Rozhodovací paralýza – Kterou karoserii zvolit? Peugeot Rifter, 308 SW a 3008
Tentokrát jsme ve spolupráci s Auto Dnes nachystali tak trochu jiný srovnávací test. Vedle sebe jsme postavili tři různé karoserie – tři modely od jedné značky. Který přístup zvítězí? Zamyslíme se na příkladu modelů Peugeot. Vedle sebe jsme postavili verze 308 SW, Rifter a 3008.
Ještě relativně nedávno byla volba firemního i rodinného auta vcelku snadná. Stačilo vybrat značku, vědět, jak velké auto přibližně ve firmě potřebuji, konfrontovat s cenovkou a hotovo. Dnes nabízí každá značka už dosti nepřehledné množství modelů, které kombinují jednotlivé třídy i kategorie, a tak je potřeba vybírat o něco pečlivěji a obezřetněji. I v rámci jedné značky vám vaše požadavky může splnit hned několik modelů, leckdy i za prakticky stejnou cenu. Který vybrat?
Už dávno totiž nemusíme kupovat jen kombík, máme tu také „terénní“ SUV nebo velmi praktické skorododávky. Které nejlépe jezdí a které odvezou nejvíce potřebného materiálu? Které nejlépe vyhoví vašim zaměstnancům a které manažerské pozici? Nad údělem jednotlivých segmentů v rámci jedné značky jsme se rozhodli zamyslet, vybrali jsme tři zástupce francouzského Peugeotu, který takovou možnost dává a postavili je vedle sebe. Ale zrovna tak jsme mohli zvolit jinou značku, proto konkrétní auta a jejich motorizace berme tentokrát jen jako příklad, ale velmi nicméně výstižný.
Vzhled
Design každého z vozů je natolik subjektivní disciplína, že při testovacím srovnávání nemůže mít velkou váhu – ovšem v praxi mívá naopak tu největší. Jaké auto se vám líbí, takové si vyberete. Zaměření každého z dnešních modelů lze číst už z jeho zjevu. Výška Rifteru je zejména při účasti jeho dalších dvou souputníků patrná, čímž se nám v rámci testu značně odlišuje. Všechny tři peugeoty ale ctí současný designový jazyk značky, vypadají moderně a dokonce ani rifter se zepředu nakonec netváří jako nějaká dodávka. Tu nejvíce připomíná až obří výklopná zádí. Nejdravěji z celé trojice shlíží na svět 3008, má zkrátka nejvíce křivek a prolisů. Tři sta osmička je naopak uhlazená, sází spíše na na čistotu tvarů.
Interiér
Nejmodernější interiér má 3008, takzvaný i-cockpit nadchne estetikou i účelností. Moc se nám líbí velké látkové plochy ve dveřích i na palubní desce, ve vyšších výbavách je pak část palubky i potažená kůží. Celek je velmi efektní a jeho ozdobou je sedm klapek, jimiž se přepínají jednotlivé funkce, od klimatizace přes navigaci až po multimédia. Nastavují se pak na velkém tabletu, což třeba u klimatizace moc nechválíme, ale už jsme si za těch pár let zvykli.
Tabletové ovládání je stejné i u dalších dvou peugeotů, s tím rozdílem, že 3008 i rifter mají displej posazený nahoře nad palubní deskou jako vyčnívající tablet – což je ergonomicky lepší, zůstává v zorném poli. Naopak 308 ho má ještě „postaru“ na středovém panelu a její kabina celkově působí méně moderním dojmem – nehezký je hlavně prázdný prostor pod displejem, který zdobí jen stříbrná lišta a vypínací tlačítko infotainmentu.
Sympatické je, že ani v „dodávkovém“ rifteru se nešetřilo na moderní výbavě, interiér vůbec nepřipomíná užitkové auto, jen zde najdeme víc plastových ploch – ale díky obří středové konzoli také odkládacích prostor.
