Test SsangYong Tivoli: Italský Korejec s indickým kořením

Jako jedna z prvních redakcí jsme dostali možnost otestovat nové malé SUV SsangYong Tivoli, z nímž se značka pokusí vrátit na český trh.

 

Po dvou neúspěšných pokusech v 90. letech a po roce 2004 se na třetí pokus zkouší v České republice prosadit značka SsangYong. SsangYong je nejstarší korejskou automobilkou s 60letou tradicí výroby vozů s pohonem všech kol. Dnes ale v rámci světové globalizace patří firmě Mahindra & Mahindra, což je jeden z největších průmyslových konglomerátů Indie, zaměstnávající 144 000 zaměstnanců ve 100 zemích světa. Od roku 2015 mu patří také italské designové studio Pininfarina. Ve vozech SsangYong se tak mísí korejské a italské geny ochucené indickým kořením. Kuchař by z takového receptu radost neměl, co ale taková exotická kombinace přináší českému řidiči?

Tivoli = I lov(e) it
Tivoli je dánský zábavní park, ale především město 30 kilometrů od Říma. SsangYong zvolil tento název proto, že pozpátku se foneticky čte „I lov(e) it“. To ale není jediné spojení s Itálií, které tohle malé SUV má. Jihoevropsky na mě působí především design. Auto vypadá temperamentně, možná až trochu extravagantně. Tvary zadních světel sice dost připomínají Lancii, ale jinak jde o svébytné designérské dílo. Vzhled si můžete sami vylepšit třeba objednáním až 18palcových kol, odlišně lakované střechy nebo barevných pruhů na kapotě.
Interiér působí na první pohled také dobrým dojmem. Hezký je dobře tvarovaný volant, výhled z vozu nebo přístrojový štít s dvěma výraznými kruhovými budíky. Centrální dotykový displej je vysoko umístěný a menu jednoduché a logicky uspořádané. Ocenit musím také bezchybné výrobní zpracování a slícování jednotlivých dílů. Zajímavým detailem je automatické zamykání po rozjetí vozu. Cvaknutí je tak výrazné, že jsem si hned vzpomněl na Mercedes G, pro které je tohle typická vlastnost. Ale zatímco u „géčka“ je zvuk tak hlasitý, jako by šlo o výstřel, u tivoli je decentnější.
Velkou výhodou SsangYongu Tivoli je prostornost kabiny. Délkou (4195 mm) i rozvorem (2600 mm) patří mezi nejdelší ve své třídě a v interiéru je to znát. Ten je dostatečně velkorysý pro čtyři dospělé cestující, i ti na zadních sedadlech mají pro nohy a hlavy dostatek místa. I objemem zavazadlového prostoru patří tivoli na špičku mezi konkurencí. S pohonem pouze přední nápravy má 423 litrů. Jako jeden z mála ho překonává Renault Captur se 455 litry, což ale platí pro situaci, kdy je jeho posuvná zadní lavice strčená maximálně dopředu.
Komu by to bylo málo, ten ať sáhne po prodloužení verzi vozu nazývané samostatným názvem XLV se 720 litry pro náklad. Testované auto ho ale mělo podstatně skromnější – 327 litrů – protože citelnou část kufru zabírá technika pro pohon 4×4. 

Námět na zlepšení? Převodovka
Tivoli technicky nezaostává za konkurencí, tohle zkrátka není nějaké levné asijské auto se zastaralou technikou. Verze s pohonem všech kol má vzadu standardně víceprvkovou nápravu, samotný systém AWD je sice řízen elektromagnetickou spojkou, která za běžných podmínek posílá 100% výkonu na přední kola a ta zadní připojuje podle potřeby automaticky, má ale i funkci AWD Lock umožňující pevně nastavit rozložení točivého momentu v poměru 50:50. Takže tam, kde konkurenti uvíznou v blátě nebo sněhu, tivoli jede dál.
Nevíme, jak funguje zadní náprava s torzní tyčí a spirálovými pružinami ve verzi s pohonem přední nápravy, ale ta pokročilejší u čtyřkolky pracovala nad očekávání dobře. Jízdní nerovnosti tlumí podvozek bez větších výtek, snad jen občas slyšíte hluk od tlumičů, což by mohla vyřešit nějaká menší kola s vyšším profilem, než byla ta 18palcová na testovaném exempláři. Jinak je interiér dobře odhlučněný i ze strany od motoru, což je další příjemné překvapení. Tivoli se cítí dobře ve městě nebo naopak v lehčím terénu, na ostřejší jízdu v zatáčkách není úplně stavěný a jeho přirozená nedotáčivost je cítit.
Benzinový 1.6 o výkonu 94 kW je sice papírově hodně výkonný, ale oproti konkurenci má vcelku nízký maximální točivý moment 160 Nm, a především dost vysokou papírovou spotřebu. Tam, kde třeba Peugeot 2008 1.2 PureTech 96 kW slibuje spotřebu 5,1 l/100 km, tam Ssangyong Tivoli udává 8,4 l/100 km. Na rozdíl od jiných konkurentů je to ale údaj vcelku reálný, jezdili jsme se spotřebou 8,6 litru. Bohužel moc dobře nefungovalo spojení s automatickou šestistupňovou převodovkou, ta je největší slabina vozu. Výkonová špička motoru je docela vysoko. Na rovině a při klidné jízdě to docela funguje, ale když chcete i v mírném kopečku přidat třeba na konci vesnice či při předjíždění, šlápnete na plyn a…nic se nestane. Automat váhá a s cuknutím přeřadí až s velkým zpožděním. Je proto třeba podřadit manuálně. 

