Petr Bašta se stará o flotilu vozidel v digitální marketingové firmě Mediatel CZ poskytující chytré nástroje na internetový marketing. K týdennímu testu jsme mu předali Citroën C5 Aircross, který shodou okolností prověřujeme i v rámci našeho dlouhodobého testu. Jak se mu vůz osvědčil?

Kolik vozidel slouží ve vaší firmě a jakou specifikaci modelu C5 Aircross jste testoval?
Flotila naší společnosti se skládá přibližně z třicítky vozidel, převážně značky Kia. Rád jsem ale otestoval i konkurenční model. Citroën C5 Aircross byl ve specifikaci Feel a byl poháněn jednotkou 1.5 BlueHDI ve spolupráci s osmistupňovým automatem.

Jaký dojem na vásC5 Aircross během týdne udělal?

Vůz mne ihned zaujal osobitým designem a poměrně kompaktními rozměry. Měl jsem možnost řídit koncernové sourozence od Peugeotu a C5 Aircross zapadá velikostí ideálně mezi 3008 a 5008, což mě velice mile překvapilo.

Jízdní vlastnosti přesně splňují mou představu o pohodlném SUV. Citroën vyšel se svým velkým SUV až jako jeden z posledních a je znát, že nad vozem hodně přemýšlel. Nejedná se totiž přímo o terénní vůz ani o pokus vytvořit ,,ostré´´ SUV jako dělá třeba konkurence z BMW. Velmi pohodlně se řídí a po krátké době je jízda s C5 Aircross velice příjemná a komfortní.

Jaké silné a slabé stránky auta byste zmínil?
Nejsilnější je vůz tam, kde by mělo SUV silné být. Nabízí až překvapivě mnoho prostoru pro posádku a její zavazadla. Vynikající materiály a velice příjemné odhlučnění interiéru vozu od hluku z okolí. Vůz je výborně odladěn na nerovnosti na vozovce a velice příjemně překvapila nízká náchylnost na boční náklon v zatáčkách a boční nárazový vítr.

Jediná nepříjemnost, která mě u vozu potkala byla zapříčiněna pravděpodobně špatným USB konektorem, který čas od času odpojil telefon od infotainmentu a tím zastavil Android Auto. Na absenci kruhových ovladačů na teplotu a klimatizaci si už pomalu začínám zvykat, ale asi v tomto ohledu budu navždy konzervativní. Příjemnou teplotu jsem si nakonec ale vždy našel.

C5 Aircross není přehnaně velký a nabízí tak pohodlné cestování s vyšším posezem a velikostí, která je srovnatelná s běžným kombi.

Co se vám na voze líbilo opravdu ze všeho nejvíc?
Nejvíc se mi líbilo pohodlí a pocit z komfortu vozu. Výborně čitelný grafický panel infotainmentu i panel řidiče uložený za volantem. Uvítal jsem plnou customizaci včetně barevného podání a zaměřením na funkčnost a čitelnost za jízdy.

Jaké jsou vaše postřehy ze samotného testu?
S vozem jsem vyrazil společně s moji rodinou na hory a celkem ujel téměř tisíc kilometrů. Popravdě jsem na začátku měl malinko obavy, jak naložím do auta další čtyři pasažéry a všechno vybavení. Jestli bude motor stačit a jak se projeví celkové zatížení na spotřebě. Nebudu chodit okolo horké kaše. Motor si s osmistupňovou převodovkou velice dobře rozumí a kdybych si vůz v budoucnu pořizoval, klidně po této konfiguraci sáhnu. Velice mě překvapila pružnost, kultivovanost a naprosto vynikající spotřeba pohybující se kolem 5,5 l/100 km. To jsem opravdu nečekal a krásně tiché starty promrzlého vozu nutili spolucestující k otázce, zda je auto vybaveno benzínovou pohonnou jednotkou.

Jak vnímáte kategorii SUV? Máte takové modely i ve vašem vozovém parku?
Pár takových vozů ve firmě máme, ale spíše výjimečně. Na druhé straně, kolegové, kteří je mají, jsou s nimi zcela spokojeni. Já osobně podobná vozidla v oblibě příliš nemám, ale chápu, že jsou v současné době v módě a svým způsobem mají co nabídnout. Když se vrátím k C5 Aircross, líbí se mi, že vůz není přehnaně velký a nabízí tak pohodlné cestování s vyšším posezem a velikostí, která je srovnatelná s běžným kombi. V době, kdy se automobilky předhání v tom, která na trh uvede větší vůz, je toto závan zdravého rozumu vanoucímu k ohledu na jiné účastníky silničního provozu.

Za jakých podmínek by se mohl takový vůz objevit ve vašem vozovém parku?
V případě, že by některý z kolegů projevil zájem, je samozřejmě možné vůz objednat. Sám bych ho s klidným svědomím doporučil a na základě veskrze pozitivní zkušenosti o jeho pořízení budu i sám přemýšlet. Do firmy i pro sebe bych se navíc klidně spokojil s testovanou motorizací a malinko vylepšenou výbavou. Postrádal jsem snad jen lepší světlomety u výbavy Feel a panoramatickou střechu. Ta mi prostě u vozu co má symbolizovat komfort a volnost malinko scházela.

AUTOR: Michal Žďárský