Úsporná Kia e-Niro uspěla ve slovinské eco rallye

Možnost zúčastnit se desátého podniku světového seriálu elektromobilů FIA E-Rally Regularity Cup 2019 byla velkou výzvou. Na trati třetího ročníku MAHLE Eco Rally ve Slovinsku česká posádka vybojovala s vozem Kia e-Niro dvojí umístění na stupních vítězů, a to i díky nízké spotřebě vozu, která umožňuje této novince na českém trhu dojezd až 455 km na jediné nabití. Jak si posádka i vůz v náročných podmínkách vedli? A jak zvládlo e-Niro náročnou cestu do Slovinska a zpět?

Elektrická verze modelu Niro se pyšní kapacitou akumulátorů 64 kWh, s nimiž by mělo vozidlo urazit 455 kilometrů. To jsme si mohli vyzkoušet poměrně záhy, protože soutěž se konala v okolí slovinského města Nova Gorica. Zhruba 750 kilometrů dlouhou cestu z Prahy e-Niro zvládlo s průměrnou spotřebou 15,7 kWh/100 km a zbývající kilometry odpovídaly údajům stavu baterie zobrazovaného palubním počítačem. Po cestě jsme v Rakousku velmi ochotně využili možnost bezplatného dobíjení rychlonabíječkami na parkovištích u řetězce obchodů s potravinami. Nabíjení na 80 % nám pokaždé nezabralo déle než 45 minut, a tak jsme se mohli příjemně občerstvit, protáhnout se a pokračovat dál v cestě.

Řízení auta je příjemně přesné, podvozek je vzhledem k celkové váze dobře naladěný a po pár kilometrech si v něj snadno vybudujete důvěru. Největší bonus elektromobilů, a to jejich přímočaré zrychlení, je už všem známý. Oceníte ho nejvíce při potřebě rychlého předjetí pomalejších aut. Ve městě vás zase bude bavit svižnost rozjezdů z křižovatek. Zaujala mě také úžasná tichost vozidla, rádio jsem v životě neměl puštěné na tak nízkou hlasitost. Za městem a na dálnici slyšíte pouze aerodynamický hluk vzduchu, který vás obtéká.

Do výbavy auta patří kromě dnes už běžné navigace, automatické klimatizace a slušné audiosoustavy také porce jízdních asistentů, které vám pomohou svou kamerou a radary při parkování, nebo hlídají jízdu v pruzích a díky adaptivnímu tempomatu udržují rychlost v závislosti na situaci před vámi. Při zapnutém tempomatu se stáváte víceméně cestujícím, který auto spíše kontroluje a dohlíží nad ním. Díky tomu je i delší cesta méně únavná.

Na co jsem se těšil ale nejvíce, byla regulace síly rekuperace ovládaná pádly pod volantem. Pomocí ní můžete rychle přepínat, jestli chcete volně plachtit a využívat tak hmotnost vozidla, nebo raději zpomalovat a průběžně dobíjet akumulátor. Postupem času skoro přestanete používat brzdový pedál. Svou velikostí je tento crossover vhodný i jako rodinné auto. Pohodlně převeze čtyři osoby, jeho zavazadlový prostor by však mohl být větší. Interiér je útulný a jeho zpracování je na dobré úrovni.

Světové stříbro díky nízké spotřebě

Soutěž o celkové délce 424,25 kilometrů sestávala ze dvou etap, každé v jeden den. Trať nás provázela po okolí města Nova Gorica a nejednou nás zavedla do velmi krásných koutů tohoto kraje na pomezí Slovinska a Itálie. Během prvního dne nás čekalo pět zkoušek pravidelnosti a celkem přes 196 kilometrů, kdy se měřila i spotřeba soutěžních vozidel.

