Porsche 911 je zlaté vejce koncernu VW. Které další modely jsou pro automobilky nejziskovější?

Osmá generace kultovního vozu Porsche 911 je ziskovější, než jakékoli jiné sériově vyráběné auto na planetě. Agentura Bloomberg zveřejnila žebříček nejziskovějších aut podle toho, kolik procent zisku přinášejí do firemní kasy. Kromě sporťáků jsou na čelních místech ještě prémiová SUV.

 

Ačkoli Porsche 911 představuje jen 11% prodejů značky, do firemní pokladny z něj plyne celých 30 procent zisku. Dvoudveřové kupé je tak díky pohádkově nastavené marži ve výši 47 % a zájmu zákazníků doslova zlatým vejcem celého koncernu Volkswagen. Zatímco jiné modely musí koncern dotovat, u tohoto klasického auta může jen počítat zisky. Jako vůbec nejziskovější variantu vyhodnotil Bloomberg Porsche 911 Carrera 2020 s 397 koňskými silami pod kapotou.

Čtěte také: Cesta k elektromobilům už má výsledky: Emise CO2 v Evropě rostou druhým rokem po sobě

Překvapivé je druhé místo, kam Bloomberg umístil Aston Martin DBX, tedy model, který se ještě nedostal na trh. První zákazníci do něj mají usednout až v prosinci letošního roku. Bloomberg počítá s tím, že pokud se výrobci podaří v roce 2020 prodat plánovaných 4500 kusů, bude tento model představovat 21 % zisku automobilky při předpokládané marži 30 %.
Absolutně nejvyšší marží ve výši 50 % se může pochlubit Ferrari F8. Protože ale představuje „jen“ 17 procent zisku automobilky, umístil se tento model na třetím místě. Následují SUV prémiových značek. Z pozitivního přijetí ze strany zákazníků se můžou radovat v BMW, kde jejich nový model X5 představuje sice jen 7 % prodejů, ale přináší 16 % zisku. Stejně je na tom Mercedes-Benz GLE. Ten sám znamená 16 % zisku, když se k němu ale připočítá ještě GLS, plyna jen z těchto dvou modelů do firemní kasy 24 % zisku z pouhých 9 % objemu prodejů.

Nejziskovější modely za rok 2019 podle agentury Bloomberg
Model                     Marže     Prodaných kusů     Výnos              Podíl na výnosech
Porsche 911            47 %     38 750                 2 240 mil. €      29 %
Aston Martin DBX     40 %     4 500                   195 mil. €         21 %
Ferrari F8 Biturbo      50 %     4 000                   307 mil. €         17 %
BMW X5                  25 %     175 000               1 675 mil. €      16 %
Mercedes-Benz GLE   25 %     150 000               1 565 mil. €      16 %

Proč jsou tyto luxusní modely tak ziskové, je celkem snadné odhadnout. Bloomberg ve své zprávě konstatuje, že těmto autům pomáhá jejich rozsáhlý ceník příplatkových výbav typu keramické brzdy, u kterých je přidaná hodnota v procentech výrazně vyšší než u samotného základního modelu.

Čtěte také: Zvětšování ledvinek u BMW nebere konce: Budoucí kupé řady 4 bude „žrát děti“

Porsche 911 z trůnu hned tak někdo nesesadí. Pokud se prodá v příštím roce plánovaných 10 000 kusů verzí Turbo a GT3, může podle Bloombergu přinést tento model koncernu až půl miliardy eur čistého zisku. Velká část z nich ale půjde na dotování prvního čistě elektrického modelu značky – Taycanu – který se podle předpokladů samotné automobilky nedostane do zisku dřív než v roce 2023.

Martin Šidlák