Z T6 je T6.1. Bulli je dražší a pouze s diesely, co ale nabízí nového?

V Česku byl představen facelift VW Transporter, nazývaný T6.1. Kromě nové přední masky a světel zůstal vzhledově i prostorově stejný. Má novou palubní desku, armádu asistenčních systémů, bohatší výbavu a vyšší cenu. Překvapivě nedostal nejnovější dieselové motory EVO ani hybridní či elektrickou verzi.

Dvanáct milionů vozů v šesti generacích. Taková je prodejní bilance Bulliho, nebo-li Volkswagenu Transporter. První generace T1 byla představená novinářům v roce 1949. Díky kombinaci maximálně využitelného prostoru a přehledného designu se jí přezdívalo Bauhaus na kolech. Žádný jiný užitkový vůz se pod stejným názvem neprodává tak dlouho.

Modernizace v interiéru

Aktuální modernizace se týká celé modelové řady, tedy verzí Transporter, Caravelle, Multivan i California. Zvenku je novinka poznat hlavně podle jinak tvarované větší přední masky a jiných světel vpředu i vzadu. Přibyly nové laky a kola. Kompletně nová je přístrojová deska s dodatečnou odkládací schránkou před řidičem a nyní ještě větší, otevřenou odkládací přihrádkou a dodatečnou odkládací schránkou před spolujezdcem vpředu. Přístrojová deska může být nově v provedení Digital Cocpit, tedy s možností digitálního přepínání různých zobrazení.

Armáda asistentů

Hlavní inovací je, že T6.1 má poprvé elektromechanický posilovač řízení, který má dvě velké výhody. Na rozdíl od dosavadního hydraulického systému pracuje nový posilovač pouze v případě potřeby, čímž klesá spotřeba paliva. Možnost automatického ovládání současně otvírá přístup k novým asistenčním systémům. Prvním příkladem je asistent pro jízdu v jízdním pruhu „Lane Assist“, který kamerou rozpoznává podélné značení na vozovce a aktivně podporuje řidiče při udržování vozu v jízdním pruhu. Druhým příkladem je „Park Assist“, který usnadňuje zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa. Třetím příkladem je asistent pro manévrování s přívěsem, „Trailer Assist“. Dalšími asistenty jsou například ten pro jízdu s přívěsem nebo zabraňující rozkolísání karoserie při bočním větru.
Motory a převodovky
S uvedením modelové řady T6.1 na český trh jsou nejprve k dispozici modely Multivan 6.1, Caravelle 6.1, Transporter 6.1 ve skříňové verzi i jako Kombi a California 6.1. Podvozky rozšíří nabídku později. Na výběr jsou motory TDI ve výkonových verzích 66 kW/90 k, 81 kW/110 k, 110 kW/150 k a 146 kW/199 k. První dva jsou 2.0 TDI s jedním turbem, poslední 2.0 TDI se dvěma turbodmychadly. Nechybí ani varianty s dvoustupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol 4MOTION. Překvapivě ale nejsou zatím pod kapotou agregáty nové generace TDI EVO a zatím (podle informací importéra minimálně pro rok 2020) se nepočítá s pohonem elektrickým, hybridním ani na CNG.

————————————————————————————————————————

Hybrid proti dieselu a benzinu: O peníze jde až v první řadě

Pohon vozu se dnes řeší především v souvislosti s ekologií. Většina firem ale přemýšlí spíš o tom, kolik je pořízení a provoz vozu bude stát peněz. Jak jsou na tom tři nejrozšířenější druhy pohonu? Obstojí moderní hybrid ve srovnání nákladů v souboji s klasickým dieselem či osvědčeným benzinem? Jednotlivé technologie nám tentokrát bude reprezentovat Škoda Superb, Peugeot 508 a Toyota Camry. Pokračování testu zde.

—————————————————————————————————————————-

Ceníkové ceny nového modelu Transporter začínají od 665 088 Kč bez DPH, Caravelle Trendline lze pořídit od 857 979 Kč bez DPH, Multivan Trendline stojí od 994 742 Kč bez DPH a základní verze modelu California Beach přijde na 1 228 291 Kč bez DPH. Je to tedy víc než dříve, přesto už bylo prvních zhruba 350 kusů rozebráno. Ale jak na tiskové konferenci k uvedení modelu konstatoval šéf VW Užitkové vozy pro Českou republiku Jakub Šebesta: „Zájemci o nové modely T6.1 navíc v rámci uvedení na trh obdrží od prodejce atraktivní zvýhodněnou nabídku.“

Martin Šidlák