ČÁRY A KOUZLA – První jízda s novou generací BMW X5

Na trh právě vstupuje nová generace BMW X5, která je znatelně větší a prostornější. Pořád ale neuvěřitelně jezdí, což vás u kolosu s váhou atakující dvě a půl tuny musí překvapit.

Na první pohled by se mohlo zdát, že máme tu čest s faceliftem. Silueta se s novou generací příliš nezměnila a vlastně celý vzhled vozu působí na oko tak nějak velmi podobně. Novou generaci ale odhalí zvětšené přední ledvinky a o poznání agresivnější vzhled s řadou ostrých linií. Model X5 je ale pro automobilku velmi důležitý, a tak si nechala na všech úpravách patřičně záležet. Celosvětově se ho prodalo už více jak 2,2 milionu kusů a co víc, X5tka se v česku dlouhodobě drží mezi trojící nejprodávanějších modelů. Ze statistik navíc vyplývá, že každé sedmé registrované BMW nese právě toto označení. A to je při cenách modelu vcelku zásadní.
Pokud jde o velikost, nová generace se natáhla do všech stran. Na délku sice jen neznatelně, na šířku ale rovnou o citelných 66 mm. Kromě toho je novinka o 19 mm vyšší a rozvor byl prodloužen o 42 mm. Znát je to uvnitř vozu, naopak objem zavazadlového prostoru zůstal nezměněn. Nabízí 650 litrů a vstup klasicky přes dvojité páté dveře. Uvnitř se nachází ale novinka v podobě chytrých protiskluzových lišt, které zabrání přesouvání uložených předmětů. Nejde o obyčejné kolejnice, ale členěné díly, ze kterých se po rozjezdu auta vytrčí gumové špunty a zabrání pohybu věcí.
Přílišných změn se nedočkáte u interiéru. I když jak se to vezme. Základní logika uspořádání všech přístrojů a ovladačů zůstává prakticky nezměněna, jen přichází v základu nový digitální přístroj, což značí jediné. Ty tam jsou klasické kruhové ovladače s ikonickým fontem. Nahrazuje je dvojice digitálních přístrojů otáčkoměru a rychloměru, které se z logiky věci pohybují proti sobě. Tak, jak nás to před časem překvapilo u Peugeotu 308. Přehlednost ale není problém, naopak potěší řada novinek. Tak například vyhřívané už mohou být i loketní opěrky ve dveřích i mezi předními sedadly, takže se v zimě po nasednutí a využití vyhřívání volantu a sedadla už vcelku pěkně a rychle zahřejete. Další vychytávkou je možnost využití mobilního telefonu namísto klasického klíče. Tuhle novinku u BMW naleznete pod označením Digital Key a je aktuálně schopná spolupracovat se systémem Android u vybraných telefonů Samsung ve spolupráci s aplikací BMW Connected. Systém využívá technologie NFC a pokud nebudete chtít, už s sebou nemusíte mít ani tradiční klíč od vozu. Stačí přiložit telefon ke klice a vůz se vám odemkne. Digitální klíč může majitel vozu přidělit až pětici dalších osob.
Na český trh přichází nová generace X5 ve třech motorických provedení. Základ tvoří verze xDrive30d, kterou jsme už krátce vyzkoušeli na českých silnicích. Je až s podivem, jak jistě a stabilně se tak velké a těžké auto na silnici chová a s jakou agilitou se pouští do každé zatáčky. Napomáhá tomu vyspělý podvozek, který může disponovat adaptivními tlumiči, aktivními stabilizátory, řízením zadní nápravy i elektronicky řízeným diferenciálem. Řidič sedí opravdu velmi vysoko a velké rozměry vozu jsou na silnici patrné, po rozjezdu ale vše přestanete vnímat a jen se bavíte obrovským komfortem a skvělými jízdními vlastnostmi. Pochopitelně i dynamika testovaného vozu je velmi solidní, ani bychom nežádali dostupné silnější varianty xDrive40i, či vrcholnou M50d. Cena nejlevnější verze roste od hranice 1 501 983 Kč bez DPH. Zmíněné benzinové provedení je ale jen o 8000 Kč bez daně dražší. Podrobnější informace z chování automobilu na českých silnicích vám přineseme už brzo v samostatném a podrobném testu.

FOTOGALERIE:

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2018/Listopad/X5{/gallery}

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

ZCELA NOVÉ BMW X7 – Luxus pro sedm
Test BMW 440i xDrive Gran Coupé: Ohrožený druh