Poprvé za volantem Škody Scala: plně konektivní, ale bubnové brzdy v základu

Scala je typickým produktem dnešních automobilových trendů. Ne, elektrický pohon ještě nemá. Ale místo kombíku bude jeho druhou karosářskou variantu představovat nějaké škodovácké SUV. Nabídne ten nejnovější informační systém a bude „stále online“, typicky pro Škodu přinese skvělý poměr cena/výkon a špičkový vnitřní prostor. Na druhé straně ale podvozek bude mít stejně jako u Rapidu jen jednoduchou zadní nápravu a nejslabší motorizace vzadu pouze bubnové brzdy.

 

Po Rapidu se mi bude trochu stýskat. Šlo o auto, na kterém nebyl vidět kalkul některých automobilek typu „teď jsou v módě SUV, tak nasekáme rovnou tři různých velikostí“. Bylo to praktické auto pro lidi, pro něž byla fabia malá a octavia už moc velká. Mluvím samozřejmě o variantě Spaceback s velkými pátými dveřmi, nikoli o sedanu určeném pro úzkou skupinu zákazníků. Ale rapid se zkrátka nechytil tak, jak si asi automobilka představovala, takže ho čekal stejný osud jako roomster – nahrazení úplně novým autem s novým jménem.

Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST: Mazda 6, Škoda Superb, Peugeot 508 – Souboj manažerských limuzín

Rapid bylo tradiční jméno z prvorepublikové historie značky. Je ale pravda, že vycházelo z latinského slova „rychlý“, což u auta, které mívalo pod kapotou i tříválec 1.2, nedávalo tak úplně smysl. Takže je tady „scala“ – opět z latiny vycházející slovo znamenající schody nebo žebřík. Jako z Fabie udělali Češi „Fobii“, budou nejspíš přejmenovávat i tuhle novinku. Ale myslím, že ne kvůli nespolehlivost auta, spíš jedině ze závisti. Po prvních jízdních dojmech totiž musím konstatovat, že scala sice ničím neohromí, ale nejde jí ani nic moc vytknout.
Škoda v případě scaly vsadila na svůj vyzkoušený recept na úspěch. Sází na velikost a prostor, ale na jednodušší techniku. Škodovky se často nacházejí někde uprostřed mezi automobilovými třídami. Typické je to pro octavii, která je větší a prostornější než vozy nižší střední třídy, ale naopak levnější než auta řazená do třídy střední. Scala jde rozměrově přímo do nejsilnějšího a v Evropě stále nejdůležitějšího segmentu, kde kraluje VW Golf. S délkou 4362 mm je tak sice o něco delší než stávající král, kterého však čeká generační výměna, ale jinak je víceméně srovnatelný s ostatními hlavními konkurenty – Fordem Focus (délka 4378 mm) nebo Kiou Ceed (4310 mm). Octavia je zhruba o 30 centimetrů delší.
Scala jde ve stopách svých větších sourozenců octavie a superbu a soupeře na podobné délce překonává velikostí kufru. Jestliže focus nabídne 375 litrů zavazadlového prostoru, Kia Ceed 395 litrů a stávající VW Golf 380, tak majitel scaly dostane 467 litrů pro náklad. Kufr je dvouúrovňový s nastavitelnou výškou podlahy. 
Rozměrově sice scala překonává současný VW Golf, ale férově je třeba přiznat, že technicky nepůjde o srovnatelná auta. Scala je totiž postavená na koncernové modulární platformě MQB A0, kterou má třeba menší Volkswagen Polo. V celkových rozměrech nebo prostornosti to, jak je vidět, vůbec nevadí, omezení je spíš technické. Že platforma neumožňuje zástavbu pohonu 4×4 nejspíš nikomu nevadí, Scala ale bude mít výhradně klikovou zadní nápravu s vlečenými rameny, nikoli víceprvkovou a ta nejnižší výkonnostní verze 1.0 TSI 70 kW (záleží ovšem na konkrétním trhu) bude mít místo kotoučových jen bubnové brzdy. To ale není žádná novinka nebo krok zpět – Rapid to měl úplně stejně, navíc bubnové brzdy obecně fungují bezproblémově a jsou mnohem méně náročné na údržbu a poruchy než brzdy kotoučové.  

Čtěte také: Proč nám servis olej v ceně 175 korun účtuje za 695?

