Automobilky očekávají snížený zájem o fleetové vozy

Evropský průzkum společnosti Nexus mapoval očekávání firem i samotných dodavatelů v době spojené s omezeními kvůli pandemii způsobené onemocněním COVID-19. Výsledky ukázaly, že výrobci jsou mnohem ostražitější než samotné firmy. Jaký pokles poptávky očekávají?

Život v době „koronavirové“ pomaličku začíná najíždět do zaběhnutých kolejí, i když k normálnímu provozu bude mít ještě dlouho hodně daleko. Jednotlivé automobilky postupně rozebíhají zastavenou výrobu, i když návrat do normálu bude i zde ještě trvat. Zásadnější ale bude, jak se výpadek a další okolnosti všech omezení projeví do budoucna a jak se podepíší na automobilovém trhu. Třeba jen ten český se už nyní propadl velmi výrazně a nějaké zlepšení se ani po uvolnění některých opatření očekávat příliš nedá. Už v březnu byl propad trhu více jak třetinový, v takové Itálii se propadl hned o 80 %. Členové Svazu dovozců automobilů v Česku registrovali před koronavirovou krizí zhruba 5000 nových vozidel týdně, po uzavření prodejen se toto číslo snížilo na 1500 automobilů týdně.

Již v pondělí by se měla výroba rozjet i ve výrobních závodech Škoda Auto. Nejde ale jen o výrobu, zasaženi jsou všichni dodavatelé, což má za následek například nedostatek potřebných dílů k montáži. Na možné komplikace při spuštění a nástrahy při propadu trhu reagoval v týdeníku Škodovácký odborář i odborový předák Jaroslav Povšík: „“Absolutně všechno bude jinak … uvažování zákazníků o nákupech, odříkávání zakázek pro fleetové zákazníky, což je největší byznys firmy Škoda. Došlo ke zdražení vozů, řešit se musí sekundární prodeje, bazary, veškeré služby spojené s registrací vozidel, pojistné události.“

Opatrnější budou pochopitelně právě i samotné firmy, na které řada z omezení musela tvrdě dopadnout. Fleetový trh je navíc pro automobilky velmi důležitý a chování firem už obezřetnost několikrát naznačilo. Poznat je to i z vyjádření leasingových společností, které se ale zvládají o své klienty starat i v této době. „Když byl vyhlášen stav nouze, většina našich pracovníků přešla na home office. Zvládli jsme to skvěle, musím kolegům poděkovat za to, jak rychle se adaptovali. Díky tomu se nám povedlo udržet v podstatě veškerou péči o řidiče a jejich vozy v nezměněné podobě,“ sdělil nám v rozhovoru pro náš magazín Martin Brix, generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika. A potvrdil už i první reakce z řad firem ve smyslu poklesu poptávky po nových vozech: „Počet objednávek nových vozů se snížil, ale to je v této situaci normální a čekali jsme to. Věříme, že se život co nejdříve vrátí do běžných kolejí.“

Průzkum společnosti Nexus zaměřujícího se na vliv a dopad pandemie koronaviru na vozové parky a mobilitu ale tak optimistický pohled nenabízí. Průzkum probíhal na přelomu března a dubna a zapojilo se do něho více než 400 subjektů z 34 zemí operujících v segmentu Fleet & Mobility, a to jak ze strany nakupujících, tak i samotných dodavatelů. Jak ukázaly výsledky, už v této fázi se problematika spojená s epidemií koronaviru a onemocnění COVID-19 dotýkala úplně všech zainteresovaných. Z toho na 60 % firem zavedená opatření doléhala v té chvíli jen mírně, naopak na 40 % z nich velmi vážně. To na straně dodavatelů se zavedenými opatřeními cítí být vážně ohroženo hned 60 % firem a institucí.
Hned 77 % firem, respektive dodavatelů uvádí, že již muselo sáhnout k jistým omezením či změně strategie společnosti. Pokud došlo na konkrétní otázky dopadu na vozový park, 63 % firem zatím neočekává výraznou změnu co do počtu vozidel. Jen 4 % z nich hodlají svůj vozový park nadále zvětšovat, 33 % firem očekává snížení počtu vlastních vozidel. To výrobci a dodavatelé aut jsou výrazně pesimističtější. Hned 70 % z nich očekává, že firmy pod tlakem okolností sáhnou k omezování počtu vozidel ve fleetu. Stejně tak firmy očekávají spíše snížení hodnot TCO a shodují se s nimi i oslovení zástupci jednotlivých značek a dodavatelů automobilů.

e-salon, elektromobil
Čtete také

5. e-SALON: Největší přehlídka čisté mobility proběhne v listopadu v Letňanech

Již popáté se v halách letňanského výstaviště uskuteční největší přehlídka čisté mobility v Česku, e-SALON 2023.

Zajímavá je odpověď oslovených firem na strategii elektrifikace vozového parku. Téměř polovina firem neočekává vlivem koronaviru a nastalých zásahů žádnou změnu své strategie. 42 % přesto očekává pomalejší nástup této formy alternativních pohonů. To dodavatelé jsou znovu výrazně pesimističtější, když 66 % z nich očekává snížení poptávky po takových vozidlech.

A jak vnímají zástupci dodavatelů vývoj celé situace? Někteří jsou optimisté a prostor využívají k vylepšování svých služeb, jiní se snaží připravit na přicházející krizi. „Já jsem optimista a věřím tomu, že mezi politickými vůdci převáží pragmatický přístup a budou dělat všechno proto, aby rychle obnovili chuť lidí a firem nakupovat. Právě operativní leasing bude vhodný nástroj, jak celý byznys postupně oživovat. Kdyby se politici k automobilovému sektoru obrátili zády, mělo by to dalekosáhlé důsledky.

My i v této době přemýšlíme, jak zkvalitňovat naše služby. Využili jsme toho, že se celá země téměř zastavila, což se projevuje i na provozu automobilů. Mnoho řidičů vozy odstavilo, anebo jezdí jen minimálně, takže řešíme méně pojistných událostí, oprav a podobně. O to více se soustředíme na precizování některých postupů i na vývoj úplně nových služeb, kterými zvýšíme komfort klientů i jejich řidičů,“ říká Martin Brix. „Dlouhodobý vývoj trhu je pro všechny zatím neznámou, nicméně se interně připravujeme na všechny možné scénáře,“ sdělil nám naopak Jan Pařízek ze společnosti Volkswagen Financial Services. A doporučení od Jaromíra Heřmanského, ředitele fleetových prodejů značek Peugeot, Citroën, Opel a DS? „Naše doporučení pro firmy je snažit se udržet normální cyklus obnovy vozového parku. Jsou-li zde naplánované investice nákupu aut, snažit se plán plnit a nečekat, až se objeví urgentní potřeba nákupu vozu, kterou bude na automobilovém trhu ovlivněném stávajícím stavem způsobeným např. zmíněnými odstávkami továren, obtížné řešit. Přestanou-li firmy objednávat vozy, ustane i snaha koncesionářů zásobit své sklady a dojde k celkovému narušení procesu, což může spustit další krizi či zhoršit důsledky probíhající krize.“