WLPT a RDE – srozumitelný přehled o co jde
Od září musí být všechny nově prodávané automobily v Evropě homologovány podle nových testů WLPT a RDE. Řada automobilek to nestíhá? Proč a co je na těchto testech tak náročného? Přinášíme jednoduchý přehled.
Ze všech stran je slyšet, že emisní normy na automobily se stále zpřísňují. Co za tím ale doopravdy je, co to znamená pro zákazníky a co pro automobilky? Na úvod jednoduchý příklad, o jak složitou problematiku jde – zatímco v roce 1970 měly evropské emisní předpisy pouhých 20 stran, v roce 2005 pro normu Euro 4 už 180 stran, tak v aktuální podobě mají celkem 1430 stran!
Všechny nově prodané automobily v Evropské unii musí od září měřit emise podle předpisů WLPT a RDE. Co se pod těmito zkratkami skrývá? Zjednodušeně řečeno WLPT (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) udává podmínky pro měření emisí v laboratorních podmínkách a RDE (Real Driving Emissions) při jízdě v běžném provozu. Aby mohlo být auto homologováno pro provoz, musí splnit podmínky obou testovacích procedur.
Jak takové testování probíhá, ukazuje následující jednoduché tabulky:
WLPT:
RDE: