RYCHLÝ TEST: S novým leonem v závodním tempu za méně než jednu korunu na kilometr!

SEAT Leon je od začátku letošního roku k dispozici s novým motorem 1.5 TGI Evo s větším výkonem a zvýšeným dojezdem na CNG. My jsme se rozhodli auto vyzkoušet v plném nasazení v rámci soutěže Czech New Energies Rallye v okolí Českého Krumlova a ze spotřeby nového leonu nám spadla brada.

Jarní termín kolem poloviny května je v Českém Krumlově každoročně zasvěcen nejen českému mistráku v rally, ale i stále prestižnější soutěži vyhlášené pro vozidla s alternativním pohonem nesoucí označení Czech New Energies Rallye a jedoucí se už pravidelně pod hlavičkou FIA jako součást mistrovství FIA e-Rally Regularity Cup. Tedy skvělá příležitost, jak v náročných podmínkách vyzkoušet právě modernizovaný SEAT Leon s pohonem na zemní plyn, který nám v tu dobu dělal v redakci společnost.

Prodloužený dojezd

Původní motor 1.4 TGI byl počátkem roku nahrazen novou jednotkou 1.5 TGI Evo s větším výkonem a leon se dočkal také prodlouženého dojezdu. Nový motor dosahuje nejvyššího výkonu 130 k při 5000 otáčkách, což je o 20 koní vice, než nabízel předchůdce se zdvihovým objemem 1,4 litru. Nový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním disponuje ve verzi na CNG systémem stop-start, nejnovější generací výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a spalovacím procesem, který využívá výhody Millerova cyklu. Vyslyšena byla četná přání zákazníků a nově leon pojme už příjemných 17,7 kg zemního plynu. Toho bylo dosaženo využitím tří namísto původních dvou nádrží. Naopak zmenšena byla nádrž na benzin, která nyní slouží jen jako dojezdová. A dává to smysl. Když si někdo pořídí vůz na zemní plny, chce primárně jezdit na tento druh paliva a šetřit náklady na pohonné hmoty.

Nový Leon 1.5 TGI Evo je k dispozici ve dvou karosářských verzích – pětidveřový hatchback a kombi ST a na rozdíl od konkurenční Škody Octavia G-Tec má zákazník na výběr šestistupňovou mechanickou převodovku nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Na závod jsme samozřejmě vyrazili s verzí osazenou šestistupňovým manuálem a jak se sluší a patří v provedení FR, které podtrhuje sportovní šmrnc auta a nově je možné pro tuto výbavovou linii sáhnout i u modelu využívajícího k pohonu právě zemní plyn.

Náročná soutěž
Samotná soutěž se měla do historie v rámci svého již osmého ročníku zapsat jako vůbec nejnáročnější, co kdy byla. Soutěžící měli v průběhu tří dnů absolvovat náročnou trať o předepsané délce přes 620 kilometrů. Naplánován byl i rekordní počet měřených testů, jejichž souhrnná délka zahrnovala celkem 250 km, nejvíce v historii českokrumlovské soutěže. Na dva z testů v průběhu třetí etapy ale nedošlo kvůli omezenému dojezdu zúčastněných elektromobilů, i tak si ale jednotlivé posádky na tratích pořádně mákli. Soutěž Czech New Energies Rallye je vypsaná jako rallye pravidelnosti, o vítězi tedy nerozhoduje maximální rychlost, ale precizní dodržování pořadatelem předepsaného rychlostního průměru v každém z testů. Naše posádka šla do souboje s nemalými ambicemi, přeci jen jsme v soutěži pravidelnými účastníky a byť jsme v loňském roce opanovali s modelem Ibiza TGI boleslavské klání při ECO energy Rally Bohemia, v Krumlově se nám většinou zase tak nedařilo.

