Prodeje osobních aut spadnou až o 20 %, epidemie ale přinese i pozitiva

Pandemie koronaviru způsobí letos podle odhadu analytiků a finančních institucí pokles prodeje osobních aut celosvětově zhruba o 12 %, v Evropě ještě víc. To představuje miliony vozidel.

 

Automobilový průmysl bude letos nejspíš čelit bezprecedentnímu propadu prodejů. Podle nejnovějších prognóz společnosti IHS Markit se prognóza celosvětového prodeje automobilů proti roku 2019 sníží o více než 12% na 78,8 milionů kusů. Během ekonomické krize 2008/2009 přitom trhy klesly o 8 procent. Prognózy IHS Markit používá mnoho automobilek a dodavatelů jako základ pro svá strategická rozhodnutí.

Čtěte také: Audi rozpojilo kruhy – varuje tak před koronavirem

 

Zatímco v USA očekává IHS Markit o 15 % nižší prodeje, v západní a střední Evropě by mohl být pokles prodejů ještě větší, až 20 %. Pro západní a střední Evropu snížila společnost svou prognózu pro rok 2020 o 1,9 milionu kusů na 15,6 milionu, což je pokles o 14 procent.
Další analytická společnost, LMC Automotive, očekává, že celosvětový prodej osobních vozidel v roce 2020 poklesne pod 77 milionů, což je 15 procent pod úrovní roku 2019. „Prostředí zůstává extrémně dynamické,“ řekla LMC. V nejhorším případě by to mohlo být až 69 milionů. Ještě v lednu přitom LMC odhadovalo letošní prodeje na 90 milionů aut.

Čtěte také: Test Škoda Octavia kombi: Rozsudek smrti pro Superb

 

 

Společnost Morgan Stanley odhaduje, že v roce 2020 se evropský prodej automobilů bude pohybovat kolem 12,5 milionů kusů ve srovnání s 13,7 miliony v její dřívější predikci. V procentuálním vyjádření nyní očekává, že trh poklesne o 13 procent. V prvním pololetí to bude dokonce o 20 %, ale část se podaří kompenzovat v druhé polovině roku.
Až se situace uklidí, mohli by z celé věci profitovat zákazníci. Zatímco před propuknutím epidemie čelili postupnému zdražování aut, nyní je otázka, jestli Evropská unie nepřehodnotí plány ohledně pokut za překročení limitů CO2, aby neohrozila zaměstnanost v automobilovém průmyslu. I automobilky samotné se budou snažit dohnat ztrátu co největším prodejem v druhém pololetí, a to pomocí různých akcí. Auta by tak mohla i o něco zlevnit, navíc dojde i ke zkrácení dodacích lhůt.

Martin Šidlák, foto: Pixabay