Stát při nákupu aut šetří miliony, ale ne všichni s ním chtějí obchodovat
Český stát v různých soutěžích a tendrech poptává ročně stovky nových aut. Většina z nich má značku Škoda. Řada jiných automobilek má ale k obchodování se státem výhrady.
Státní nákup aut má řadu podob. Jednotlivá ministerstva či státní úřady mohou vozy soutěžit samostatně nebo v rámci tzv. centrálního nákupu, který probíhá přes ministerstvo financí. Nejviditelnější formou nákupu je od roku 2018 tzv. rámcová smlouva, jejímž vítězem se stala Škoda Auto. V ní jde o více než 1370 automobilů za celkem 948 milionů Kč s DPH. Ministerstvo financí takto postupně soutěží vozidla pro deset ministerstev a jejich podřízené organizace, celkem jde o 139 státních institucí. Ve čtvrtek 27. června byla předána další část z rámcové smlouvy, a to flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný.
V roce 2017 zavedlo ministerstvo navíc tzv. Dynamický nákupní systém na dodávku aut na čtyři roky v objemu necelých 900 milionů korun. Dynamický nákupní systém je otevřený jakémukoli dodavateli, tzn. může se do něj kdykoliv kdokoli přihlásit a aktuálně je v něm více dodavatelů než jen Škoda Auto. Zadávání veřejných zakázek probíhá postupně formou minitendrů zařazených dodavatelů.
Čtěte také: Škodovka už testuje facelift Kodiaqu
Předávání aut podle rámcové smlouvy je plánováno do roku 2020, zatím nového provozovatele získalo něco kolem 500 vozů. „V průměru je u této zakázky dosahováno úspory 24 % oproti ceníkovým cenám, nejvíce se podařilo uspořit v kategorii vyšší třídy a SUV o téměř 35 %. Celková úspora činí přibližně 220 mil. Kč,“ tvrdí ministerstvo financí. Jde ale skutečně o rozdíl oproti ceníkové ceně – kdyby stát nebo jakýkoli odběratel poptával více vozů, dostal by na ně také slevu. Centrální nákup tak ve skutečnosti šetří jen pár procent navíc, které by jinak dostalo každé ministerstvo nebo úřad, kdyby vozy soutěžily samostatně. Stát nakupuje takto centrálně nejen auta, ale třeba i software, výpočetní a kancelářskou techniku či energie a papír. Ministryně Alena Schillerová vyčíslila celkovou úsporu všech ministerstev za rok 2018 na 1,7 mld. Kč.
Vozy státu dodává v posledních letech především Škoda Auto. „Vítězství v aktuálním tendru potvrzuje kvalitu, technickou vyspělost a v neposlední řadě také vysokou zůstatkovou hodnotu našich vozů. I v budoucnu se budeme zúčastňovat výběrových řízení jak ve státním tak i v soukromém sektoru,“ řekl k tomu Tomáš Kotera, vedoucí Komunikace podniku Škoda Auto.
Tato dominance domácí značky se ale mnohým nelíbí. Občas je dodavatelem i Hyundai, například vozů SUV pro Policii ČR nebo nedávno zvítězil v tendru na dodávku elektromobilů pro 11 státních organizací. Ford dodal podle PR manažera českého zastoupení Martina Linharta státu pouze „vyšší jednotky kusů aut“, šlo především o hlavní výhry v účtenkové loterii. „Účastnit se podobných tendrů pro nás není příliš výhodné. Pro dealery je to administrativně velmi náročná záležitost a finanční přínos je diskutabilní,“ dodal Martin Linhart. „Na pozici importéra značky Volkswagen potenciální výběrová řízení sledujeme a společně s dealerskou sítí vyhodnocujeme možný potenciál,“ odpověděl za importéra Porsche Inter Auto bez dalšího upřesnění její Corporate Sales Manager Petr Holeček.
Čtěte také: Další kompaktní crossover na scéně: Kia představila mode XCeed
Jiné značky ale nákupy státu celkem otevřeně kritizují. „V minulém roce jsme se jako Kia Motors Czech zúčastnili výběrového řízení ministerstva vnitra,“ řekl nám fleetový manažer Martin Králíček. „Jednalo se o dodávku několika tisíc vozů pro Policii ČR. Ten byl zrušen. Jiného tenderu jsme se už poté neúčastnili.“
V zákulisí se mluví o tom, že zadávací dokumentace byla zformulována tak, aby vyhovovala jednomu dodavateli (Škoda). Některá ze značek měla proto proti zadávací dokumentaci vznést námitku na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Následně byl tendr zrušen, podle zákulisních neověřených informací z důvodu, že automobilka Škoda neměla zimní pneu na model Octavia.
Martin Šidlák