Typický „layout“ přístrojové desky mají všechny tři peugeoty stejný. Někomu se volant položený v klíně a naopak budíky odsunuté až pod hranu předního okna hrubě nelíbí, my jsme však na straně nadšených příznivců. A v kapitolce design interiéru u nás vyhrává 3008.
Vnitřní prostor
Největší kufr z naší trojice má kupodivu kombíková 308 – 610 litrů. To je tolik místa jako třeba v kombíkové Škodě Octavia, která byla donedávna rekordmanem, dnes už ji několik konkurentů dohnalo.
Rifter na 308 nestačí, dorazil totiž v kratší verzi s 597litrovým zavazadelníkem; rekordmanem je až verze Long s 850 litry. Možnost výběru ze dvou délek a pěti- či sedmimístného uspořádání je také největší výhodou rifteru a důvodem, proč si ho velká část klientely pořizuje.
Nejmenší kufr nepřekvapivě najdeme ve stylovém SUV – 520 litrů sice není málo, pokud ale potřebujete převážet objemnější zavazadla, lépe si budete počínat u 308 i u rifteru.
Co se týče prostoru v kabině, je u všech tří peugeotů hodně podobný – podélně jsou téměř stejně dlouhé, premiantem je 308. Rifter má jen drobnou výhodu v šířce, oproti druhým dvěma autům přidává tři, respektive čtyři centimetry.
Jízdní vlastnosti
Nejprve jsme usedli za volant rifteru – a nemohli si stěžovat. Stejně jako jeho sourozenci Citroën Berlingo a Opel Combo jezdí jako osobák. V zatáčkách se přehnaně nenaklání, jízda v něm je pohodlná.
To platí do doby, než přesednete do opravdu osobního auta. Největší rozdíl je v odpružení. Rifter je oproti 3008 i 308 prkennější, podvozek zdaleka neumí tak dobře filtrovat nerovnosti. A v hodně prudce projeté zatáčce dokáže i odskočit, zadní tuhá náprava příliš velké sportování nedovoluje.
To 3008 je jiná. Také není přehnaně měkká – všechna auta přijela v přitvrzené verzi GT Line – ale rozhodně vás nevytřese, nerovnosti filtruje velmi slušně. V zatáčkách se sice jako všechna SUV víc naklání a nechá se snadněji „utrhnout“ než 308, ale až při stylu jízdy, který stejně při běžném ježdění praktikovat nebudete.
Na 308 ovšem nemá, její jízdní vlastnosti jsou špičkové. Podvozek funguje, jak má, auto sedí jak přilepené, a přitom poměrně komfortně „přikrývá“ spáry mezi panely i kanálové vpustě. Na boulovatých cestách sice velká 18“ kola občas zabubnují, ale rázy se do kabiny nepřenesou, záda tedy mohou zůstat v klidu.
Tři sta osmička prostě nabízí radostné svezení, které může být i hodně dynamické. Není divu, kombíková 308 je o 111 kg lehčí než oba „rivalové“ se stejnými motory. A hlavně má pod kapotou nejsilnější nabízený agregát – dvoulitrový diesel 2.0 HDi s výkonem 130 kW a 400 newtonmetry krouticího momentu. S takovými parametry nemůže být ničím jiným než výkonovým supermanem, s nímž nás bavil každý kilometr. A zrychlením si to na dálnici bez problémů rozdá i s prémiovými vozy.
Motory
Motory peugeotu se oficiálně nazývají BlueHDi, což znamená, že planetě zajistí modré nebe, ale také to, že pro likvidaci oxidů dusíku používají vstřikování močoviny AdBlue. Takže přestože dnes jsou diesely oficiálně nenáviděné, v jejich nejčistších verzích, plnících poslední emisní limity, jde z výfuku čistší vzduch než nasáváte na silnici před sebou.
Slova o víc než dostatečném výkonu 2.0 HDi platí i o těžší 3008, která má jen horší odpich na semaforech nebo při předjíždění, na hodně dynamickou jízdu ovšem i tak stačí. Dvoulitry jsou výborně sladěné s klasickým měničovým automatem, změna stupňů probíhá neznatelně a bleskově.
