Náklady na provoz elektromobilu – Nůžky se svírají

Rozdíly v nákladech na provoz elektromobilu a tradičního vozu se stále snižují. V Evropě za to může řada pobídek, v České republice jsou ale rozdíly v nákladech stále velmi vysoké. Máme šanci se přiblížit Evropě?

Na stránkách našeho tištěného magazínu se pravidelně zabýváme problematikou TCO, tedy fenoménem zabývajícím se celkovými náklady na vlastnictví a provoz vozového parku, respektive toho kterého firemního vozu. Do této šablony patří veškeré náklady spojené s pořízením či pronájmem vozidla, nevyjímaje třeba náklady na pojištění, palivo a pneumatiky, nebo náklady vznikající při administraci vozového parku.
Takovými náklady samozřejmě disponují i dnes velmi populární elektromobily a je bezesporu zajímavé srovnat jejich celkové náklady s těmi, které produkuje běžný automobil se spalovacím motorem. Na tuto tematiku se v aktuálním ročníku zaměřil i tradiční průzkum společnosti LeasePlan Car Cost Index a na konkrétních číslech dokázal, že elektromobily jsou v řadě evropských zemí konkurenceschopnější než kdykoli předtím. Průzkum provedl komplexní analýzu nákladů na provozování malého až středně velkého automobilu, tedy vozu ze segmentu B nebo C. Zodpovědně do průzkumu zahrnul všechny zmíněné položky, se kterými je při provozu potřeba počítat, a to včetně pohonných hmot, odpisů, daní, pojištění či běžné údržby.
Výsledná studie ukázala, že v Norsku a v Nizozemsku jsou už dnes elektromobily plně konkurenceschopné z hlediska celkových nákladů. V téměř všech ostatních zemích se cenový rozdíl mezi provozováním elektromobilu a naftového či benzínového vozidla zmenšuje. Pokud bude nastolený trend pokračovat, už brzy se vyrovnají náklady na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory ve Velké Británii a v Dánsku.

Česko – ráj pro spalovací motory

V České republice to ale zjevně potrvá déle. Zatímco měsíční výdaje na elektromobil u nás dosahují dle studie v průměru 847 eur, v případě benzínového vozu jde o 461 eur a v případě dieselu o 515 eur. Důvodem nejsou samozřejmě vyšší náklady na provoz elektromobilů, ale především to, že se řadíme mezi země s nejnižšími výdaji na užívání vozidel se spalovacími motory. V ostatních evropských zemích vychází provoz tradičního automobilu výrazně dráž. A samozřejmě – v západních zemích je patrná výrazná podpora alternativních pohonů, která může finální výsledky značně zkreslovat. Stejně tak se v současných podmínkách českého trhu u elektromobilu jen těžko vyčíslují i běžné náklady na provoz.

Cesta k elektromobilům už má výsledky: Emise CO2 v Evropě rostou druhým rokem po sobě

Zatímco cena benzinu či nafty je při daném nájezdu jasně kalkulovatelná, u elektromobilu je to značně náročnější proces. Tzv. náklady na pohonné hmoty se smrskávají do ceny elektřiny a na tom, kde a jak bude jednotlivec či firma svůj elektromobil nabíjet. Jaký si vyjedná u dodavatele energií tarif, případně jaké nabíjecí stanice bude užívat. A v závislosti na tom se může dostat na kilometrové náklady od 0 Kč/1 km až na 4 Kč/1 km, což by odpovídalo provozu benzinového auta se spotřebou převyšující 10 litrů na sto. Předpokladem je ale jízda s minimálními kilometrovými náklady, za které se v současné chvíli staví ceny dotované elektrárenskými firmami. S předplaceným tarifem odemykajícím nabíjení na stojanu lze neomezeně dobíjet za krásných  544 korun měsíčně nehledě na odebrané kWh. Jindy se můžete setkat s cenami za časovou jednotku, jednorázové nabití, anebo za každou odebranou kWh. U ČEZu vyjde každá minuta nabíjení na 9 korun, u eonu zaplatí registrovaný zákazník 3 Kč za každou odčerpanou kWh v případě rychlého i pomalého nabíjení, pokud ale nejste registrováni, zaplatíte za jednu kWh devět korun při pomalém, respektive 11 Kč při rychlém dobíjení. My jsme při našich cestách do zahraničí otestovali i síť rychlodobíjecích stanic Ionity, která si účtuje 8 Eur za připojení. Výsledná cena za kilometr je pak závislá na spotřebě vozu, respektive kapacitě akumulátoru a množství energie, kterou dokážete do akumulátoru během jednoho dobíjení uložit. V případě e-tronu můžete načerpat až 85 kWh a ujet tak třeba dalších 380 km. V tu chvíli jedete za 53 haléřů na jeden kilometr, což odpovídá spotřebě naftového vozu na hranici 1,5 l/100 km.
SOUVISEJÍCÍ:
Srovnání s Evropou: České firmy mají v alternativních pohonech mezery
Škodovky pod proudem: Projeli jsme hybridní Superb i elektrické Citigo
Elektromobilem napříč Evropou – s čím je třeba počítat?