Po prvním dnu jsme obsadili v rekordně početném startovním poli celkové čtvrté místo průběžně, kdy před námi byla jak posádka obhajující zdejší loňské vítězství, tak i dosavadního lídr mezinárodního seriálu FIA Electric and New Energy Championship 2019 Alexander Stricher s navigátorem Jean-Charlese Huvellem, překvapivě bodující i v oddělené soutěži Česká trofej v ECO Rally. V dalších dvou dnech jsme ale zabrali a náš soutěžní SEAT Leon ST TGI Evo FR vyšvihli po druhém dni na druhé a v cíli na celkové první místo! K tomu jsme si připsali hned pět dílčích vítězství v jednotlivých měřených testech, tři druhá místa a tři třetí. S celkovým počtem pouhých 1537 trestných bodů jsme získali jak cennou trofej, tak i skalp zmíněných zkušených posádek a také celkově třetí vítězství značky SEAT ve zdejší soutěži pro vozy s alternativními palivy.

Opel Movano
Čtete také

Opel Movano: Elektřina, vodíkový palivový článek, nafta

Rok 2024 bude u Opelu rokem velkého přezbrojení v segmentu lehkých užitkových vozidel. Modernizací už prošlo Combo, nyní je na řadě Opel…

Kromě toho jsme museli smeknout pod pořadatelem celé českokrumlovské rallye, který znovu nachystal nejen velmi náročnou soutěž, ale především úchvatné trasy a skvělou organizaci. Škoda jen zásahů ze strany sportovních komisařů FIA v kategorii elektrovozidel, které byly pravděpodobně zbytečné, lehce zvýhodnily posádky vozidel Audi e-tron, v očích dalších značek a týmů nespravedlivé a přinesly jen mnoho povyku pro nic, protože všechny posádky i těchto vozidle by podle všeho soutěž nakonec bez problémů dokončily.

Jezdí za hubičku
My jsme tak měli jedinečnou možnost poznat nový Leon TGI ze všech stran a musíme chválit. S autem se skvěle jelo, řidičsky jde o velmi zajímavý stroj, který poslouchá na slovo a umožnuje jak rychlé průlety zakroucenými kvalitními silničkami, tak ostré zacházení na rozbitých cestách, kterými jsme museli nejednou projet. Ve všech režimech jsem mohl mít ve vůz maximální důvěru, což nám v cíli samozřejmě pomohlo. A co víc, ukázalo se, že modernizovaný pohon na zemní plyn dokáže ušetřit opravdu hodně z nákladů na provoz.

Celková spotřeba během soutěže nepřesáhla 4 kg/100 km, ale to je třeba brát v úvahu, že jsme často využívali plný výkon pohonné soustavy. Cesta z Prahy do Krumlova a zpět pak ukázala, že jezdit v průměru za 3,5 Kg/100 km není vůbec žádný problém. Naopak, při pomalejší etapě, při které jsem se zaměřil na snížení spotřeby, jsme jeli bez většího úsilí i za 2 kg/100 Km! A to to už jsme hodně pod náklady na PHM 1 Kč na 1 Km a při objemu nádrží na 17,7 Kg zemního plynu to znamená dojezd čistě na CNG atakující pomalu 900 km. Běžně lze ale počítat se spotřebou 3,5 kg/100 km, což značí dojezd příjemných 500 km na jedno dotankování. Nádrže jsme samozřejmě v průběhu testu nevyjížděli úplně zcela, proto jsme plnili pravidelně 15,5 až 16,5 Kg plynu při ceně 26,50 Kč/kg. A pocit, kdy doplníte za 450 Kč a víte, že nyní ujedete minimálně dalších 450 km, je prostě příjemný.

Náš vítězný SEAT Leon ST FR s novým motorem 1.5 TGI Evo 130 k se šestistupňovou mechanickou převodovkou lze dle ceníku pořídit již za 473 471 Kč bez DPH.

FOTOGALERIE

Foto: autor, Vojtěch Formánek, Jaroslav Červ, Petr Skřivánek