Jsou hollywoodské hvězdy, které se ve vedlejších rolích necítí dobře a podle toho pak také jejich herecký výkon vypadá. A pak jsou hvězdy, kterým nevadí nebýt středem pozornosti a perfektní práci odvedou za každé situace. Vito Worker+ spadá mezi ty druhé.

Ikonickou „mercedesí“ třícípou hvězdu hrdě nosí automobily všech tříd, typů a zaměření. Na jednom konci superluxusní limuzíny a rychlé sportovní vozy, na druhém konci… skříňové dodávky. Nejmenší Citan je derivát Renaultu Kangoo a ač nejde o špatný vůz, pravým Mercedesem jej nazvat nemůžeme. Vito a jeho osobní verze zvaná třída V ovšem píšou jiný příběh.

Poctivý pracovník

Vito se vyrábí již od roku 1996. Současná generace představená v roce 2014 je třetí v pořadí a jde tedy o šest let starý model. Stále se však pyšní atraktivním designem zvenku i zevnitř, a hlavně stále více než konkurenceschopnými vlastnostmi. A to i v testovaném akčním provedení Worker, resp. Worker+, které dostává cenu vita pod hranici půl milionu korun bez DPH.

Možnosti specifikace Workerů jsou kvůli tomu omezené. Worker(+) se dodává pouze v nejkratším rozvoru a délce, která nabídne objem nákladového prostoru 5,5 m3 . Dovnitř se vejdou dvě europalety. Výhodou této specifikace je, že s ní můžete jezdit jako s osobním vozem. Snadno se propletete i úzkými uličkami městských center a s rezervou se vejdete do běžných podzemních garáží a myček.

Seznam výbavy zcela odpovídá definici přízviska „základní“. Přesto ale interiér nepůsobí nijak ošizeně, tím spíše, že jsme jezdili ve verzi Worker+ (499 000 Kč bez DPH), která k základnímu Workeru (469 000 Kč) přidává klimatizaci, rádio s bluetooth, komfortní sedadlo řidiče s nastavitelným sklonem sedáku nebo dvousedadlo pro spolujezdce. Navíc měl náš vůz ještě dvoukřídlé zadní dveře (10 522 Kč), dřevěnou podlahu (11 952 Kč), komfortní sedadlo řidiče (4 810 Kč) a ve dvou směrech nastavitelný volant (3 673 Kč). Každý Worker má pak elektrická okna (s automatickými dojezdy), přípravu pro rádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, integrovaný LTE modul, asistent rozjezdu do kopce nebo asistent řízení pro potlačení vlivu bočního větru.

Základní výbava stačí

Příplatková sedačka řidiče je pohodlná i na delší cestě a díky nastavitelnému volantu je poloha za ním skutečně ideální i pro vyšší postavy. Hodiny strávené za volantem osvěží audiosystém, který hraje perfektně a závidět by mu mohlo mnoho dražších osobních vozů.

Etalonem přehlednosti a čitelnosti je kaplička přístrojů. Nachází se v ní také displej palubního počítače, ke kterému máme ovšem jednu zásadní ergonomickou výtku: ovládá se tlačítky, jež jsou umístěna přímo vedle rychloměru. Přepínání za jízdy je tedy velice nešikovné. Dražší verze už tímto neduhem netrpí, protože ovládání se u nich přesune na volant. Workery bohužel mají volant zcela „beztlačítkový“.

ČTĚTE TAKÉ:  Čistě elektrický Mercedes EQV nabídne interiér s růžovým zlatem

A co nám při soužití s „akčním“ Vitem chybělo z nejběžnější komfortní výbavy? Hlavně obyčejný tempomat, který by zpříjemnil jízdu ve městě i mimo něj. Potom bychom ocenili vyhřívání sedaček, ovládání rádia na volantu (stačila by nám regulace hlasitosti) a couvací kameru či parkovací senzory. Bohužel tyto prvky nelze získat ani za příplatek. Přikoupit lze totiž dále už jen plastovou podlahu (místo také příplatkové dřevěné), tažné zařízení a omezovač rychlosti na 120 km/h.

Nezávisle na výbavě chybí vitu doplňkové panoramatické plošky bočních zrcátek, jaké často mívají větší dodávky. Ani z malého vita ovšem není do strany moc vidět a slepý úhel hrozí skrýt i celé auto. Postrádali jsme také háčky v kabině, takže nebylo ani kam si pověsit bundu (dodávky mají mnohdy háčky šikovně umístěné na přepážce za sedadly).

Jízda jako v Mercedesu

Všechny workery mají společné pohonné ústrojí s označením 110 CDI. Jeho základem je vznětový čtyřválec o objemu 1,75 l a výkonu 75 kW spojený s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol (vito jinak můžete mít i s pohonem kol zadních). Motor je zcela dostatečně silný pro městský a příměstský provoz, na jeho limity narazíte až na dálnici. Přesto s ním není problém držet cestovní rychlost 130 km/h, jen to vyžaduje trochu důraznější nohu na plynu. Připlatit za výkonnější motor u edice Worker ostatně ani nelze. Spotřeba u prakticky nového vozu, který měl při převzetí najeto 735 km, činila 7,7 l/100 km. S vitem jsme ujeli 600 km při průměrné rychlosti 48 km/h.

Suma sumárum je Mercedes-Benz Vito Worker+ vynikající dodávka, která funguje ve všech provozních režimech.

Vysoko ceníme nastavení podvozku, který je stabilní i ve vyšších rychlostech a ještě stabilnější se zátěží v nákladovém prostoru. V nižších rychlostech zase nabídne dostatek komfortu při přejezdu zpomalovacích prahů, kanálů či výtluků. Ve všech režimech je vito velmi komfortní i po akustické stránce.

LEVNÉ VITO ZNAMENÁ DOBRÉ VITO

Suma sumárum je Mercedes-Benz Vito Worker+ vynikající dodávka, která funguje ve všech provozních režimech a ze které i přes chudou výbavu – nebo možná právě díky ní – čiší německá fortelnost. Větší výtku zaslouží pouze několik zmíněných chybějících komfortních prvků a celkově omezené možnosti příplatkové výbavy, což je daň za nižší cenu, která je srovnatelná s konkurencí.

Pokud případně hledáte spíše vůz na převoz cestujících než nákladu, má Mercedes v záloze ještě nabídku Vito Start a Start+, což je osobní obdoba užitkových workerů. „Starty“ jsou o něco dražší – stojí 519, resp. 599 tisíc Kč. Krom místa pro pět cestujících mají ale také výkonnější motor 114 CDI/100 kW. Všechny akční modely mají prodlouženou záruku na 2+2 roky s limitem 200 000 km.

TEXT: Vojtěch Formánek

TECHNICKÉ ÚDAJE

Mercedes-Benz Vito 110 CDI / KAWA / K FWD WORKER+ 4×2

Cena od – 469 000 Kč bez DPH

Motor                                    

Vznětový přeplňovaný čtyřválec

Maximální výkon – 75 Kw

Max. točivý moment – 270 Nm/2500 ot./min

Dynamika a spotřeba

Maximální rychlost – 165 km/h

Rozměry

Délka/šířka/výška – 4895/1919/1928 mm

Rozvor – 3200 mm

Provozní hmotnost – 1908 kg

Užitečná hmotnost – 892 kg