Ikona s nulovými emisemi – VW e-BULLI

Jste nadšencem do veteránů? Nebo do elektromobility? Nyní máte možnost oboje skloubit. VW Užitkové vozy představil projekt e-Bulli, který nabízí luxusní oldtimer se střevy moderního technicky vyspělého elektromobilu. Pro jeho pořízení si ale budete muset sáhnout hlouběji do kapsy…

Popravdě, takový projekt by mohl ledaskoho i přesvědčit. T1 Samba Bus je klasickou, kterou spousta z nás miluje. Po úpravě se ji do útrob stěhuje moderní technika a automobil díky dalším úpravám získává i zajímavé jízdní vlastnosti. Jak stojí v tiskové zprávě výrobce, všechno vlastně začalo myšlenkou vybavit historický vůz Bulli pohonem s nulovými lokálními emisemi, který by byl odpovědí na výzvy nové doby. Za tím účelem vznikl tým složený z inženýrů a designérů značky Volkswagen Užitkové vozy, odborníků na pohony ze společnosti Volkswagen Group Components a specialistů na přestavby vozidel na elektromobily ze společnosti eClassics.

Základem studie e-Bulli se stal skutečný vůz T1 Samba Bus z roku 1966, který se dočkal současných komponent elektrického pohonu koncernu Volkswagen. Čtyřválcový boxer o výkonu 32 kW tak u e-Bulli nahradil elektromotor s výkonem 61 kW. Již z porovnání výkonů – elektromotor je téměř dvakrát výkonnější než zážehový boxer – je patrné, že se studie vyznačuje poněkud odlišnou výkonovou charakteristikou. Hnací síla je přenášena prostřednictvím 1stupňové převodovky. Mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je nyní umístěna moderní páka voliče s klasickými polohami P, R, N, D, B, přičemž v režimu B může řidič měnit stupeň rekuperace. Nejvyšší rychlost e-Bulli je elektronicky omezena na 130 km/h. Jen pro srovnání – T1 s původním pohonem dosahoval nejvyšší rychlosti 105 km/h.

Stylovka se vším všudy

Stejně jako plochý motor s protiběžnými písty v zádi modelu T1 z roku 1966 pohání i elektromotor e-Bulli kola zadní nápravy. Napájení elektromotoru zajišťuje sada lithium-iontových akumulátorů s využitelnou kapacitou 45 kWh. Všechny sériově vyráběné díly elektrického pohonu dodala společnost Volkswagen Group Components ze svého závodu v Kasselu. Závod pro výrobu komponentů v Braunschweigu k tomu přidal moduly lithium-iontových akumulátorů, které společnost eClassics sestavila do akumulátorového systému koncipovaného speciálně pro T1. Stejně jako u nového modelu ID.3 a budoucího elektromobilu ID.BUZZ je vysokonapěťová sada akumulátorů uložena uprostřed pod podlahou.

Ford Ranger, plug-in, pick-up
Čtete také

Ford Ranger bude poprvé jako plug-in hybrid

Začátkem roku 2025 dorazí historicky první Ford Ranger Plug-in Hybrid.

Akumulátory jsou nabíjeny prostřednictvím nabíjecí zásuvky CCS, která umožňuje nabíjení jak střídavým, tak i stejnosměrným proudem. Při nabíjení střídavým proudem lze v závislosti na druhu nabíjecího zařízení využívat nabíjecí výkon od 2,3 do 22 kW. V případě stejnosměrného proudu je možné rychlé nabíjení výkonem až 50 kW. Studie e-BULLI s nabíjecí zásuvkou CCS dokáže tímto způsobem doplnit vysokonapěťovou sadu akumulátorů na 80 procent její kapacity za pouhých 40 minut. Dojezd na jedno nabití je více než 200 kilometrů.

Novinka zaujme ale nejen svou technikou, ale přizpůsoben moderní době byl i exteriér s interiérem. Vše velmi citlivě k původnímu exempláři. Exteriér vyniká využitím dvoubarevného lakování v metalických odstínech „Energetic Orange Metallic“/„Golden Sand Metallic MATTE“. V interiéru nalezneme řadu zcela nově koncipovaných částí. Mezi nové prvky patří sedadla ladící s lakováním karoserie, mezi sedadly řidiče a spolujezdce vpředu je umístěna konzola s novou pákou voliče provozních režimů jednostupňové převodovky. Podlaha je kompletně vyrobena z masivního dřeva a svým vzhledem připomíná paluby plavidel. Drobných úprav se dočkala také přístrojová deska. Originální pojetí přebírá nový rychloměr, do něhož je integrován dvouřádkový displej, jenž vytváří spojení se současností. Tablet integrovaný do stropní konzoly zobrazuje mnoho dalších informací. Ten je propojením ikony s moderní světem a díky systému Volkswagen „We Connect“ může řidič modelu e-Bulli získávat informace z webového portálu, a to prostřednictvím aplikace na chytrém telefonu nebo na počítači.

Pohádka je to poměrně hezká a dokonce s dobrým koncem. V případě e-Bulli totiž nejde jen o studii, které se nakonec nedočkáme. Ale jeden háček to všechno přeci jenom má. Nový VW e-Bulli si může pořídit každý, koho tato studie zaujala. A to díky společnosti eClassics, jež přestavbu vozu T1 na elektromobil přímo nabízí. Jen ta cenovka… Suma za veškeré úpravy a přestavbu činí 64 900 EUR. Nabídka navíc zahrnuje i přestavby vozidel T2 a T3. Kdo má zájem?