VW Golf 8 – Nechtěné dítě?

Golf je skvěle jezdící auto, které ale zároveň symbolizuje všechny problémy, přesto mi z něj bylo strašně smutno.

Volkswagen Golf je na trhu už 45 let. Když se v roce 1974 představila jeho první generace, byl to ohromný skok vpřed. Namísto mnoho let dominujícího Brouka s motorem vzadu a pohonem zadních kol najednou přišlo auto s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Odvaha ke změně tehdejším konstruktérům rozhodně nechyběla. Dosud „nesmrtelného“ Brouka se totiž prodalo přes 21,5 milionu kusů a novinka byla ve všem jiná. Kromě konstrukce pohonu měla zcela jinou tvář i karoserie, kterou navrhl Giorgetto Giugiaro.

Designové koleje

Ještě třetí generace se vzhledově dost výrazně proměnila, od té doby ale Volkswagen svoji zásadní modelovou řadu pozměňuje jen v malých krůčcích. Na této konzervativní tradici nepochybně stojí základy dlouholetého úspěchu modelu Golf. Ale nemyslím, že to byl design, který prodával. Z hlediska kvality a použité techniky totiž neměl Golf dlouhá léta téměř konkurenci. V tom byla jeho hlavní síla.

Kladu si ovšem otázku, jestli to bude stačit i dnes. Zatímco řada korejských nebo francouzských značek dokáže nové generace svých modelů vzhledově zásadně překopat, aby vzbudily emoce, Golf si jede dál ve svých vyjetých designových kolejích. Dělá to na mě dojem, že se domnívá, že stále existuje obrovská skupina zákazníků, která si myslí, že ostatní auta nejsou tak kvalitní a zůstane proto Golfu věrná. Já si ale myslím, že automobilový svět se poslední dobou dramaticky mění. Volkswagen technicky rozhodně nezaspal, ale řada ostatních ho dohonila. Korejská auta už nejsou levné pekáče k smíchu. Zároveň se auto čím dál víc stává spotřebním zbožím, které musí nějak zaujmout.

A do tohoto boje o zákazníka vstupuje Golf v osmé generaci trochu jako nechtěné dítě. Vzhledově se nijak dramaticky neproměnil a v době nastupující elektromobility tak musí oficiálně nabízet především digitalizaci. A po týdnu vím, že má uživatelům sakra co nabídnout, ale nejsem si jist, že zrovna digitalizace je to hlavní.

Vlevo vpředu bude tepleji

Podle tiskové zprávy má v oblasti digitalizace jít po technické stránce o největší vývojový skok za celých 45 let. Palubní deska je skutečně úplně jiná. Místo přístrojového štítu je digitální obrazovka, vedle ní je další dotyková pro ovládání palubních funkcí. Možností pro ovládání je spousta a jde vlastně o všechny varianty, které si umíte představit.

Některé funkce jsou dostupné z volantu klasickými tlačítky, další dotykovými tlačítky na palubní desce, většina přes dotykovou obrazovku. K tomu pak teplotu a hlasitost audia ovládáte potažením prstu na plošce pod centrálním displejem, mezi obrazovkami můžete zase přepínat gestem mávnutí ruky.

V oblasti digitalizace prošel Golf opravdovou revolucí a působí opravdu moderně, neumím si ale přesně odpovědět na otázku, jestli právě tohle je pro cílovou skupinu to nejdůležitější.

Dělat z auta mobil na kolech má ale svoje velké úskalí, o kterém se moc nemluví. Čím dál víc zemí čím dál přísněji pokutuje používání telefonu za volantem, ovládání dotykové obrazovky za jízdy se tomu ale v odvádění řidičovy pozornosti od jízdy minimálně vyrovná! Možná proto se výrobci včetně Volkswagenu pustili do vývoje hlasového ovládání. Do Golfu se proto nastěhovala i asistentka Alexa od Googlu, se kterou můžete komunikovat hlasem po oznámení věty „Hej, Volkswagen.“ Rozumí česky celou řadu pokynů týkajících se hlavně audia, navigace a klimatizace. V navigaci umí najít adresu nebo i plnit obecná přání typu „hledat restauraci“, v případě klimatizace zase umí rozlišit, jestli na ni mluví řidič nebo spolujezdec. Takže na řidičův povzdech „je mi zima“, ohlásí „vlevo vpředu bude za chvíli tepleji“. Na první poslech to sice zní jako lokální předpověď počasí, ale funguje to. Golf s tímhle vším působí opravdu moderně, neumím si ale přesně odpovědět na otázku, jestli právě tohle je pro cílovou skupinu to nejdůležitější.

