Péči o řidiče a jejich vozy se podařilo společnosti LeasePlan i v době koronakrize udržet. V aktuálním rozhovoru nám to potvrdil generální ředitel Martin Brix a připojuje nejen výhled do budoucna, ale i popis současného fungování leasingové společnosti.

Jak epidemie koronaviru zasahuje do aktivit vaší leasingové společnosti?

Když byl vyhlášen stav nouze, většina našich pracovníků přešla na home office. Zvládli jsme to skvěle, musím kolegům poděkovat za to, jak rychle se adaptovali. Díky tomu se nám povedlo udržet v podstatě veškerou péči o řidiče a jejich vozy v nezměněné podobě. Většina služeb jede dál: údržba vozidel, výměna pneumatik i jejich opravy. V souladu s nařízením vlády jsme museli na určitou dobu uzavřít naši prodejnu ojetých vozů CarNext.com ve Vestci u Prahy. S tím souviselo i dočasné pozastavení procedury vracení vozidel po ukončení leasingu. Po Velikonocích jsme ji mohli obnovit, ale jen v omezeném režimu. Z bezpečnostních důvodů zatím nevyzvedáváme automobily u klientů, musejí s nimi přijet osobně.

Jaké jsou reakce klientů na současnou situaci?

Většina našich klientů má pochopení pro současná omezení. Chtěl bych všem zákazníkům poděkovat za dodržování pravidel, která jsme zavedli. Zároveň si dovolím apelovat na jejich odpovědnost, pokud jde o šíření nákazy. Stalo se nám, že jeden řidič si zavolal pick-up servis a později se ukázalo, že je nakažený koronavirem, o čemž věděl, když už si službu sjednával. Spolu s partnery jsme se proto rozhodli pick-up servis dočasně nenabízet.

Objevují se zákazníci, kteří ruší chystanou obměnu vozového parku? Prodlužují se dodací lhůty vozidel?

Počet objednávek nových vozů se snížil, ale to je v této situaci normální a čekali jsme to. Věříme, že se život co nejdříve vrátí do běžných kolejí. Pokud jde o dodací lhůty, je jasné, že se prodlouží, protože evropské automobilky včetně Škody Auto zastavily v polovině března výrobu a některé se rozjíždějí až nyní. Náš odhad je, že u nejžádanějších fleetových modelů se dodací lhůty protáhnou na nějakých pět až šest měsíců. Naši klienti ale bez automobilů nezůstanou. Máme velkou zásobu skladových vozidel. Jde přibližně o tisícovku aut. Pro některé subjekty budou vhodným řešením kvalitní ojeté vozy, které jim rovněž můžeme nabídnout. Využít mohou i náš FlexiPlan, tedy pronájem zánovních automobilů na kratší období, řádově na měsíce.

Obrací se na vás zákazníci se žádostí o odklad splátek?

Zatím jsme řešili několik desítek takových případů. Snažíme se klientům vyjít maximálně vstříc, na druhou stranu musí pochopit, že naše možnosti jsou v tomto směru omezené. Zákazníci ve splátkách hradí služby, které nadále fungují, a my za ně musíme a také chceme platit svým dodavatelům, protože i oni bojují s velkými potížemi. Každý případ proto řešíme individuálně a snažíme se najít východisko, které je přijatelné pro obě strany.

Jaký dopad bude mít podle vás koronavirová krize na automobilový průmysl?

Určitě nás čeká velmi složité období, ale možná tato krize paradoxně přispěje k tomu, že začneme o některých věcech uvažovat racionálněji. Evropský auto byznys se potýkal s nejistotou ještě před příchodem koronaviru, a to zejména kvůli obavám z dopadů přísné proti emisní politiky, kterou razí evropská administrativa. Teď budou muset Evropa i jednotlivé vlády celému sektoru pomáhat. Věřím tomu, že mezi politickými vůdci převáží pragmatický přístup a budou dělat všechno proto, aby rychle obnovili chuť lidí a firem nakupovat. Právě operativní leasing bude vhodný nástroj, jak celý byznys postupně oživovat. Kdyby se politici k automobilovému sektoru obrátili zády, mělo by to dalekosáhlé důsledky.

Vy jste ale optimista?

Ano, jsem. My i v této době přemýšlíme, jak zkvalitňovat naše služby. Využili jsme toho, že se celá země téměř zastavila, což se projevuje i na provozu automobilů. Mnoho řidičů vozy odstavilo, anebo jezdí jen minimálně, takže řešíme méně pojistných událostí, oprav a podobně. O to více se soustředíme na precizování některých postupů i na vývoj úplně nových služeb, kterými zvýšíme komfort klientů i jejich řidičů. Vylaďujeme procesy spojené s údržbou vozidel, nasazujeme v mnohem větší míře prvky robotizace či automatizace.

Jaké konkrétní novinky jste připravili?

Je jich celá řada. V rámci služby „Objednání do servisu“ jsme spustili pilotní projekt s vybranými dealery vozů Škoda a Volkswagen, kteří jako běžnou součást služby začali exkluzivně našim klientům poskytovat i úkony, které byly dosud na vyžádání – jde o mytí vozidla a také o pick-up servis, byť ten jsme teď na nějaký čas z preventivních důvodů zastavili. Během dvou měsíců bychom chtěli spustit další inovaci v oblasti komunikace s řidiči – nově se na nás budou moci obracet i prostřednictvím sekce „Pro řidiče“, která je součástí našeho webu. Na řidičském portálu hodláme zpřístupnit dokumenty k vozidlům. Pracujeme na možnosti sdílet tzv. zelené karty k povinnému ručení – klienti u sebe nebudou muset mít originál, ale bude jim stačit naskenované PDF. Vyvinuli jsme automatické hlášení pojistných událostí, budeme více využívat telematiku při odhalování technických závad. Velice dobré ohlasy máme na digitální asistenci, tedy na objednávání asistenční pomoci po internetu, i na nový reportingový nástroj My Fleet, v němž mohou klienti sledovat aktuální stav i postupný vývoj flotily a najdou v něm potřebné informace o vozidlech i řidičích. Staráme se také o bezpečnost řidičů – ve spolupráci s partnery jsme přichystali nové kurzy smyku a defenzivní jízdy včetně speciálních kurzů pro uživatele elektromobilů. Zároveň se zabýváme tím, jak reorganizovat naše obchodní oddělení, abychom byli klientům ještě blíže. Což dnes, v době karantény, zní trošku absurdně. Ale ta ošklivá nemoc začne dříve či později ustupovat a svět bude zase v pořádku. V LeasePlanu si prostě žádné apokalyptické myšlenky nepřipouštíme.

AUTOR: Michal Žďárský