Zatímco na technice se poněkud šetřilo, optický dojem umí scala udělat perfektní. Vnější design je hodně dynamický, po epizodě ostrých hran, které nejvíc reprezentuje Superb, se Škoda vrací k více oblým liniím. Přední maska je dynamická, líbí se mi. I zadní partie nepostrádají eleganci zejména díky atypickým světlometům. Otázkou je, jak rychle bude tenhle dynamický design stárnout, protože dřívější jednoduchý design škodovek, typicky třeba první fabie nebo superbu, není ošklivý ani po mnoha letech.
Šířkou interiéru Scala převyšuje Rapid a materiálovým provedením je dokonce lepší než Octavia. Nově vyvinuté materiály působí až prémiově, luxusní jsou také široká sedadla. Nechybí ani spousta odkládacích prostor. Vzadu je místa podobně jako v Octavii, což znamená hodně. Trochu překvapí, že v zadním opěradle údajně nebude otvor na prostrčení lyží, alespoň v ceníku jsem takovou položku nenašel.
K věcem, jako jsou bubnové brzdy, je v přímém protikladu moderní technika v oblasti informačních a zábavních systémů, jako kdyby bylo důležitější, jak moc je auto konektivní, než jak jezdí. Ale podle Škodovky to právě tak zákazníci chtějí a jen já jsem ze staré školy. Scala zaujme zejména tím, že jde o první vůz značky, který má uprostřed palubní desky volně stojící displej s úhlopříčkou až 9,2 palce v podobě tabletu, podobně jako to mají třeba vozy BMW či Mercedes. Díky sériově zabudované eSIM kartě s připojením LTE je Scala prvním vozem mladoboleslavské automobilky, který je „Always Online“, tedy disponuje nepřetržitým připojením k internetu. Vývojáři slibují třeba i to, že v blízké budoucnosti bude možné si přímo do vozu stáhnout aplikace, jejichž prostřednictvím půjde ovládat chytrou domácnost… Navíc Scala jako první auto nabízí bezdrátové připojení nejen Apple CarPlay, ale i Android Auto, a to prostřednictvím palubní wi-fi. Takže až to vše bude v ČR oficiálně k dispozici, spojení mobilu s autem to velmi usnadní. Technici Škoda Auto tohle řešení ladili přímo s Googlem. Jako první koncernový vůz může mít Scala také virtuální palubní displej bez nutnosti objednat vestavěnou navigaci.
Ale pojďme k jízdním vlastnostem, já zatím auto používám spíš jako dopravní prostředek než mobilní telefon. Podvozek má vzadu standardně jednoduchou vlečenou nápravu, ale zvolit lze i o 15 mm snížený sportovní podvozek. Není adaptivní, ale má dvě varianty nastavení tlumičů. Ke sportovnímu podvozku ale asi bude řidičům chybět výkon. K dispozici jsou totiž tři benzinové motory o objemu 1,0 a 1,5 l a jeden naftový motor o objemu 1,6 l s výkony od 70 do 110 kW. V průběhu roku 2019 bude následovat motor 1,0 G-TEC 66 kW s provozem na ekologický zemní plyn (CNG). Sportovní podvozek půjde objednat ke všem těmto motorizacím!
Krátce jsme vyzkoušeli 1.0 TSI o výkonu 85 kW a 1.6 TDI o stejném výkonu. V dynamice mezi nimi není překvapivě příliš velký rozdíl, oba se z nuly na sto dostanou za zhruba 10 sekund, benzin je o tři desetinky rychlejší. Naftový agregát je ale citelně hlučnější. Benzinový tříválec bezproblémově funguje i ve větší octavii, tak není důvod, aby nefungoval ve scale. Má příjemný chod bez vibrací a po překročení zhruba 2000 otáček přiměřeně rád zrychluje až k hranici 5000. Na měření spotřeby jsme ujeli příliš krátkou vzdálenost.

Čtěte také: Černá skříňka pro osobní auta bude už brzo povinná

Podvozkově ani řízením scala nenadchne, ale ani neurazí. Typicky řidičské auto jako Mazda 3 nebo Ford Focus to prostě není, ale i přes tvrdší nastavení filtruje nerovnosti vcelku slušně. Scala má o osm centimetrů delší rozvor než polo a úplně jinak nastavené tlumiče. Základní konstrukce náprav zůstala proti rapidu v podstatě stejná, ale použité materiály jsou trochu jiné, takže nápravy jsou lehčí, a jinak naladěné, navíc uložené v hydraulických silentblocích. Oproti rapidu je znatelný posun v komfortu i v jistotě v zatáčkách, auto je celkově o něco stabilnější.
Už delší dobu jsou známy ceny. Stejně jako podražil karoq, když nahradil yetiho, tak i scala je cenově výš než byl rapid. Zatímco starší model šel koupit i těsně pod 300 000 Kč, novinka startuje na 394 900 Kč. Nejde ale srovnávat pouze nejnižší ceny. Scala totiž jednak vstupuje na trh bez základního stupně výbavy Active, ale rovnou v Ambition. Také od začátku není v nabídce slabší agregát 1.0 TSI 70 kW (nyní se začíná s verzí 85 kW), se kterým bude ceníková vstupní cena 369 900 Kč. Ve výbavě nechybí věci, za které si bylo třeba dříve připlácet, například manuální klimatizace, tempomat, mlhovky, systém hlídání jízdních pruhů, Front Assist, elektricky ovládaná přední okna i zrcátka. Už v základu jsou rovněž některé věci, za které se u konkurence připlácí, například asistent udržování v jízdním pruhu. Scala tak má na svou cenu velmi bohatou výbavu a s ní je ceníkově levnější než většina konkurence. Není to ale auto pro ty, kteří různé asistenční a jiné elektronické systémy nechtějí. Pro ně pak zůstávají volbou vozy jako Fiat Tipo.

Martin Šidlák, IDNES.CZ