Elektromobily mají parkovat zdarma. Ne, je to nesystémové. Radnice se neshodnou

zony

Elektromobily dnes parkují v pražských placených zónách zdarma. Jestli jim tato výhoda zůstane, to se právě řeší. Jednotlivé městské části na to mají rozdílný názor.

V rámci podpory čistšího ovzduší mohly dříve po předchozí registraci parkovat v modrých a fialových zónách v Praze zdarma všechny vozy, které ujely aspoň kousek na elektřinu. Tuto výhodu pro hybridy ale po krátkém čase radní zrušili. Důvodem byla údajně hlavně administrativní náročnost, magistrát vydával měsíčně kolem čtyř set takových oprávnění. Místo toho bylo od 1. dubna loňského roku zavedeno nové pravidlo. Podle něj všechna auta s emisemi do 50 g CO2/km (v praxi tedy elektromobily a plug-in hybridy), pokud mají registrační značku začínající písmeny EL, můžou parkovat zdarma bez jakékoli registrace. Pokud podmínku splňují, ale takovou značku nemají (dostaly SPZ dříve nebo jejich majitelé nechtějí z jakýchkoli důvodu SPZ začínající písmeny EL), musejí se registrovat za poplatek 100 Kč. Teď se ale na magistrátu diskutuje o tom, zda tuto výhodu zachovat.

„Uvědomujeme si, že množství takzvaných čistých automobilů neustále roste a poroste. V současné době existuje pracovní skupina, která se touto problematikou zabývá a jejím úkolem je mimo jiné i návrh úpravy současného celoplošného zvýhodnění,“ řekl IDNES náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Zda zachovat zvýhodnění nebo ne, na to nemají jednotlivé městské části stejný názor. Podle mého názoru má v zónách placeného stání trvat zvýhodnění elektromobilů a vozidel car-sharingu,“ říká třeba místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut. „Spíše bychom rádi měnili jiné parametry. Navrhujeme rozšíření provozní doby na nedělní večer. Máme také řadu stížností na existenci fialových zón v rezidenčních oblastech, kde návštěvníci konkurují rezidentům, bez zjevného odůvodnění významným návštěvnickým cílem. Chceme proto přikročit k redukci rozsahu fialových zón ve prospěch modrých.“

Podporu by ještě rozšířil třeba radní pro dopravu Prahy 7 Ondřej Mirovský: „Přínos elektromobilů je z hlediska menší zátěže pro ovzduší především na lokální úrovni významný, podpora jejich provozu tedy dává smysl. Prostor pro další rozvoj vidím v rozšíření využití elektromobilů pro taxislužby či rozvážkové služby.“
Naopak jasně proti je třeba místostarosta Prahy 4 pro finance, dopravu a evropské fondy Zdeněk Kovářík: „Každá výjimka potenciálně rozbíjí systém a s růstem počtu elektromobilů se brzy ukáže, že i tato výjimka parkování pro elektromobily zdarma je neudržitelná.“ V tom se shoduje s názorem Prahy 3. „Zvýhodnění některých skupin vozidel by měla být celostátní otázka a ne jednotlivých měst a obcí. Na území Prahy považujeme zvýhodňování všech elektromobilů a dopravních prostředků, které sloužící jako skrytá půjčovna vozidel, za nesystémové a tento postup vnímáme jako další zahuštění dopravy v Praze,“ uvedl místostarosta Jan Korseska.

Pro částečné omezení je Praha 6, jejíž místostarosta Jiří Lála říká: „Parkovací komise je komise magistrátní a je pouze poradním orgánem. Zatím však pokaždé magistrát její závěry respektoval. Na druhou stranu je potřeba říci, že komise zatím nedoporučila některé podněty, které vzešly z městských částí (včetně Prahy 6): přípravu realizace jednotné zóny pro celou Prahu, vyjmutí některých městských částí z možnosti zaplatit si modrou zónu přes mobilní aplikaci, zrušit zvýhodnění elektromobilů z celé republiky (částečně realizováno) a zrušit zvýhodnění sdílených vozidel v ZPS nebo alespoň zastropování jejich počtu.“
Nová metodika provozu placených zón by měla být hotova do konce června letošního roku. „Jaký bude konkrétní závěr nelze v současné době říct,“ konstatoval pro IDNES náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Martin Šidlák, psáno pro IDNES.cz