Jan Pařízek, VWFS: Posouváme se správným směrem

Operativní leasing nabízí klientovi stále více výhod. Pod křídly společnosti Volkswagen Financial Services aktuálně výrazně pronikl i do státní správy. Jak se taková věc podařila nám v rozhovoru prozradil vedoucí fleetového prodeje a remarketingu Jan Pařízek.

Jaký úspěch zaznamenal váš produkt operativního leasingu v minulém roce?
Význam operativního leasingu na trhu stále roste, a tak i v naší společnosti přirozeně pociťujeme zvýšení poptávky po tomto produktu. Výhrou ve významném tendru pro Policii České republiky jsme měli možnost ukázat, že výhod operativního leasingu nemusí využívat jenom soukromé firmy, ale že financování vozového parku je vhodné i pro státní orgány. Dokazuje to, že trh se postupně mění a posouvá správným směrem. Jako odpověď na tento posun tak naše společnost optimalizovala metodiku výpočtu zůstatkových hodnot a cen všech našich služeb. Pro naše klienty jsme tím celkovou nabídku financování koncernových vozidel zatraktivnili.

Objevily se nějaké nové trendy či požadavky ze strany firem?
Klienti čím dál více požadují komplexnější nabídky řešení, v podstatě tedy více služeb a méně starostí. Prostřednictvím operativního leasingu si tak chtějí firmy uvolnit ruce i co se týče samotné správy vozového parku. Častěji se též začínáme setkávat s tím, že cena už není při rozhodování hlavním kritériem. U nás klademe důraz na kvalitu služeb a péči o klienta po celou dobu trvání smlouvy, ne pouze před jejím uzavřením. I proto se snažíme klientům pravidelně věnovat, navštěvujeme je a zajímáme se o jejich individuální potřeby. Díky tomu, že s nimi aktivně a transparentně jednáme, od nich máme na naši práci skvělé ohlasy. Transparentní přístup též uplatňujeme i v momentě vrácení vozů. Jsme svědky případů, kdy se klienti vracejí k nám, protože jinde při vrácení vozidel zaplatili za nadměrné opotřebení neúměrné částky. U nás klienti dopředu vědí, jaké opotřebení je či není akceptovatelné, a v případě, že si nejsou jistí, nás mohou požádat o nezávaznou prohlídku technikem. Vyjma komplexních služeb se do popředí dere i digitalizace. Zákazník v dnešní době touží po tom, vše si rychle a jednoduše vyřešit online, a to nejlépe z mobilního telefonu. V reakci na přání a potřeby moderních klientů tak v současnosti vyvíjíme nový zákaznický portál a mobilní aplikaci, přes které bude možné vyřídit běžnou agendu jako například zaslání technického průkazu, nebo nahlášení škodné události. Dalším rezonujícím tématem je pak nastupující elektromobilita, u které evidujeme nejen sílící poptávku po financování elektromobilů, ale i po infrastruktuře s tím spojené. Z toho důvodu chceme klientům umožnit řešit obě věci komplexně v rámci jednoho balíčku.

O jaký produkt byl největší zájem?
Vzhledem k tomu, že zákazníci požadují při správě vozového parku komplexní řešení, poptávají nejčastěji operativní leasing se službami. Klienty samozřejmě přitahují i různé pravidelné akce jako například servis zdarma, zvýhodnění pro nové zákazníky nebo akční omezené nabídky na určité modely či skladová vozidla. Díky našim jedinečným produktům, jako Škoda
Bez starostí, Volkswagen All Inclusive, SEAT Olé, Audi now atp., můžeme komplexní financování nabídnout i klientům, kteří chtějí pouze jedno či dvě vozidla. Nemusí se tak zavazovat k odběru většího počtu automobilů. V rámci těchto programů si klient může zvolit různé varianty produktu, a navíc vše vyřeší na jednom místě – ať už hovoříme o pořízení vozu, či o samotném financování, které mu zprostředkuje přímo autorizovaný dealer.

ČTĚTE TAKÉ: Hybridní Octavia RS nabídne 245 koní jako v minulé generaci, ve zrychlení je ale pomalejší

Jaké novinky chystáte pro vaše stávající a nové zákazníky?
Letošní rok bude na novinky štědrý. Před nedávnem jsme představili nové webové stránky, kde mohou zákazníci hledat v nabídce vozů pouze na základě požadované výše splátek či využít služeb jednoduchého finančního poradce, který jim poradí, jaký finanční produkt je pro ně nejvhodnější. Dále jsme rozšířili team o nového kolegu, který se bude věnovat specifickému segmentu užitkových vozidel. V plánu máme i další rozvoj digitalizace naší společnosti, ale více si už necháme na příště.

