SROVNÁVACÍ TEST – Hybrid x diesel x benzin
Pohon vozu se dnes řeší především v souvislosti s ekologií. Většina firem ale přemýšlí spíš o tom, kolik je pořízení a provoz vozu bude stát peněz. Jak jsou na tom tři nejrozšířenější druhy pohonu?
Jak auto vypadá, jak jezdí, nebo kolik stojí, to jsou určitě důležité argumenty při nákupu vozidel nejen do firmy. Zrovna tak ale musí každý řešit to, kolik ho auto bude stát při následném provozu. V první čísti tohoto vydání jsme si to vysvětlili v rámci terminologie TCO, nyní jsme se na podobné téma zkusili společně s redakcí AUTO Dnes podívat v rámci srovnání tři typů pohonů v praxi. Vyplatí se stále investovat pár desítek tisíc navíc do dieselového motoru? A jak je na tom vlastně hybrid? Není třeba dražší na servisu?
Tři mušketýři
Do srovnávacího testu jsme tedy povolali benzinové, dieselové a hybridní auto. Tentokrát jsme ale vůbec neřešili design nebo jízdní vlastnosti. Není to srovnávací test aut, ale pohonů. Nezkoumali jsme tedy, jestli je lepším autem benzinová Škoda Superb, dieselový Peugeot 508 nebo hybridní Toyota Camry. Chceme jen spočítat, kolik vás pořízení toho kterého auta bude stát. Nejen při samotném nákupu, ale při čtyřech letech provozu s ročním nájezdem 20 000 km za rok.
Do srovnání jsme vzali tři manažerské limuzíny. Nemá smysl porovnávat třeba malé hatchbacky pro lidi, kteří najezdí ročně pár set až pár tisíc kilometrů. V této třídě už najdete jen minimum dieselových aut nebo hybridních aut. Při výpočtu jsme proto zvolili modelový příklad, že auto najede ročně právě 20 000 kilometrů a po čtyřech letech ho firma bude chtít prodat. Kalkulovali jsme výrobcem udávanou spotřebu a průměrné ceny paliva v době uzávěrky (benzin 32,48 Kč/l, nafta 31,75 Kč/l). Kolik nás budou takové čtyři roky stát?
Benzin
Jako benzinový vzor jsme do porovnání vzali Škodu Superb. Ta se letos, tři a půl roku po uvedení třetí generace na trh, dočkala faceliftu. Poprvé dostala verzi Scout a na konci roku 2019 přibude rovněž plug-in hybridní pohon. Jinak je ale stále nabízena s benzinovými a dieselovými motory. Od každého jsou k dispozici čtyři varianty kombinace agregátu a převodovky. I když většina zákazníků v této třídě pochází z řad firem a volí stále naftový motor, superb jim nabídne i zážehový 1.5 TSI 110 kW a 2.0 TSI 140 kW (který jsme vzali do srovnání). Vrcholem pak je s automatem a pohonem všech kol spojený 2.0 TSI 200 kW.
Superb byl tedy v testu s motorem 2.0 TSI 140 kW DSG ve výbavě Style, která podle ceníku vyjde na 679 920 Kč bez DPH. Tenhle motor se nepotýká s problémy občasné ztráty výkonu při akceleraci jako menší 1.5 TSI, a spolehlivě funguje třeba i pod kapotou octavie nebo kodiaqu. Disponuje přiměřenou porcí výkonu, nechybí mu pružné zrychlení a není ani nijak přehnaně žíznivý. Ve výpočtech se vždy budeme držet papírových hodnot spotřeby, která činí v případě tohoto motoru 6,2 l na 100 km. Realita bude někde výš, přeplňované benzinové jednotky jsou velmi náchylné na jízdní styl řidiče, takže jeden může s tímto motorem jezdit za 7 litrů, jiný za 9.
Jak uvidíte v celkové srovnávací tabulce, mezi testovanými auty není dramatický rozdíl v servisních nákladech. Superbu hraje do karet to, že v námi daném čase užívání (4 roky/80 000 km) musí absolvovat jen tři prohlídky. Druhou velkou výhodou je nejmenší ztráta hodnoty při prodeji. Využili jsme data společnosti Eurotax, podle které si benzinový superb po třech letech zachová 54,35 % prodejní hodnoty. Při ceníkové nákupní ceně 679 920 Kč bez DPH byste ho měli prodat za zhruba 369 520 Kč bez DPH. Přijdete tak o 310 400 Kč bez DPH.
Diesel
Naftové motory v našem srovnání reprezentuje Peugeot 508, jehož nová generace se rozhodla bojovat ve třídě, kde kraluje Škoda Superb a Volkswagen Passat, především vzhledem. S předchozí generací nemá ta aktuální kromě jména nic společného. Dynamická karoserie je sice fastbackem podobně jako superb, ale v mnohém se inspiruje spíš u vozů typu kupé. Okolí ohromuje pozvolna klesající linií střechy, LED světlomety s denním svícením v podobě tří svislých „drápů“ a především bezrámovými okny.
