TEST: SEAT Tarraco – „U mě dobrý“

Tady je svět ještě v pořádku – zní claim z jedné reklamy. A přesně tato slova mě v průběhu testu tarraca napadala nejčastěji. Největší SUV seatu funguje na jedničku a španělská značka s ním může směle nastoupit do vyšších pater.

Ani v úvodu tohoto testu se mi už nechce opakovat bláboly o trendu SUV a přístupu automobilek, které prostě takové modely mít musí, protože by jinak šly rovnou z kola ven. SEAT vsadil postupně na Atecu, menší Aronu a teď přichází s tím největším do party, kterým je model Tarraco. Nebudeme to zastírat, tarraco je sourozenec Škody Kodiaq a Volkswagenu Tiguan využívajících platformy MQB a další osvědčené koncernové techniky. Na čemž ale není nic špatného, ba naopak. Tarraco si ze všechno bere to nejlepší a přidává něco navíc, takže jde ve výsledku o velmi slušný model a nabídku.

Trefa do černého
Ani vzhledově se tarraco od jiných koncernových aut příliš nevymyká, na druhou stranu je dostatečně sebejisté, odlišitelné a designově zdařilé. Navíc přichází s pozměněným designovým jazykem španělské značky, ve kterém se budou vzhlížet i další nové modely, počínaje zcela novou generací leonu. Vepředu zaujme šestiúhelníková maska chladiče a zamračené přední LED světlomety s typickou zakřivenou linkou denního svícení, kterou už nyní disponuje současná generace leonu. Vzadu automobil odliší tenká linka spojující obě lampy, která je v současné době čistě designovým prvkem, do budoucna se zde ale objeví samostatný proužek z LED diod.
Úctyhodné rozměry auto docela umě maskuje a už z dálky působí i na auto SUV dosahující solidní světlé výšky (201 mm) poměrně sportovním dojmem. Podobné je to i uvnitř, kde naštěstí nedošlo k vymýšlení převratných novot nebo zavádění „úžasných“ dotykových funkcí kam se podíváš. Ano, Tarraco přijíždí už v sérii s digitálním přístrojovým panelem o uhlopříčce 10,25“, ale zde si navolíte zobrazení zcela podle chuti a jste spokojeni. Stejně tak využívá nový 8“ displej pro ovládání multimediálního centra, ten ale nabízí skvělou grafiku i rozlišení a co víc, po stranách jsou dvě klasická otočná kolečka, takže lze jednoduše pracovat třeba s mapou navigace anebo klasicky ovládat hlasitost rádia. I ovládání klimatizace a dalších základních funkcí sází na klasiku, takže potud má ode mne Tarraco za jedna s hvězdou.

ČTĚTE TAKÉ: Poprvé za volantem Škody Scala: plně konektivní, ale bubnové brzdy v základu

Prostor a variabilita
Místa je na předních i zadních sedadlech dostatek. Dobrou zprávou je i to, že zadní lavici lze dle vaší vůle posunovat v dostatečném rozsahu vpřed a vzad a vy si tak můžete vybrat, jestli chcete více místa pro nohy cestujících vzadu, anebo obětovat tento prostor zavazadlovému prostoru. Ten může nabídnout až 760 litrů u pětimístné verze, v případě pořízení sedmimístné varianty 230 až 700 litrů. Maximální hodnota zavazadlového prostoru po sklopení sedadel je 1816, respektive 1845 litrů u sedmimístné verze. Jedním dechem je třeba dodat, že sedadla lze sklápět i páčkami ze zavazadlového prostotu a ta se i v případě sedmimístné verze sklopí zcela do jedné roviny. Příplatek za sedmimístnou verzi činí necelých 17 000 Kč bez DPH a jakkoliv nabízí tarraco v případě pětimístné verze dostatek místa na všech pozicích, u sedmímístného provedení už je to maličko jiná písnička. Neřekl bych, že jde pouze o nouzové řešení, děti do věku deseti let zde mohou cestovat vcelku bez problémů, ale je potřeba už druhou řadu sedadel o něco posunout a omezit prostor před nohama zdejších cestujících.

Čtěte také: ŘÍZENÍ FLOTILY: Snaž se a bude Mustang!

Skvělé na silnici
Jak mě tarraco potěšilo uvnitř, ještě více jsem si ho užíval při řízení. Pravdou je, že k testu dorazilo v nedražší verzi s naftovým dvoulitrem o výkonu 140 kW, pohonem 4×4, s dvouspojkou DSG a spoléhající se na příplatkové adaptivní tlumiče DCC. Řidičsky jsem byl ale naprosto spokojen, protože v případě tarraca nejde o typické houpavé SUV, ale dostatečně komfortní vůz, na který se lze spolehnout i při svižnějším průjezdu zatáčkou, jež zvládne skvěle odfiltrovat nejednu ošklivou nerovnost a který budete zkrátka rádi řídit, protože i samotná odezva z volantu zde ještě nebyla zcela zapomenuta. A znovu podotýkám, to vše při velmi pohodlné jízdě a nutno říci, v případě testované varianty i při solidních dynamických výkonech. Úplně bez ztráty kytičky to ale tarraco nemá. Jakkoliv má motor dostatek síly, patrná je delší reakce v nižších otáčkách, čemuž nelze zabránit ani volbou sportovního režimu. Jakmile se otáčky ale jen o trochu zvednou a převodovka zareaguje, přísun kroutícího momentu je nadstandardní a samotná převodovka přeřazuje tak rychle a hladce, že to leckdy ani nezaregistrujete. Při klidné jízdě jsme navíc dosáhli průměrné spotřeby 7,6 litru, což je na tak velké auto s pohonem 4×4 velmi dobrá hodnota.
Tarraco je vydařené auto, se kterým SEAT vstupuje do nového segmentu a získává možnost proniknout i na manažerské pozice. Na první pohled není úplně nejlevnější, na rovinu je ale potřeba říct, že za tu cenu nabízí opravdu velmi bohatou výbavu s řadou prvků ve standardu, za které je nutné u konkurence tvrdě připlácet. Základní model roste od cenovky 636 280 Kč bez DPH, testovaný model ve výbavě Xcellence je pak tím vůbec nejdražším tarracem, jaké si lze pořídit. K dispozici je za 863 550 Kč bez DPH.

Technické údaje: SEAT Tarraco
Cena od:     863 550 Kč (bez DPH)

MOTOR 
Charakteristika:      přeplňovaný naftový čtyřválec
Maximální výkon:     140 kW / 3500-4000 ot.
Maximální točivý moment:     400 Nm / 1750-3250 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,0 s
Kombinovaná spotřeba:    5,6 l/100 km
Emise CO2:     – g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4735/1839/1674 mm
Rozvor:     2790 mm
Zavazadlový prostor: 230/700 (7 míst. verze)  l
Pohotovostní hmotnost: 1845 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2019/_duben/tarraco{/gallery}

Foto: Lukáš Procházka

SOUVISEJÍCÍ:

Test Seat Ateca FR 2.0 TSI 4WD DSG: Praktik, co FRčí
Leon TGI Evo přichází na trh – je levnější než Octavia
Poprvé za volantem: BMW 3 v sedmé generaci