TEST: Citroën C5 Aircross – Elegán obecný

Dalo by se říct, hodně muziky za málo peněz… Citroen C5 Aircross navíc vypadá majestátně, ale ne arogantně, což je dnes tak trochu vzácnost. Je ale C5 Aircross povedený i jinak, než jen na první pohled? A co nás během testu překvapilo?

Na parkovišti vedle takové BMW X3 nebo Audi Q5 rozhodně nevypadá jako chudý příbuzný, takže zvenku byste mu přisoudili klidně milionovou pořizovací cenu. Ano, testovaná specifikace s dvoulitrovým dieselem a osmistupňovou převodovkou už stojí téměř 600 000 Kč bez DPH, pohled do ceníku ovšem odhalí, že C5 Aircross můžete mít už za 400 000 Kč bez daně. A to vypadá jako opravdu dobrá nabídka: hodně image za málo peněz. Navíc image pozitivně laděný; většina moderních SUV působí jako by měly zálibu v pojídání ostatních účastníků provozu.
Co Aircross nabídne dále? Interiér potěší i hodně přísné oko. Kontury palubní desky jsou v čím dál tím více unifikovaném auto-světě originálem. Použité plastové materiály nejsou sice tak špičkové jako třeba u Němců, zato nabývají hezčích tvarů. Oblast kolem voliče automatické převodovky, volič samotný a volant jsou naštěstí příjemné i na omak.  Výtku si zaslouží snad jen páčky pod volantem, které působí a určitě i jsou levné. Co je hezké v „dodávkovitém“ Berlingu, není pro SUV střední třídy ideální.

Komfort
Sedadla jsou po vzoru všech dalších soudobých citroënů spíše malá domácí křesla. I v C5 Aircross tedy nabídnou náležitě pohodlný posez, jen bychom si odpustili polokožené čalounění: v letních měsících se na něm výrazně potí záda. Nelíbilo se nám ještě nastavování bederní opěrky sedadla řidiče zboku nad loketní opěrkou, kam dokáže svou ruku pohodlně nakroutit asi pouze hypermobilní osoba.
Nabídka místa je vpředu v pořádku, vzadu na průměru třídy. 188 cm vysoký řidič si „za sebe“ sedne tak akorát, před koleny zbyde minimum místa. 580litrový zavazadlový prostor je co do absolutního objemu pro rodinné potřeby v pořádku, kvůli mezipodlaze je ale v praxi poměrně mělký. Co nás během testu vyloženě iritovalo, je nepřítomnost háčků na pověšení menší tašek. Až když je některé auto nemá, si člověk uvědomí, jak si na ně zvykl.
Pojďme nastartovat. Tlačítko k tomu určené nezareagovalo vždy napoprvé, ale to přičítáme, že bude záležitost pouze testovaného vozu. Vznětový dvoulitr o výkonu 130 kW je dobře odhlučněn a během celého testu nás nijak nerušil. Osmistupňová automatická planetová převodovka vyniká plynulostí, zejména v kontrastu s dvouspojkovými skříněmi používanými kupříkladu u vozů koncernu VW. Rozjezdy jsou okamžité, převody mění hladce.

Bez sportování
Nemá příliš smysl jezdit v jiném než standardním nebo Eco režimu (volí se tlačítky na středovém tunelu). Režim Sport motor nechává běžet ve zbytečně vysokých otáčkách a o sportování nemůže být u C5 stejně řeč. Motor má sice sílu (400 Nm), na plyn ale reaguje rozvážně a převodovka si i v manuálním režimu řadí v zásadě, kdy chce. Páčky pod volantem jsou proto spíše na ozdobu. Nejde však o kritiku, ke sportování SUV od Citroënu vážně není určeno.
Pohodový charakter vozu je naopak sympatický. Citroën je i při dálničních rychlostech velmi dobře odhlučněn a pohodlí na palubě přispívá i měkčí podvozek, který si dobře poradí s většinou nerovností. Jen ty kratší, ostřejší mu tolik nejsou po chuti a typicky městské „zpomalováky“ nebo vytlučené kanály pocítíte.
Soustředili jsme se také na často kritizovaný centrální dotykový displej, pomocí kterého se ovládají de facto všechny systémy vozu. Tedy včetně ventilace a klimatizace. Nejde o nic tragického, nicméně když už nic jiného, alespoň mechanická kolečka na ovládání teploty by se hodila. Asi největší nevýhodu spatřujeme v tom, že citroën vyžaduje od svého řidiče poměrně vysokou úroveň obratnosti v ovládání dotykových přístrojů, což zejména starší řidiče může zbytečně odrazovat. S displejem souvisí ještě parkovací a 360° kamera monitorující okolí vozu. Fungují uspokojivě, jen kvalita a rozlišení obrazu couvací kamery je doslova tristní a až neadekvátní ceně vozu.
Ve městě i na dálnici jsme důkladně vyzkoušeli elektronické asistenty sdružené pod paketem zvaný Paket drive assist Plus, což je takový autopilot od Citroënu. Naše očekávání byla nevelká, o to více jsme byli překvapeni jeho velmi dobrou funkčností jak na dálnici, tak při jízdě v koloně. Na dálnici se dokáže velmi přesvědčivě držet ve svém pruhu a v odpovídající vzdálenosti od vozů před sebou. Ještě více se nám líbilo chování v koloně – adaptivní tempomat dokáže vůz zastavit a pak automaticky zase rozjet (na základě lehkého impulsu plynovým pedálem). Jde o skutečně funkční systém, který bude v ranní špičce příjemným společníkem. Vadila nám jediná věc: utopená ovládací tlačítka vlevo pod volantem, na které není vidět. Naštěstí ty nejpoužívanější jsou na volantu.
Citroën C5 Aircross je povedené SUV, které míří na zákazníky požadující elegantního společníka za přiměřenou cenu a nejde jim tolik o výkony či špičkově zpracovaný interiér. Ač pár mušek jsme na něm našli, jde o sympatické auto a můžeme jej směle doporučit.

OTESTOVALI JSME TAKÉ:
Volvo V60 Cross Country D4: Luxusní svoboda
Škoda Kodiaq RS: Nejlepší rozloučení s dieselem
Nový Ford Edge: Na hraně