Zajímavá cena
Nejmenší SsangYong nechce být nejlevnější za každou cenu, ale některé kombinace nabídky jsou ve srovnání s konkurencí velmi zajímavé. Ale popořádku. Cena začíná na částce 349 900 Kč za předokolku s manuální převodovkou a benzinovým motorem o výkonu 94 kW. V tomto základním stupni výbavy ale najdete velmi střídmě vybavené auto. Manuální klimatizace sice nechybí, ale nedostanete třeba ani rádio nebo centrální zamykání. Logičtější volbou by byl minimálně druhý stupeň výbavy, který už tohle obsahuje, stejně jako třeba bluetooth handsfree či přední mlhovky. Za to dáte 379 900 Kč. Konkurence umí být levnější, třeba Renault Captur byl v době uzávěrky v akci od 309 900 Kč s bohatší základní výbavou, ale pouze s tříválcem o výkonu 66 kW. Srovnatelný čtyřválec 96 kW už stojí od 342 900 Kč. Většina soupeřů ale má základní cenovky nastaveny výše než tivoli.
Za co si ale už citelně připlatíte, to je pohon všech kol. Sám o sobě sice stojí 33 900 Kč, můžete ho ale mít pouze s automatickou převodovkou, za kterou dáte dalších 29 900 Kč. Podobnou částku ale dáte za čtyřkolku třeba i u Suzuki Vitara, kde u většiny motorů nedostanete automat. Konkurence s výjimkou zmíněné vitary, Mazdy CX-3 a Volkswagen T-Roc pohon všech kol nenabídne, a i tyto tři vozy by ve srovnatelné konkurenci byly dražší. Ještě lepší poměr cena/výkon pak nabídne tivoli u dieselového agregátu 1.6 e-XDI 85 kW, kde s automatem a čtyřkolkou zaplatíte ve stupni výbavy DLX s dvouzónovou automatickou klimatizací a předními i zadními parkovacími senzory 554 700 korun.

Závěr
Tivoli určitě není dokonalé, ale vzhledem k tomu, že jsem od auta čekal spíš méně, je to velmi dobrý pokus, jak se uchytit na trhu, který se zdá být už dávno rozebraný. Kombinací prostoru, ceny a užitné hodnoty má českému trhu co dát. Snadné to mít určitě nebude, ale v jeho prospěch by mohl hrát také neokoukaný zevnějšek, který se hodně vymyká průměru třídy malých SUV. Hlavní konkurencí mu tam budou především modely Nissan Juke a Citroën C4 Cactus, které také provokují vzhledem, a Suzuki Vitara, která také jako jedna z mála v této třídě nabízí pohon všech kol.

Martin Šidlák

Technické údaje: SsangYong Tivoli 1.6 e-XGI AT 4×4
Čtyřválcový benzinový motor
Maximální výkon: 94 kW/128 k
Maximální rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: – s
Převodovka: 6stupňová automatická
Průměrná spotřeba: (výrobce): 8,4   
Průměrná spotřeba (test):  8,6 l
Délka/šířka (mm): 4195/1795
Výška/rozvor (mm): 1590/2600   
Zavazadlový prostor (l):     327
Základní cena modelu (1.6 e-XGI 2WD): 349 900 Kč
Cena testovaného vozu: 532 400 Kč