Kterých aut se Američané zbavují nejdřív a která si naopak nechávají nejdéle?
Pokud si Američan koupí Chevrolet Corvette, nechá si ho v průměru 9 let. Naopak Mercedesu třídy C se víc než desetina majitelů zbaví do jednoho roku. Kterým dalším autům jsou Američané věrní a kterých se naopak nejčastěji zbavují?
Americká společnost iSeeCars v poslední době zveřejnila dvě zajímavé statistiky. Ta první ukazuje, který vozů se Američané nejrychleji zbavují. Společnost iSeeCars vzala údaje o 44 milionech nových aut prodaných v USA během let 2017 a 2018. Podle VIN kódu z nich vyfiltrovala z tamních databází deset modelů, které lidé koupili jako nové a následně je prodali do bazaru v době od čtyř do 12 měsíců. Zahrnula pouze modely, kterých se ročně prodá víc než 50 000 kusů a pokusila se ji maximálně očistit od tzv. předváděcích vozů, takže nepočítala vozy prodávané jako nové s více než 800 najetými kilometry a naopak prodávané jako ojetiny s méně než 6400 kilometry. Výsledkem je žebříček, ve kterém najdete převahu luxusních evropských vozů. Jen BMW má v první desítce tři modely, stejně jako Range Rover/Jaguar. Žebříčku vévodí Mercedes třídy C, kterého se do jednoho roku od nákupu zbaví celých 12,4 procenta majitelů.
Jak vypadá pořadí?
1. Mercedes-Benz C 12,4 %
2. BMW 3 11,8 %
3. Range Rover Discovery Sport 11,8 %
4. Range Rover Evoque 10,9 %
5. Mini Clubman 10,7 %
6. BMW X1 10,4 %
7. BMW X3 9,0 %
8. Nissan Versa Note 9,0 %
9. Jaguar XF 8,8 %
10. Nissan Versa 8,7 %
Čtěte také: Škodovka už testuje facelift Kodiaqu
Co za tím je? Výsledek trochu ovlivňuje to, že Američané mění auto častěji než Evropané, do jednoho roku to udělá 3,4 procenta lidí. Zástupci automobilek v USA komentovali výsledky tak, že se většinou jedná o zákazníky, kteří si poprvé koupí luxusní evropské auto a neorientují se ve výbavách. V reklamě vidí nebo si u dealera vyzkouší vrcholnou motorizaci a nejvyšší stupeň výbavy, ale pak si objednají levnější verzi se slabším motorem a horší výbavou. Jsou potom zklamaní a auta se brzo zbaví.
Čtěte také: Dezinfekční přípravky a opalovací krémy mohou škodit vašemu vozu
V Česku podobná statistika není k dispozici. Pokud bychom nahlédli třeba do statistik společnosti AAA Auto, najdeme mezi ročními ojetinami nejčastěji modely Škoda Karoq a Kodiaq. Neznamená to ale, že jsou s nimi majitelé nespokojení jako v ti v USA. Jde totiž o tzv. uměle vytvořené ojetiny. Jak autobazar, tak automobilka si správně identifikovali, že v ČR je velká skupina zákazníků, kteří chtějí zánovní auto v záruce, ale nechtějí utrácet za nové a požadují slevu. Pro ty proto „vytvořili“ segment ročních vozů, které nejprve jezdí chvíli jako služební či zaměstnanecké automobily a pak se prodávají se slevou.
Společnost iSeeCars ale vytvořila i druhou statistiku, která naopak ukazuje, která auta si Američané nechávají nejdéle. Tam už jde převážně o japonské vozy, které tak potvrzují svou pověst kvalitních výrobků, na které jsou Američané zvyklí. Dokázal se mezi ně vmísit jediný evropský model, a to Volkswagen Passat, což je trochu překvapivé vzhledem k aféře Dieselgate.
Na prvním místě je ovšem tradiční americké auto, Chevrolet Corvette. To si Američané drží průměrně celých devět let, než ho prodají. V tomto případě hrají roli spíš emoce než kvalita, stejně jako v případě třetího v pořadí, Fordu Mustang. Tyhle sporťáky zkrátka Američané milují a nechtějí se s nimi rozloučit.
Celá první desítka pak vypadá následovně (poslední číslo je průměrná délka vlastnictví):
1. Chevrolet Corvette 9,0
2. Honda Accord 8,3
3. Ford Mustang 8,1
4.–5. VW Passat 7,9
4.-5. Mazda 6 7,9
6.-7. Jeep Grand Cherokee 7,8
6.-7. Toyota Corolla 7,8
8.-9. Honda Civic 7,6
8.-9. Honda CR-V 7,6
10. Toyota RAV4 7,0
Martin Šidlák