Elektrický Mercedes EQC – Baterie tvoří polovinu ceny auta, ale dostanete na ni záruku 8 let

Do České republiky dorazily první exempláře plně elektrického Mercedesu EQC. Cenu vozu, který má konkurovat Audi e-tron nebo Tesle X, se importérovi podařilo stlačit pod dva miliony korun. Polovinu ceny tvoří baterie.

 

EQC není pro Mercedes prvním vozem na elektřinu, nabízí několik plug-in hybridů nebo čistě elektrický Smart, ale je to podstatný model pro nějaký masivní vstup do světa aut bez spalovacích motorů, na kterých by automobilka nemusela prodělávat. Především ve třídě velkých prémiových SUV to totiž dává ekonomický smysl. EQC nabízí špičkový výkon na úrovni Mercedesu AMG GLC 43 4MATIC, tedy zrychlení za zhruba 5 sekund, a zákazníci v tomto segmentu by na nějaký stotisíc sem, stotisíc tam nemuseli hledět. Otázkou samozřejmě je, kolik Mercedes na tomto autě bude skutečně vydělávat. Jak jsme se na prezentaci dozvěděli, 650 kilogramů bateriových článků stojí skoro polovinu z dvoumilionové ceny vozu – zhruba 860 tisíc Kč.

Čtěte také: Rozvrátí elektromobilní ofenziva ekonomiku nebo povede „jen“ ke zvýšení emisí CO2?

Jak už samotný název naznačuje, elektrická novinka bude velikostí patřit do rodiny modelů „C“. Svou velikostí a základem podvozku má nejblíž k vozům GLC a GLC coupé. EQC měří na délku 4761 mm a disponuje rozvorem 2873 mm. Designéři zvolili možná trochu příliš usedlý styl, nečekejte žádné výrazné prolisy apod. Bočním profilem je novinka zhruba uprostřed mezi GLC a GLC coupé, záď se mírně svažuje právě ve stylu druhého jmenovaného modelu. Od ostatních mercedesů je odlišná přední a zadní část vozu. Na obou stranách je výrazné LED osvětlení, které se táhne téměř po celé šířce karoserie. Vpředu ve formě tenké linie mezi kapotou a chladičem, vzadu pod hranou okna. Zajímavě pojatá jsou kola, která jsou hodně plochá kvůli aerodynamice, ale díky dvoubarevnému vzoru vypadají z dálky velmi plasticky.

Čtěte také: Čistě elektrický Mercedes EQV nabídne interiér s růžovým zlatem

Moderně pojatému interiéru se specifickými povrchy a barevnými doplňky pak dominuje jedna velká spojená obrazovka palubních přístrojů a infotainmentu. Ten používá některé moderní vychytávky, které jsem pozitivně hodnotil už v Mercedesu třídy A. Mám na mysli náznak virtuální reality v navigaci, kdy se na křižovatkách či kruhových objezdech ukazuje na obrázku kamery šipkou přesně ulice, kam máte odbočit, a pak virtuální asistentku, která po pronesení věty „Můj mercedesi“ ochotně plní řadu hlasových pokynů včetně otázek typu „Kolik je hodin?“.
Auto je pořádný „macek“ – jeho hmotnost začíná na 2445 kilogramech. Celých 650 kg z toho připadá na baterie o kapacitě 80 kW. Ty pohánějí dva elektromotory – každý pro jednu nápravu – které dávají dohromady maximální výkon rovných 300 kW. To umožňuje autu zrychlení z nuly na sto za 5,1 sekundy a maximální točivý moment 765 Nm. To jsou hodnoty o něco lepší, než Audi e-Tron (300 kW, 664 Nm, zrychlení 5,7 s). K dispozici je pět jízdních režimů – Comfort, Eco, Sport, Max Range a individuální nastavení. K tomu několik režimů rekuperace energie.
Mercedes slibuje spotřebu už od 19,7 kWh/100 km, což by znamenalo jízdní dosah v kombinovaném cyklu 445 až 471 km. Jaká bude realita, to se nám samozřejmě během krátkého svezení nepodařilo zjistit, u Audi e-Tron je to reálně i kolem 30 kWh/100 km. Můžeme se ale zastavit u nabíjení. Z domácí zásuvky by trvalo přes 40 hodin, proto Mercedes nabízí při prodeji rovnou možnost zakoupit wallbox 7,4 kW, který tuto dobu zkrátí až o dvě třetiny. Z rychlonabíječky 110 kW (víc systém nepustí) by nabití z 10 na 80 % mělo trvat 40 minut. Na baterie je záruka 8 let nebo 160 000 kilometrů, zákazník ovšem musí jezdit na pravidelné roční prohlídky.
Výrobce slibuje lákavou službu Mercedes me Charge, která má umožnit nabíjení u různých provozovatelů nabíjecích stanic přes jednu kartu, tedy bez nutnosti uzavírat smlouvy s více firmami a používat několik aplikací nebo čipů. Přes jednu kartu, aplikaci v mobilu nebo palubní systém MBUX by měl zákazník nabíjet prakticky kdekoli, zaplatí najednou při měsíčním vyúčtování. Lákavá vize, pokud bude nabídka partnerských nabíječek široká a cena přijatelná. V prvním případě slibuje Mercedes více než 300 000 dobíjecích míst po celém světě, ovšem konkrétní údaje pro Českou republiku na prezentaci nebyly k dispozici, údajně má jít o „desítky stanic“. Dalším otazníkem je cena. Zákazník by vždy měl předem vidět, kolik na dané nabíječce zaplatí, v praxi zatím aplikace ukazovala nesmyslné ceny kolem 12 Kč za kW i víc, což by znamenalo, že nabití „do plna“ by stálo zhruba 800 korun. To v porovnání s natankováním plné nádrže klasického paliva už nevypadá zrovna lákavě. Velcí provozovatelé typu ČEZ ale zatím nabízejí spíš paušály, třeba kolem 500 Kč za měsíc.
 
Martin Šidlák, psáno pro Idnes.cz

Základní technické údaje
Mercedes-Benz EQC
Cena:    od 1 965 000 Kč vč. DPH

Spotřeba elektrické energie
(kombinovaný cyklus EU)    20,8–19,7* kWh/100 km
Dojezd (kombinovaný cyklus EU)    více než 445–471* km
Doba nabíjení s Wallboxem nebo na veřejných nabíjecích stanicích (AC)    11 hodin**
Doba nabíjení na rychlonabíjecích stanicích (AC)    přibližně 40 minut***
Pohon    2 asynchronní motory, pohon všech kol
Nejvyšší výkon    300 kW (408 k)
Nejvyšší točivý moment    765 Nm
Nejvyšší rychlost    180 km/h (elektronicky omezená)
Zrychlení 0–100 km/h    5,1 s
Akumulátory    lithium-iontové
Energetická kapacita akumulátorů    80 kWh*
Hmotnost akumulátorů    652 kg
Délka/šířka (vč. zrcátek)/výška    4761/1884 (2096)/1623 mm
Rozvor náprav    2873 mm
Objem zavazadlového prostoru    přibližně 500 l
Pohotovostní/celková/užitečná hmotnost (DIN)    2495*/2940/445 kg
Nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu při stoupání 12 %    1800 kg

*    Uvedené hodnoty vycházejí z nařízení (EC) č. 692/2008. Spotřeba a jízdní dosah se liší podle výbavy vozidla.
**    Doba nabíjení z 10 na 100 % kapacity (střídavý proud s min. výkonem 7,4 kW, 16 A).
***    Doba nabíjení z 10 na 80 % kapacity (stejnosměrný proud, 400 V, 300 A).