Podařil se vám nějaký zajímavý obchod většího rozsahu? Můžete jmenovat?
Rád bych zmínil tendr Ministerstva vnitra pro Policii České republiky. V polovině ledna jsme kriminalistům úspěšně předali 500 vozidel, která najdou uplatnění na území celé naší republiky. Jednalo se o vozy Škoda Octavia, financovaná prostřednictvím našeho operativního leasingu. Jelikož jde pravděpodobně o historicky první pořízení vozidel státní správou v tomto rozsahu formou operativního leasingu, jsme patřičně hrdí na to, že jsme ve veřejném výběrovém řízení uspěli právě my. Krom samotných automobilů budeme zajišťovat i jejich servis a pravidelnou údržbu.

Jaké trendy očekáváte na trhu operativního leasingu pro tento rok a následující období?
Jak už jsem zmínil, téma elektromobility bude hrát stále větší roli. Na to jsme samozřejmě připraveni a klientům tak nabídneme produkt zahrnující jak pořízení vozidla, tak i financování dobíjecí technologie. Dále očekáváme větší tlak na flexibilitu a rozmanitost produktů, ale i na nabízenou kvalitu. Klienti chtějí být více ve spojení se svým vozidlem, naplno využívat všech jeho možností a zároveň mít možnost vše vyřešit pokud možno online, bez zbytečného čekání a komplikací.

Kde vidíte operativní leasing za 5–10 let?
S tím, jak nově přicházející vlna elektromobilů dále rozšíří stávající nabídku, podobně jako většina automobilek očekáváme, že tržní podíl elektrovozů a hybridů poroste. Budoucnost operativního leasingu vidíme také v carsharingu ve veřejných a firemních sférách. Vozidla budou chtít majitelé, ať už soukromníci či firmy, udržet v chodu co možná nejvíce, aby dosáhli co největší efektivity vynaložených prostředků. I z toho důvodu aktivně podporujeme nové projekty jako HoppyGo nebo Uniqway a spolupracujeme s nimi na úspěšné realizaci carsharingu na našem území.

Očekáváte tento rok výraznější nástup ekologických vozidel a jejich hojnější rozšiřování do firemních autoparků? Jste na tuto variantu připraveni?
Očekáváme spíše pozvolný nárůst, a to kvůli chybějící infrastruktuře, která se u nás teprve buduje. Klienti teď zkoušejí pořídit do svého vozového parku jedno či dvě elektrovozidla na otestování. My na nástup elektromobility připraveni jsme. Jak jsem již zmiňoval, produkt na financování vozidel i infrastruktury máme.

Který alternativní pohon se podle vás do budoucna prosadí? Věříte a fandíte  Vy osobně elektromobilitě?
V horizontu 10 let dle mého názoru i prognóz trhu prodej elektromobilů poroste. Vzhledem k tomu, že mám možnost vidět širokou paletu připravovaných elektrovozidel a plug-in hybridů koncernu Volkswagen, elektromobilitě věřím a fandím jí. Jsem přesvědčen, že každá zodpovědná automobilová značka, respektive i značková leasingová společnost, dělá vše pro snižování emisí nabízeného portfolia vozidel.

Firmy stále více sledují pohyb svých vozidel a chtějí mít všechny informace online. Jaká je vaše nabídka online reportingových nástrojů?
Samozřejmě vše záleží na individuálních potřebách klienta, tedy na tom, co vše chce mít u svých vozidel pod kontrolou. Nabídnout mu můžeme data od základního sledování počtu ujetých kilometrů po evidenci soukromých a služebních cest, dále pak informace o spotřebě vozidla atd.

Zaznamenali jste už výraznější poptávku po čistě elektrických vozidlech? Jaká bývá nejčastější doba provozování takového vozu v rámci operativního leasingu?
Ano, zaznamenali a očekáváme navíc nadále vzrůstající tendenci. Nejvíce se po elektrických vozidlech poptávají energetické společnosti a firmy zabývající se carsharingem. Ve většině případů jde o operativní leasing na dobu 36 měsíců.

Jak počítáte a jak se vyvíjí zůstatková hodnota elektromobilů?
Zůstatková hodnota pro elektromobily vychází prozatím ze zkušeností naší mateřské společnosti v Německu, kde mají kolegové zkušenosti s prodejem první generace elektromobilů jako Volkswagen E-UP či E-GOLF. V našem současném portfoliu je počet e-vozidel nízký. Zároveň máme ovšem rozjednány nebo už realizovány obchody čítající řádově stovky e-vozů, a to zejména díky příchodu ŠKODA e-Citigo na trh a objednávkám na model Volkswagen ID.3.

SOUVISEJÍCÍ:

Flotilovým autem roku 2020 se stala Škoda Scala

Seat Leon, bratra Golfu a Octavie, bude pohánět benzin, nafta, plyn i elektřina