Nová Toyota Mirai ujede na jedno natankování tisíc kilometrů
Toyota nadále věří vodíku a do budoucna hodlá zdesetinásobit produkci svého modelu Mirai. Poslouží tomu zcela nová generace s větším dojezdem na jedno natankování, ale také levnější sériová výroba a příchod nových modelů, mezi kterými by neměly chybět dodávky a SUV, ale možná ani pick-up a další nákladní vozy.
Toyota Mirai je veskrze normálním osobním vozem, který ale nabízí díky vodíkovému pohonu zcela bezemisní provoz a stále ještě ojedinělou technologii. Středně velký sedan s výkonem 154 koní byl na trh uveden v roce 2014 a už o rok později se představil i na evropském trhu. Přestože se prodej omezuje pouze na území, kde fungují vodíkové čerpací stanice, do dnešního dne se ho prodalo téměř 6000 kusů. V Evropě navíc fungují velké vozové parky využívající právě tento model – po Paříži jezdí 100 taxíků, 52 aut brázdí ulice Londýna a v Hamburku nabízí ridesharingová služba 35 těchto vozidel.
Výroba modelu Mirai je však poměrně náročná a především drahá. V současnosti se tyto vozy montují ručně v továrně Motomachi v Toyota City, tedy ve stejné továrně, kde se, rovněž ručně, vyráběl model Lexus LFA. Na stavbě každého exempláře vodíkové Toyoty pracuje 13 techniků. Proces umožňuje vyrobit pouze 6,5 vozu za den, což je pouhý zlomek celkové produkce Toyoty v Japonsku, která činí 13 400 vozů denně. Řešením proto je zlevnit výrobu a navýšit výrobní kapacitu. To navíc půjde ruku v ruce se zdokonalováním vodíkového pohonu, kterého se dočkáme pravděpodobně už v další generaci modelu Mirai.
ČTĚTE TAKÉ: Budoucnost patří autům na vodík, myslí si ředitelé firem
Drahá výroba
V současné době vychází výroba jednoho kompletu palivových článků, který je nejdražší součástí celého vozu, na přibližně 11 tisíc dolarů. Příčinou vysokých nákladů na výrobu modelu Mirai je do značné míry využití drahých materiálů, včetně platiny, titanu a uhlíkových vláken, využívaných v palivových článcích a vodíkových nádržích.
Plánované desetinásobné zvýšení výroby Toyoty Mirai vyžaduje změny v konstrukci auta, proto se na začátku příštího desetiletí pravděpodobně představí druhá generace tohoto modelu se s vylepšenou technologií umožňující dojezd na jedno natankování až 1000 kilometrů. Celkové náklady na výrobu sníží i sériová produkce a příchod dalších modelů.
„Hodláme přejít od omezené výroby k masové produkci, omezit množství drahých materiálů, jako je platina, které se využívají v součástkách vodíkových automobilů, chceme rovněž snížit rozměry a zvýšit výkon systému,“ sdělil v rozhovoru pro Reuters Yoshikazu Tanaka, hlavní inženýr modelu Mirai.
PSALI JSME