I 15 let po vstup do EU je Česko rájem ojetin
Česko je rájem ojetých aut. Za 15 let od vstupu do Evropské unie se jich sem dovezlo o 600 tisíc víc než těch nových. Není proto divu, že průměrné stáří českého vozového parku u osobních aut je nelichotivých 14,68 roku.
Tenhle článek nemá být reklamou na nákup nových aut. Koupit si ojeté auto není nic špatného, stejně jako koupit si nové. Pro různé skupiny lidí se hodí různá řešení. Nové auto má jasný původ a několikaletou záruku. Ojeté většinou poslouží stejně dobře, jen je levnější, byť skrývá určitá rizika. Na trhu logicky fungují vedle sebe. Že ale český vozový park stárne, je realitou.
Průměrnému českému autu na silnici téměř 15 let. Shodou okolností tolik let je Česká republika členem Evropské unie. A právě na tohle období se podívejme z hlediska statistiky. ČR vstoupila do EU sice až 1. května 2004, pro zjednodušení statistik ale budeme počítat celý rok 2004. Od té doby do konce roku 2018 u nás bylo registrováno celkem 2 712 152 nových aut. Podstatná část z nich tady ale byla přímo vyrobena. Jen Škodovka umístila na domácím trhu za posledních 15 let 902 556 aut, k tomu v posledních letech přidaly další kusy i české továrny Hyundai a PSA. Takže zhruba milion aut bylo vyrobeno v ČR.
Naopak ojetých vozů bylo od roku 2004 do ČR o 600 tisíc víc, tedy přesně 2 327 443. A nůžky se spíš rozevírají, než naopak. Zatímco prodeje nových aut v ČR loni meziročně klesly o 3,7 %, registrace dovážených ojetých aut naopak vzrostly o 3,8 %. Jejich průměrné stáří je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,64%. I proto český vozový park stále stárne. Pravdou ovšem také je, že rozhodně víc toho po silnicích najezdí ta novější auta, většinu těch nejstarších vozů vlastní řidiči, kteří ročně najednou jen málo kilometrů a kupovat si fungl nové auto pro ně nemá žádný smysl.
Čtěte také: SROVNÁVACÍ TEST: Nissan Qashqai, Opel Grandland X, Škoda Karoq – Módní trojka
Po vstupu do EU ojetin přibylo
„Trend dovozů ojetin prudce vzrostl po vstupu do EU v roce 2004,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatel sítě AAA AUTO. „Svého vrcholu dosáhl v roce 2008, kdy bylo v tuzemsku registrováno 231 000 vozů ze zahraničí. Z prudkého poklesu o téměř 40 %, který v roce 2009 způsobila kombinace ekonomické krize a zavedení ekologických emisních poplatků, se zatím na předkrizová čísla nevrátil. V posledních dvou letech dovozy stagnovaly s minimálním růstem do 4 %, zatímco celkový trh ojetin v ČR rostl o desetinu. Za rok 2018 se tak i přes celkový objem 177 000 aut stále nedovezlo více vozů, než v roce 2006. Nejhorším měsícem loňského roku byl prosinec, kdy se meziročně dovezlo dokonce o 13 % aut méně. Důvodů, proč dovozy tvoří stále menší podíl českého trhu ojetých aut, je celá řada. Za posledních 15 let se zvětšila nabídka kvalitních aut s tuzemským původem. Ceny tuzemských ojetých vozů také v poměru k ekonomické situaci obyvatel klesly. Lidé také začali kromě ceny více hledět na kvalitu aut a možnosti ověření jejich historie. Zvedlo se také povědomí spotřebitelů o nástrahách, které s sebou koupě aut z dovozu přináší. Svou roli určitě sehrává i přitvrzení státu v boji proti stáčení tachometrů, ke kterému podle našich odhadů u dovozových ojetin dochází až v 80 % případů.“
Čtěte také: Vošický končí u Hyundai. Po Opelu a Fordu končí šéf dalšího českého importéra
Ekologická daň
Dovozu ojetých vozů, které plní třeba emisní normy EURO 4 a nižší, se v současné době lze bránit těžko. Vyžadovalo by to striktní legislativní zákaz. Výrobci a prodejci nových aut by samozřejmě nějaká omezení uvítali. „Možná by pomohly výrazně vyšší poplatky za registraci vozu, a to za každou další, nejen za první registraci při dovozu nebo dalším prodeji ojetiny, tzv. ekologická daň,“ říká Vítězslav Pelc ze Škoda Auto Česká republika. „Při dalším prodeji se totiž tato „ekologická daň“ již neplatí. V praxi to znamená, že tyto vozy, až do ukončení své životnosti, mohou dokola měnit majitele a svými hodnotami vypouštěných škodlivin a nízkou úrovní prvků aktivní bezpečnosti dále zhoršovat životní prostředí, stejně jako stáří vozového parku, resp. bezpečnost posádky a ostatních účastníků silničního provozu.“
Nejen ekologie, ale i zmíněnou bezpečnost ovlivňují starší auta negativně. Ze statistik nehodovosti Dopravní policie ČR totiž vyplývá, že při nehodách zahynulo v osobních automobilech starších 10 let více osob (60,65 % všech obětí), než v mladších vozech, a to navzdory faktu, že tato starší vozidla se na počtu nehod podílela pouze 44,45 %. Menší podíl na nehodách způsobuje i fakt, že starší vozidla vykazují nižší roční kilometrový proběh.
Čtěte také: Volvo omezí maximální rychlost svých vozů na 180 km/h
Leasing a výkupní bonus
Prodejci nových vozů se ale nemůžou zaměřovat jen na upozorňování na rizikovost starších vozů. Ekologii také většina zákazníků neřeší, hladí v první řadě na svoji kapsu, peníze jsou takříkajíc až na prvním místě. Automobilky proto poslední dobou zkoušejí dvě cesty přesvědčování. Jednou je bonus za to, když při koupi nového přivezou zákazníci svůj starý vůz. Třeba Citroën u nedávno představeného modelu C5 Aircross rovnou v ceníku láká na bonus 20 – 30 tisíc korun za ojetý vůz. A není to výjimečné.
Druhým nástrojem je operativní leasing i pro soukromé osoby. „Vytváříme tak významný tržní potenciál mladých ojetých vozů, cenově dostupných, s nejmodernějšími agregáty splňující přísné emisní normy nemluvě o prvcích aktivní a pasivní bezpečnosti, které jsou z logiky věci jinde než už deset a více let starých dovezených ojetin. V loňském roce jsme na trh v ČR prostřednictvím našeho značkového programu prodeje certifkovaných prověřených mladých vozů umístili na trh více než 50 000 vozů,“ dodává Vítězslav Pelc ze Škoda Auto.
Martin Šidlák