Operativní leasing pod dvojitým tlakem – výsledkem bude zdražování
Jedním z mnoha oborů podnikání, které dnes téměř stojí, je prodej ojetých aut. Komplikuje to život nejen majitelům autobazarů a privátním zákazníkům, ale trochu nečekaně to ohrožuje také prodej nových aut a operativní leasing. Ten je v současné době hned pod dvojitým tlakem – noví zákazníci se nehlásí, ale zkomplikoval se proces prodeje vrácených aut.
Aktuální omezení kvůli koronaviru téměř zastavila prodej nejen nových automobilů, ale i těch ojetých. Prodejci ojetin varují, že to do budoucna bude mít vliv na růst cen ojetin. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA naopak upozorňuje, že se na ně obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji, a oni se tak nemůžou dostat ke svým penězům. Ojetiny nejdou v současné době ani reklamovat.
Vliv to má ale i na budoucí prodej nových aut. „Vzhledem k tomu, že provoz autobazarů a programů ojetých vozů byl takřka zastaven, leasingové společnosti nemohou odprodávat vozy z operativních leasingů. Došlo k určitému přetržení řetězce, který se leasingové společnosti budou logicky snažit řešit prodlužováním doby leasingu, což je ovšem jen krátkodobé řešení v rámci měsíců. Na druhou stranu může i těchto několik měsíců zásadně ovlivnit a prodej nových vozidel,“ tvrdí Jaromír Heřmanský, ředitel fleetových prodejů značek Peugeot, Citroën, Opel a DS.
Samotné leasingové společnosti se snaží tento řetězec nepřetrhnout, ale je to složité. „Proces vrácení vozidla včetně prohlídky nezávislým znalcem jsme s ohledem na omezený počet zaměstnanců v dealerstvích přesunuli přímo na naše skladovací místo. Samotný prodej vozidla probíhá dle platných vládních nařízení, tzn. bez jakýchkoli testovacích jízd a pouze s hygienickým předáním klíčů od vozidla,“ říká Jan Pařízek, vedoucí fleetového prodeje a remarketingu Volkswagen Financial Services. „Vrácená vozidla následně nabízíme formou lokální aukce přes naše webové aukční prostředí a dealerské síť pak pokračuje v komisním prodeji, kdy jsou vozidla inzerována online přes naše webové portály.“
„Aukce ojetých vozů pro velkoodběratele nadále pokračují, ani přes pokles objemů se trh zcela nezastavil,“ říká sice Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika, ale dodává: „Počet objednávek nových vozů se snížil, ale to je v této situaci normální a čekali jsme to. Pokud jde o dodací lhůty, je jasné, že se prodlouží. Evropské automobilky, včetně Škody Auto, stojí. Náš odhad je, že u nejžádanějších fleetových modelů se dodací lhůty protáhnou na nějakých pět až šest měsíců.“
Zatímco vláda schválila možnost odložení hypotečních splátek, tak splátek operativního leasingu se toto opatření netýká. Jaký bude mít současná pandemie vliv na jejich výši? „Dlouhodobý vývoj trhu je pro všechny zatím neznámou, nicméně se interně připravujeme na všechny možné scénáře. Aktuálně se nedá vývoj ceny splátek odhadnout. Jak se celá situace vyvine, nám ukážou až následující dva tři měsíce,“ říká Jan Pařízek.
Jasněji to ale vidí Martin Brix z Leaseplanu: „Nemyslím si, že dojde k nějakému rapidnímu snížení výše splátek. Naopak se může stát, že ceny porostou, a to především v důsledku navýšení cen automobilů na českém trhu a růstu cen doprovodných služeb. Může to být výrazný signál pro naše klienty, aby si svoje stávající smlouvy o nějakou dobu prodloužili. Tím se podaří cenový růst zpomalit.“