Test Seat Ateca FR 2.0 TSI 4WD DSG: Praktik, co FRčí

Chcete snížený podvozek nebo dešťový senzor? To je to, oč tu FRčí…

 

Před pár lety začala do módy přicházet SUV, dnes roste popularita sportovních SUV. Začalo to u velkých prémiových vozů, pak se přidaly luxusní značky a nyní tento trend přechází i do nižších tříd. Například španělský Seat vyčlenil sportovnější verze svých vozů do samostatné značky Cupra, která jako jedno ze dvou prvních modelů představila Atecu s motorem o výkonu rovných 300 koní (221 kW).
My jsme ale testovali variantu, která nese v názvu rovnou formuli. Tedy verzi FR nebo-li Formula Racing s motorem 2.0 TSI 140 kW, což je maximum pro tuto modelovou řadu pod značkou Seat. Nečekejte ale žádné okruhové zážitky, jde o pouhý výbavový stupeň. Logo FR si může pořídit i s méně výkonnými motory, naopak agregát 140 kW je možné koupit i s výbavou Excellence, a to dokonce za úplně shodnou cenu 804 900 Kč včetně DPH (platí pro testovanou variantu 4WD DSG).
Na první pohled verzi FR poznáme nejen podle červených log, ale také podle trochu jiné masky chladiče, v barvě karoserie lakovaných doplňků jako jsou spodní části nárazníku nebo zadní spojler, speciálních litých kol nebo hliníkových či chromových doplňků typu koncovka výfuku. I uvnitř je znát sportovní duch. Sedadla jsou sice sériová, ale jsou alespoň prošita červenou kontrastní nití. Chybět nemůžou ani hliníkové pedály. 
Jinak ale podobně jako sesterská Škoda Karoq zůstal Seat Ateca i v provedení FR hlavně praktik pro rodinu. V kufru nabídne 510 (v případě pohonu 4×2) nebo 485 litrů (4×4) pro zavazadla. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a nízko položenou nákladovou hranu. I přes zmíněný objem kufru je na zadních sedadlech nadprůměrně místa ve všech směrech.
Benzinový dvoulitr je samozřejmě trochu žrout, ale když se budete krotit, umí být ateca i celkem úsporná. V režimu Eco jsem mimo město jezdil kolem 6,6 litru, na dálnici jsem těsně překročil 8. Lidé si ale tohle auto koupí spíš proto, aby mohli přepnout do režimu Sport. V něm jde auto ochotně do otáček a sedmistupňová automatická převodovka mu v tom ochotně asistuje, zejména při řazení vzhůru. Nástup síly začíná už někde kolem 1500 otáček a trvá dlouho. Na to, jak je ateca velká, se dobře vyrovnává se zatáčkami i nedotáčivostí. Snížená světlá výška o 15 mm se negativně neprojevila na komfortu při běžné jízdě, jakkoli Škoda Karoq je přece jen trochu pohodlnější.
Pokud jezdíte častěji do terénu, bude pro vás vhodnější dieselový motor, ale na silnici vám benzinový dvoulitr připraví potěšující jízdní zážitky. A FR nebo Excellence?  Je na vás, čemu dáte při nákupu přednost. Při volbě FR získáváte nižší světlou výšku a sportovněji naladěný podvozek, ale přicházíte o dešťový a světelný senzor, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, bezklíčový vstup a startování tlačítkem. To si můžete za nijak přehnaných 13 500 Kč dokoupit.

Martin Šidlák

Více fotografií na Instagramu martin_sidlak

Skladové vozy Seat Ateca

 

Technické údaje: Seat Ateca FR 2.0 TSI 4WD DSG
Cena:     665 207 (bez DPH)
MOTOR   
Charakteristika:     čtyřválcový benzinový motor
Maximální výkon:     140 kW / 4200-6000 ot.
Maximální točivý moment:     320 Nm / 1450-4200 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     212 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     7,0 s
Spotřeba
(město/mimo městě/kombi):     8,5/6,0/7,0 l/100 km
Emise CO2:     – g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4363/1841/1625 mm
Rozvor:     2630 mm
Zavazadlový prostor:     485 l
Provozní hmotnost: 1541 kg