Ve zkouškách pravidelnosti bylo úkolem udržovat rychlostní průměr předepsaný pořadatelem, ten se v jejich průběhu několikrát změnil. Plné ruce práce proto měla celá posádka – nejen řidič, ale i spolujezdec, který ještě navíc celou dobu navigoval podle soutěžního itineráře. První zkouška pro nás byla premiérou, během které jsme si odladili postupy, ale bohužel také nabrali trestné body. Během dalších testů už vše fungovalo jak má a my se maximálně soustředili na dodržení správných časů a průměrů. Častokrát to bylo dost náročné, protože trasa vedla křivolakými cestami se serpentinami. Museli jsme se také vlastními silami vypořádat s běžným provozem a samozřejmě při tom zbytečně neriskovat. V tomto se však ukázala největší krása tohoto „závodění“, kterou je schopnost správně vyhodnotit a rychle zvládnout nastalou situaci před vámi. S mírným napětím jsme tak projížděli jednotlivými testy, až nás čekal konečný přejezd zpět k místu časové kontroly. Během něj jsme se ještě více zaměřili na měřenou spotřebu. Čas neúprosně ubíhal a večerní průjezd městem, plným semaforů a přechodů pro chodce, nás nakonec zdržel tak, že jsme do časové kontroly přijeli se ztrátou 30 sekund a dostali penalizaci. Po prvním dni jsme byli plni dojmů a nabytých zkušeností.

V pátek nás v rámci druhé etapy čekalo dalších 228 kilometrů, během nichž bylo nachystáno dalších sedm zkoušek pravidelnosti. Plni očekávání a napětí, co nám tento den přinese za nástrahy a výzvy, jsme vyrazili. Další porce kilometrů pečlivé práce s rychlostí vozidla po vlnících se cestách v doprovodu krásného počasí jsme pomalu ukrajovali cestu k cíli. Absolvovali jsme i nejdelší měřený úsek délky přes 23 kilometrů. Náročné byly někdy i průjezdy křižovatkami podle itineráře, které jsme ale vždy zvládli a drželi si správnou trasu. Po zajímavém doprovodném programu mezi sekcemi s časem na občerstvení nás už čekala poslední sekce. Během ní jsme projeli měřený test po trati rychlostní zkoušky ostré rallye, která byla obklopená diváky a dopřála nám i hezký závodní zážitek. Posledním testem byla superspeciálka na uzavřeném okruhu, kde nechyběl startovní semafor a rallyeový retardér. Projetím poslední časové kontroly jsme soutěž úspěšně dokončili. Poslední zbytky nervozity vyprchaly a my se už jenom radovali ze zážitků.

Po dvou dnech náročného soutěžení bylo při slavnostním přejezdu rampy krásné slyšet naše jména na třetím místě ve slovinském poháru pravidelnosti a na třetím místě v hodnocení spotřeby. Naši kolegové z týmu ČK motorsport, který jsme při 3. MAHLE Eco Rally reprezentovali, přitom zjistili, že jim nebyly započítány trestné body za pozdní příjezd do závěrečné časové kontroly čtvrteční etapy. Tím bychom se posunuli na druhé místo. Organizátor ale výsledky i přes upozornění vyhlásil jako oficiální, Martin Venuš s Pavlem Kacerovským se však rozhodli předat férově ocenění za druhé místo nám.

Konečné sedmé místo ve světovém poháru FIA E-Rally Regularity Cup, druhé místo v hodnocení spotřeby FIA Energy Consumption Cup a třetí ve slovinském národním poháru AŠ 2005 E-Rally Regularity Cup pro nás bylo úžasnou tečkou a oceněním, které jsme si díky vozu KIA e-Niro, zapůjčeného od českého importéra korejské značky, dokonale užili. A pokud si atmosféru takové soutěže chcete užít i vy, přijeďte příští rok do Českého Krumlova, kde se bude ve dnech 21. až 23. května 2020 konat již devátý ročník Czech New Energies Rallye.

Text: Karel Rech
Foto: autor a Pavel Kacerovský

SOUVISEJÍCÍ:

RYCHLÝ TEST: S novým leonem v závodním tempu za méně než jednu korunu na kilometr!
NA VLASTNÍ KŮŽI – S elektromobilem napříč Evropou
S Octavií G-TEC jsme absolvovali Rallye New Energies Český Krumlov