Prostorově zůstal Golf „na svém“. Proti předchůdci je sice o 26 mm delší (4284 mm) a má o 16 mm větší rozvor (2636 mm), ale uvnitř je v podstatě stejně místa jako dřív, a z průměru třídy nijak nevybočuje ani zavazadlový prostor 380 litrů. Auto je ale o chloupek užší a o celých 36 mm nižší, což se pozitivně projevilo na aerodynamice.

Za hranicí nižší střední třídy

Volkswagen se upnul na elektrifikaci. Do elektromobilů investuje 33 miliard eur. Přitom se tak málo mluví o tom, jak skvělý dieselový pohon vložil pod kapotu Golfu.  Samozřejmě považuji za špatné smrdět po městě starým dieselem s vykuchaným filtrem pevných částic. Ale agregát 2.0 TDI/110 kW je prostě výborný. Má dostatek výkonu, je pružný, tichý, spojení s automatem DSG bezchybné. A k tomu ta spotřeba… Zatímco všechny dnes preferované plug-in hybridy mají dramatický rozdíl ve spotřebě podle toho, jak často a poctivě je nabíjíte, elektromobily jsou zase těžké a výroba baterií včetně těžby vzácných kovů ne zrovna šetrná, tak tenhle diesel ve srovnání s auty jen pár let zpátky zkrátka šetří planetu hned, okamžitě. Papírová spotřeba je pouze 3,7 l/100 km a v reálu se dostane v pohodě pod pětilitrovou hranici. Ale diesel je fuj, tak se tím nebudeme chlubit, že…

Test Nissan Qashqai e-POWER
Čtete také

Test Nissan Qashqai e-Power: Elektromobil na benzín

Test Nissan Qashqai e-Power. Jezdí na elektriku, ale leje se do něj benzín. Pohon zvaný e-Power v novém Nissanu Qashqai je…

Osmý Golf také skvělé jezdí. Vlastně nevím, co vychválit dřív. Novinka má přesné řízení, skvěle reagující na řidičovy pokyny, díky kterému jde velmi precizně vést vybranou stopu. Na rozdíl od octavie má testovaná motorizace vzadu víceprvkovou nápravu, takže tlumení nerovností je na špičkové úrovni a i v zatáčkách auto jistě a ochotně mění směr. Z podvozku je cítit lehkost, ale zároveň jistota. Plynule se prohání zatáčkami a je z něj vysloveně cítit jistota. Když potom přejedete na rozbitou silnici, auto jede hladce a o většině výmolů téměř nevíte. A to testovaný exemplář nebyl ani vybaven příplatkovým podvozkem s adaptivní regulací tlumičů DCC, se kterým by šlo sportovní nebo komfortní nastavení regulovat ještě lépe. Zkrátka, nebál bych se říct, že jde momentálně o nejlépe jezdící hatchback nižší střední třídy, lepší, než aktuální generace Fordu Focus nebo Mazdy 3. Ale o tom se tiskové zprávy, které jsem k autu dostal, už nezmiňují vůbec, jako by to pro řidiče už nebylo podstatné…

Volkswagen Golf svou výbavou, asistenty i jízdními vlastnostmi překračuje hranice nižší střední třídy. Už dlouho mi ale nebylo z nějakého auta tak smutno. Ale třeba mám litovat hlavně sám sebe. Nemůžu totiž samozřejmě vyloučit, že jsem zmrznul někde v pravěku a dnešní řidiči opravdu chtějí auto bez emocí, nezajímají je jízdní vlastnosti a chtějí hlavně, aby se dalo spojit s mobilním telefonem a mohli si pokecat s neživou digitální Andulou, tedy pardon, Alexou.

AUTOR: Martin Šidlák

TECHNICKÉ ÚDAJE – Volkswagen Golf Style 2,0 TDI 7DSG

Základní cena:479 900 Kč
Cena testovaného modelu:865 700 Kč
POHONNÉ ÚSTROJÍ
Motor:vznětový přeplňovaný čtyřválec
Převodovka:sedmistupňová automatická
Maximální výkon:110 kW/150 k
Maximální rychlost:223 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:8,8 s
Průměrná spotřeba dle výrobce:3,7 l/100 km
Spotřeba v testu:5,0 l/100 km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:4284/1789/1491 mm
Rozvor:2619 mm
Hmotnost:1465 kg

FOTOGALERIE