Nabízí se s jediným benzinovým motorem o objemu 1,6 litru, a hned se třemi dieselovými výkonovými variantami v agregátech o objemech 1,5 nebo 2,0 litru. V plánu je i plug-in hybridní varianta. Testovaný vůz byl vrcholný vznětový dvoulitr o výkonu 130 kW, dodávaný výhradně s 8stupňovou automatickou převodovkou. Auto je s ním tiché a velmi komfortní. 400 Nm točivého momentu je dostatečná hodnota, maximální zátah máte k dispozici v širším stupni otáček než u benzinu, přesto není 508 žádný sporťák, na stovku se dostanete za 8,4 sekundy. Jasnou výhodou dieselů je jejich menší spotřeba a také menší náchylnost na řidičský styl. Výrobce uvádí průměrnou spotřebu 4,7 l/100 km, reálně bude většina lidí jezdit s asi o litr vyšší, počítáme ale opět s tou papírovou.
Zatímco s benzinovým superbem pojedete poprvé do servisu po dvou letech, u 508 je sice servisní interval 30 000 km, zároveň ale „nebo 1 rok“. Během čtyř let tedy pojedete nechat auto prohlédnout čtyřikrát. Tím naskočily náklady nejvýš ze tří představovaných vozů, ale rozdíl není pořád dramatický. Vrátí se vám to na útratě za palivo, která bude o čtvrtinu nižší než u benzinu.
Ovšem dnešní nedůvěra k dieselům se odráží na zůstatkové hodnotě, která je podle Eurotaxu nejnižší z dnešní trojice. Po třech letech by takové auto mělo mít hodnotu pouze 40,65 %, tedy o 15 procent méně než benzinový superb. Ztráta je proto největší.
Hybrid
Toyota Camry je celosvětově nejprodávanějším sedanem střední třídy. Do Evropy se ale vrátila po mnoha letech už v osmé generaci. Zákazníky chce oslovit hlavně nízkými provozními náklady. Na některých trzích existuje i verze pouze se spalovacím motorem, na český trh je ale uvedeno pouze hybridní ústrojí kombinující elektromotor s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru pohánějící přední kola.
Jde o stejný agregát jako má nedávno představená hybridní RAV4. Systémový výkon je 160 kW/218 koní. Důležitá je ale především spotřeba, resp. v tomto případě spíš emise. S těmi se camry homologačně dostalo na hodnotu 98 g CO2/km. Představuje to kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Čistě na elektriku jde krátkodobě jet rychlostí i 125 km/h. Reálná spotřeba bude zhruba o litr vyšší, podobně jako u naftového motoru. Hybrid je nejúspornější při jízdě po městě, výsledná spotřeba bude hodně závislá na tom, kudy se budete pohybovat. Pokud bude převážná část vašich jízd po městě, bude spotřeba nižší, než když budete jezdit většinu času po dálnici na rychlostním limitu. Motor je většinu času velmi tichý, jen při silnějším sešlápnutí plynového pedálu se ozve mírné hučení hybridní soustavy.
Nejobjemnější agregát bude o trochu dražší na povinném ručení než u ostatních dvou vozů, ale nijak výrazně. Nejméně zaplatíte na servisních prohlídkách, a to i přesto, že je Toyota má nastavené na každých 15 000 kilometrů. Díky nízké spotřebě projedete i nejméně paliva.
S hybridy sice nemají české autobazary příliš velké zkušenosti, Eurotax se ale přesto domnívá, že camry po třech letech prodáte za 51,41 % původní hodnoty. Camry má nejvyšší ceníkovou cenu nového vozu, ztráta při prodeji tak činí 369 280Kč bez DPH.
Překvapivý výsledek?
Pro někoho možná trochu překvapivým vítězem dnešního srovnání je tak benzinová Škoda Superb. Během tří let vás její provoz bude stát bratru 430 tisíc korun. Hybrid se zatím nevyplatí, byť výsledek je poněkud ovlivněný výběrem modelů v našem srovnávacím testu. Toyota Camry by zvítězila, kdyby nebyla nejdražší. V nákladech na palivo je totiž úspornější než diesel. A právě nafta se propadla až na třetí místo. Hlavním viníkem je současná nedůvěra k tomuto druhu pohonu. Fakt, že nikdo nedokáže odhadnout, jestli za tři roky bude ojeté naftové auto v kurzu, protože si nikdo nebude chtít koupit drahý elektromobil, nebo naopak úředníci omezí naftová auta ještě dramatičtěji než dnes, sráží zůstatkovou cenu hluboko pod ostatní dva testované vozy.
AUTOR: Martin Šidlák