeho testu hodnoty 6,2 l/100 km. Při klidné jízdě mimo město jsme dokázali sahat i na hranici pěti litrů, ve městě jsme jezdili za 7,5 l/100 km. Takže jde o hodnoty velmi dobré, byť k výkonu dieselových motorů se určitě neblíží.

Sázka na klasiku

ASX je léty a zájmem ze strany spokojených zákazníků prověřený model, který vtrhl na český trh ve své modernizované verzi. Ve skutečnosti jde jen o lehký facelift, který poznáte podle přepracované přídě ve stylu ostatních nových modelů značky, jakými je model Eclipse Cross nebo pick-up L200. Výhodou modelu ASX je jeho klasická koncepce SUV a prostorný interiér, na kterém už se ale podepsal zub času. Jeho největší zbraní i bolestí zároveň je přítomnost pouze jediného motoru. Jde o dvoulitrový atmosférický čtyřválec spalující benzin s výkonem 110 kW, u kterého absentuje i přímý vstřik paliva. Auto charakterizuje poměrně komfortně nastavený podvozek a charakteristický rys motoru, který má sice poměrně dost výkonu a ucházející dynamiku, ale v nižších otáčkách je poměrně netečný a rozjíždí se až ve vyšších otáčkách. Náš test jsme zakončili se spotřebou 7,2 l/100 km, ale klidnější jízda znamenala propad i na hodnoty kolem 6,5 l/100 km.

Srdce nebo rozum

Pokud nám stojí auta tváří v tvář proti sobě a čelí srovnání, Mazda CX-30 a XCeed mají hodně podobné jízdní vlastnosti. Co se komfortu týče, rychle projetou rozbitou silnici zvládne o maličko lépe CX-30. XCeed o chloupek ztrácí, ale i tak je tlumení vynikající. Ani jedno z aut nezlobí výraznými náklony v zatáčkách, jezdí se s nimi opravdu jako s osobáky, což nepřekvapí. Mitsubishi není špatné, ale netlumí ani na nejvyšších pneumatikách nejlépe. Své konstrukční stáří ukazuje docela jednoznačně, ale vše je v tomto případě vykoupeno cenou, ke které se dostaneme už za chviličku.

ASX navíc nabídne i největší zavazadlový prostor, který nabízí hned 488 litrů. I když trochu nepraktické jsou výrazně vystouplé podběhy kol. Vpředu i vzadu se sedí znatelně výše než v XCeedu, ale zadní lavice v ASX je trochu spartánská. Sedí se zde jako na židli, sedák je výrazně kratší, výplň znatelně tvrdší a profilování plošší. Díky mnohem vyšší střeše se ale výborně nastupuje dopředu i dozadu. To Mzada CX-30 má v zavazadlovém prostoru naprosto kolmé stěny a skvělou využitelnost, ale zase objem jen 430 litrů. Střecha je po crossoverovsku níž, při nastupování je tedy dobré dávat trochu pozor, nasedá se ale docela dobře. Interiér je nejútulnější, ale také působí nejstísněnějším dojmem, což potvrdilo i naše měření. Šířka interiéru v úrovni loktů vzadu je 1469 mm, šířka interiéru v úrovni loktů vpředu je 1492 mm.

Kia XCeed odpovídá hodnotami 1508, respektive 1476 mm, ale nemůžeme se zbavit pocitu, že místa vzadu je ideálně pouze pro dva pasažéry. Zavazadlový prostor nabídne objem jen 426 litrů.

Pokud pohlédneme do ceníku, bylo by rozhodování snadné. Nabídku Mitsubishi nemá šanci nikdo z dnešních soupeřů přebít. Jeho cena startuje na hranici 354 545 Kč bez DPH, což je o více než 150 000 Kč bez DPH méně, než v případě testovaného modelu Kia a rovnou o 183 000 Kč bez DPH více, než v případě Mazdy CX-30 s testovaným motorem Skyactiv-X. Mistubishi díky akční nabídce tedy přebíjí vše, ale nutno podotknout, že v dnešní době už vyhoví jen opravdu konzervativním motoristům, které nezajímá, jestli je jejich auto alespoň trochu „cool“ a nabízí výčet moderních asistentů a dalších vychytávek. Jízdně se mu vyčíst nic nedá, ale doby, kdy model fascinoval nejúspornějším dieselem na trhu se spotřebou 4,6 litru, jsou nenávratně pryč. Dnes si můžete vybrat jakýkoli motor, pokud to bude atmosférický dvoulitr s poměrně vysokým apetitem. Pro nenáročné řidiče ale může být dobrou volbou, zvlášť s ohledem na předpokládanou dlouhodobou životnost a bezporuchovost atmosférického motoru.

V kontrastu s tím oba soupeři nabízejí podstatně složitější přeplňované motory, Mazda ještě navíc experimentuje s benziňákem s komplikovaným spalováním paliva na vznětovém principu. Oceňujeme inovativnost řešení, ale otázka spolehlivosti je zatím zcela neprobádaná.

Pro nás je v takové chvíli poměrně přesvědčivě vítězem dnešního klání Kia XCeed. Parádně vypadá, parádně jezdí a nemá vlastně ani žádnou výraznou slabinu. Ani základní cenou nevybočuje z ranku kompaktních SUV. Mazda je pro nás vlastně docela zklamáním. Je sice designovým skvostem (v naší černé to až tak nevynikne, ale třeba v rudé metalíze rozhodně ano), ale je uvnitř nejmenší, a její revoluční dieselově-benzinový motor zase tolik výhod nepřináší. XCeed je prostě auto, které se nám líbí – je přesně takovým „křížencem“, jakého bychom si v této třídě představovali. Nenabízí zbytečně mohutnou a vysokou karoserii, připomíná spíše prostorný sporťák. Interiér je vzdušný, prosvětlený, moderní. A skvěle jezdí, zvlášť s testovaným nejvýkonnějším benziňákem pod kapotou. Ale neurazí ani se základním litrem. Na druhou stranu, pro starší řidiče se XCeed hodí nejméně, posaz je nejnižší, v takovém ASX se sedí jako na židli a nastupuje se výborně, jako do autobusu. ASX navíc umí stejně jako Mazda CX-30 nabídnout i pohon 4×4, jediný XCeed se bez něj musí obejít. V této třídě to ale nepovažujeme za výraznou slabinu – 80 procent aut se prodává pouze s pohonem předních kol.

TEXT: Michal Žďárský, Roman Švidrnoch; FOTO: Lukáš Procházka

FOTOGALERIE