Registrace nových osobních vozů klesla v Česku přibližně o 38 %, užitkových dokonce o 43 %. Ředitel fleetových prodejů ale nevidí hlavní problém v současném přechodném stavu, ale v tom, jak se firmy postaví k nákupu nových aut po překonání pandemie koronaviru.

 

Skupina PSA zavřela už 16. března všechny své evropské továrny, ale v současné době zavádí soubor opatření pro brzký restart svých závodů. Tento protokol například vyžaduje kontrolní měření teploty nebo nošení roušek. Dále je také vyžadováno dodržování bezpečné vzdálenosti mezi lidmi v zasedacích místnostech, na každém pracovním místě nebo v zónách pro trávení přestávek s vyznačením těchto vzdáleností na zemi. Bylo také rozhodnuto o udržování otevřených dveří (kromě protipožárních), aby se zabránilo kontaktu s klikami. Každých 60 minut bude provedeno čištění a dezinfekce nástrojů a při předávání dílů mezi pracovníky bude dodržena ochranná doba 3 hodiny. Zahájení provozu v továrnách budou předcházet jednání s odbory, k dnešnímu dni tedy není známo, kdy se provoz výrobních závodů obnoví.

Čtěte také: Prodeje osobních aut spadnou až o 20 %, epidemie ale přinese i pozitiva

I když se nevyrábí, s ohledem na prudký pokles poptávky, auta na skladech zatím stále jsou. „Máme skladové zásoby a jsme schopni potřeby našich klientů uspokojit,“ říká Jaromír Heřmanský, ředitel fleetových prodejů značek Peugeot, Citroën, Opel a DS. „Naše fleetové oddělení funguje, jednání o fleetových prodejích pokračují, ovšem výhradně on-line a telefonicky. I proces prodeje probíhá on-line, vozy jsou předávány mimo provozovnu koncesionáře. Některé vozy předáváme přímo u zákazníka.“

Čtěte také: Inspirace pro evropské automobilky? Geely se snaží koronavirus porazit a dál vyrábí

Otázkou je, jak se současná pandemie projeví na prodeji vozů z dlouhodobého hlediska. Záleží na tom, jak dlouho budou omezení pohybu trvat a jak se pak zákazníci k nákupu aut postaví. Někteří odborníci předpokládají, že se automobilky budou snažit dohnat v druhém pololetí aspoň částečně svoje plány a rozjet poptávku snížením cen. „Nedá se říci, zda budou ceny vozů výrazněji klesat v krátké budoucnosti. Nabídka nových vozů bude totiž v dohledné době značně nejistá,“ tvrdí říká Jaromír Heřmanský. „Naše doporučení pro firmy je snažit se udržet normální cyklus obnovy vozového parku. Jsou-li zde naplánované investice nákupu aut, snažit se plán plnit a nečekat, až se objeví urgentní potřeba nákupu vozu, kterou bude na automobilovém trhu ovlivněném stávajícím stavem způsobeným např. zmíněnými odstávkami továren, obtížné řešit. Přestanou-li firmy objednávat vozy, ustane i snaha koncesionářů zásobit své sklady a dojde k celkovému narušení procesu, což může spustit další krizi či zhoršit důsledky probíhající krize.“

Martin Šidlák