Ani rifter – který dvoulitr mít nemůže, a tak dorazil s nejsilnější verzí 1.5 HDi (96 kW) – nejezdí vůbec špatně. Motor s 300 newtonmetry krouticího momentu má typickou dieselovou charakteristiku bez výkonové špičky, zato s konstantním zátahem. Na velké auto je tak akorát, jede příjemně, ale trhač asfaltu to není. Jako jediný z testovaných aut má šestistupňovou manuální převodovku s dlouhými převody a přesným řazením.
Příjemně nás překvapila spotřeba rovných šest litrů – stejná jako u kombíkové 308. Pravda, s rifterem jsme jezdili klidně až spořádaně, zatímco u 308 jsme si užívali dynamické svezení. Stejně jako s 3008, u níž jsme po týdenním testování odečetli hodnotu 6,2 litru na 100 km. Což pro nás bylo překvapením vzhledem k vyšší stavbě vozu (to platí i pro rifter). V praxi jsme si tak hned třikrát ověřili, že moderní diesely jsou ideálním pohonem rozměrných a těžkých aut.
Ceny
Ke srovnání dorazila všechna auta ve špičkové výbavě GT Line, spojené, jak už bylo řečeno, s nejlepšími dostupnými motory – a také s nemalými cenami. Takže 308 GT přijde na 582 tisíc korun bez DPH, 3008 na 665 tisíc bez daně. Rifter s 1.5 HDi stojí 434 000 Kč bez DPH; pokud by měl osmistupňový automat jako ostatní, bylo by to o více, než 40 tisíc korun víc.
Abychom mohli lépe srovnávat, musíme se podívat na základní ceny a také sjednotit motorizace. Kdyby tedy všechna auta dorazila ve verzi 1.5 HDi s 96 kW a osmistupňovým automatem, vycházela by trochu překvapivě nejlépe kombíková 308 za 430 000 Kč bez DPH. Rifter je o 10 tisíc dražší a za 3008 byste museli přihodit dalších 87 tisíc Kč bez DPH. Obecně se dá říci, že rifter a 308 vyjdou na podobné peníze, zatímco 3008 od nich pořádně cenově odskakuje. Za stylovost se zkrátka platí, a to pořádně. Ne náhodou automobilky tolik milují svá SUV – mohou si na ně nasadit pořádné marže.
Závěr
Záleží jen na vás, vaší firmě a potřebách zaměstnanců, jestli takové vozy potřebují a vy jste schopni takový příplatek dát. Nám to přijde veskrze zbytečné, byť za styl se někdy platí. Už v úvodu jsme řekli, že tohle není klasický srovnávací test, na jehož konci bychom měli jasného vítěze. Každé z aut má svou devizu: rifter je nadmíru praktický, 3008 nejlíp vypadá a má úžasný interiér a 308 nejlépe jezdí.
Pro nás je vítězem právě model 308 SW, který nás oslovil i v průběhu dlouhodobého testu. Kdybychom si museli z našich tří vozů vybrat, neváhali bychom ani chvilku. Tři sta osmička ve verzi kombi je prostě všestranným, pohodlným a praktickým autem, které navíc stojí v podstatě stejně jako praktický rifter. Podle nás je to vůbec nejlepší peugeot v současné nabídce a jeden z nejpovedenějších modelů celé kompaktní třídy.
FOTOGALERIE Z TESTU:
{gallery}stories/automobil_ve_firme/2018/Listopad/ST_Peugeot{/gallery}
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
– SROVNÁVACÍ TEST: Ford Focus a Kia Ceed – Souboj fleetových novinek
– SROVNÁVACÍ TEST: Citroën C3 Aircross, Ford Ecosport, SEAT Arona – Třikrát jinak
– SROVNÁVACÍ TEST – Hyundai i30 kombi, Škoda Octavia Combi – Souboj českých kombíků