Známe pět aut, kterých se jejich majitelé zbavují nejdřív

Američané se nejdřív zbavují Mercedesu typu C, v Česku najdete jako nejmladší ojetiny v bazarech modely Škoda Karoq, Kodiaq, Rapid, Mazda CX-3 a Suzuki Vitara. Důvody jsou ale úplně odlišné.

 

Auto není rychloobrátkové zboží a lidé si ho většinou pořizují na delší dobu. Už ani firmy si neberou auta na roční leasing, obvyklé jsou pronájmy na nejméně tři či čtyři roky. Existují ale auta, která v bazarech seženete jako ještě poměrně zánovní.
Zajímavé údaje přinesla statistika americké společnosti iSeeCars, které vzala údaje o 44 milionech nových aut prodaných v USA během let 2017 a 2018. Podle VIN kódu z nich vyfiltrovala z tamních databází deset modelů, které lidé koupili jako nové a následně je prodali do bazaru v době od čtyř do 12 měsíců.

Čtěte také: Elektromobily jsou pro bohaté: 80 procent se prodá jen v šesti zemích s nejvyšším HDP

Statistika je to překvapivá, posuďte sami. Poslední sloupec uvádí procento nových aut prodaných do jednoho roku.
1.     Mercedes-Benz C                     12,4 %
2.     BMW 3                                   11,8 %
3.     Range Rover Discovery Sport     11,8 %
4.     Range Rover Evoque                10,9 %
5.     Mini Clubman                           10,7 %
6.     BMW X1                                 10,4 %
7.     BMW X3                                  9,0 %
8.     Nissan Versa Note                     9,0 %
9.     Jaguar XF                                 8,8 %
10.    Nissan Versa                            8,7 %
Je třeba počítat s tím, že Američané mění auto častěji než Evropané, do jednoho roku to udělá 3,4 procenta majitelů nového auta. ISeeCars statistiku rovněž upravila tak, že zahrnula pouze modely, kterých se ročně prodá víc než 50 000 kusů a pokusila se ji maximálně očistit od tzv. předváděcích vozů, takže nepočítala vozy prodávané jako nové s více než 800 najetými kilometry a naopak prodávané jako ojetiny s méně než 6400 kilometry.
Zástupci tamních automobilek to vysvětlují tím, že se většinou jedná o zákazníky, kteří si poprvé koupí luxusní (většinou evropské) auto v nižším stupni výbavy, a to pak často nenaplní jejich očekávání vyvolané reklamou. Nebo-li Američané se nezbavují mercedesů a bavoráků kvůli tomu, že by byly nekvalitní, ale zjednodušeně proto, že v reklamě vidí automobil v nejvyšší výbavě s doplňky, u dealera si vyzkoušejí třeba šestiválcový motor, ale koupí si čtyřválec v základní výbavě a pak nejsou spokojeni….

Čtěte také: Poprvé za volantem Škody Scala: plně konektivní, ale bubnové brzdy v základu

V ČR je to jinak
V České republice bylo v roce 2018 registrováno celkem 3751 ojetých vozidel se stářím do jednoho roku (2,12 %) a 9278 do tří let (5,24 %). Na základě údajů, poskytnutých společností AAA Auto, nám vyjde následující pětice vozů, které se v bazarech nejčastěji objeví jako mladší než tříleté:

1. Škoda Karoq – v průměru roční vozy s 15 tisíci najetými kilometry
2. Škoda Kodiaq – v průměru roční vozy s 15 tisíci najetými kilometry
3. Mazda CX-3 – v průměru dvouapůlroční vozy s 25 tisíci najetými kilometry
4. Suzuki Vitara – dvouapůlroční vozy s 32 tisíci najetými kilometry
5. Škoda Rapid Spaceback – téměř tříletá auta s 28 tisíci najetými kilometry

Důvody jsou ale úplně jiné než v USA. Z velké části jde o „uměle“ vytvořené ojetiny. Auta nejprve slouží v rámci třeba půlročního či ročního leasingu jako služební vozy pro zaměstnance automobilek nebo bazarů, případně jako předváděcí vozy. A pak jdou do prodeje jako ještě téměř novotou vonící ojetiny. Proč?
Jde o výhodný obchod pro všechny tři strany. Automobilky si jednak navyšují statistiky nově prodaných vozů, jednak „obsazují“ svými produkty i trh zánovních ojetin. Bazary mají co nabízet. A spokojení jsou i zákazníci, protože existuje početná skupina těch, kteří chtějí v podstatě nový vůz, ale zároveň si uvědomují, že úplně novému autu klesne cena hned po opuštění předávacího místa u prodejce. Výhodnější je pro ně právě zánovní ojetina, kterých je na trhu pořád málo. Navíc na nové vozy z výroby se dnes běžně čeká několik měsíců i půl roku, ale mírně ojeté auto můžete mít v podstatě hned, když se smíříte s tím, že si nemůžete objednat přesně danou příplatkovou výbavu, ale jen si vybrat z aktuálních možností.

Čtěte také: Víte, že zpětná zrcátka nebo směrová světla vymyslely ženy?

To potvrzuje Petr Vaněček, provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO:  „O Karoqy i Kodiaqy je velký zájem, na nové vozy z výroby se stále čeká a nejsou k dodání ihned. To jsou zřejmě důvody, které vedou jejich stávající majitele k výhodnému prodeji zánovních kusů,“ a dodává další důvody, proč je mezi nejmladšími ojetinami právě těchto pět modelů: „Mazda i Suzuki na své vozy běžně poskytují tříletou záruku, dá se tedy odvodit, že majitelé své vozy poprvé mění v okamžiku, kdy je na dohled její konec. Stále se ale jedná o zánovní a bezproblémová auta s benzínovými motory bez turba. Právě zátah a jízdní projev moderního turbomotoru může být pro majitele také argumentem pro výměnu za nový vůz. Pro zákazníka kupujícího ojetý nebo zánovní vůz s vidinou dlouhodobého provozu je naopak výhodou co nejjednodušší technika vozu bez turbodmychadla. Rapid Spaceback nám zákazníci na výkup vozí ještě v provedení před faceliftem a s motorem 1.2 TSI. Často zůstávají Spacebacku věrní a svůj vůz obměňují za cenově velice výhodné poslední dostupné kusy faceliftovaného provedení s motorem 1.0 TSI. Očekáváme, že tento trend bude trvat i nadále a zákazníci budou měnit zánovní Spacebacky tentokrát za nový model Scala. Zajímavé také je, že s běžnými Rapidy zákazníci jezdí až se čtyřapůlročními a obměňují je tak po delší době než variantu Spaceback.“

Martin Šidlák