Dacia v Česku končí s LPG, Duster podražil
Podzim přinesl významné změny do nabídky značky Dacia. Nejenže v ČR zmizely z nabídky verze v tovární úpravě na LPG, ale podražil i populární model Duster.
Dacia byla v posledních letech jasným lídrem v nabídce továrních verzí upravených na pohon LPG. Jakkoli nepředstavovaly ani deset procent prodejů, oproti jiným značkám, které ročně prodávaly maximálně desítky kusů, se Dacia dokázala dostávat až k hranici tisícovky automobilů. Třeba v roce 2017 to bylo 915 kusů, v roce 2015 932 a v roce 2014 dokonce 1124 kusů.
Dacia nabízela verzi LPG u všech svých modelů, tedy Logan, Sandero, Logan MCV, Duster, Lodgy a Dokker, tak komplexní nabídku neměl nikdo jiný. Pohon LPG byl spojen s benzinovými motory TCe 90, SCe 100 a SCe 115. Nyní už je ale v ceníku nenajdete. Proč? Továrna je stále vyrábí.
„O modely Dacia ve verzi LPG je v Evropě obrovský zájem, v současné době poptávka převyšuje nabídku,“ uvedla pro IDNES.cz tisková mluvčí značek Renault a Dacia v ČR Jitka Skaličková. „V současné době verze LPG nejsou v naší oficiální nabídce, neboť počet vozů vyrobených pro Českou republiku by byl v řádech kusů a čekací doba na nový vůz by byla pro naše zákazníky neúměrně dlouhá.“
Další změna se týká ceníku nejpopulárnějšího modelu Duster. Ten sice stejně jako v době uvedení nové generace v lednu letošního roku startuje na částce 259 900 Kč za verzi s motorem 1,6 SCe 84 kW/114 k ve výbavě Access, ostatní verze už ale o něco podražily, většina o 5-10 tisíc korun. Například verze s motorem 1,6 SCe 84 kW/114 k ve výbavě Essential stála 290 900 Kč, nyní stojí 295 900 Kč. To je za verzi s pohonem předních kol. O 5 tisíc podražil tento motor na stejné výbavě i s pohonem 4×4 – z lednových 335 900 Kč je dnes 340 900 Kč. „Další zdražování modelů Dacia ale není na pořadu dne,“ uvedla k tomu Jitka Skaličková.
Další změny souvisejí s nabídkou nových motorů. Z nabídky zatím zcela zmizel benzinový agregát 1,2 TCe 92 kW/125 k. Původní diesel 1,5 dCi 66 kW/90 k nahradil modernější Blue dCi 70 kW/95 k, který vyhovuje aktuálním emisním normám. Cena takového auta s nejlevnějším dieselem ve výbavě Essential se změnila z 338 900 Kč na 348 900 Kč. Výkonnější verze 1,5 dCi 80 kW/109 k po výměně na Blue dCi 85 kW/ 115 k ve výbavě Comfort podražila z 376 900 Kč (4×2), resp. 421 900 Kč (4×4) na aktuálních 386 900 Kč (4×2), resp. 431 900 Kč (4×4). U dieselů ale toto zdražení aktuálně kompenzuje nabídka zimních kol zdarma, která se netýká benzinových verzí. Podle automobilky to ale neznamená, že by o diesely nebyl zájem. „Jedná se o standardní marketingovou akci, která zvýhodňuje model Duster s dieselovým motorem v době, kdy převážná část zákazníků ovlivněná informacemi o emisních normách poptává slabší dieselové motory,“ uvedla Jitka Skaličková.
Martin Šidlák