Jaguar I-Pace: Má ještě smysl kupovat si Teslu?

Vypadá dobře, nabídne nejmodernější techniku, reálně ujede čtyři stovky kilometrů, naopak čtyři stovky koní má pod kapotou – Jaguar I-Pace je prvním elektromobilem, o kterém můžeme říct, že jeho uvedením na trh ztrácí smysl kupovat si Teslu.

 

Zatímco většina dnešních elektromobilů vypadá buď divně nebo jsou jen klonem některého sériového modelu se spalovacím motorem (např. VW e-Golf), I-Pace vznikl od začátku jako elektromobil, který vypadá krásně a nelze si ho splést s žádným jiným modelem Jaguaru. Design s kabinou předsunutou až k přední nápravě a hranatou zadní částí působí zajímavě a dynamicky.
Díky rozvoru skoro tři metry je v autě o délce 4,6 metru víc místa než v o trochu větším Jaguaru F-Pace. Aspoň co se týče v podélném směru pro cestující a v zavazadlovém prostoru, jehož základní objem 656 litrů není žádným kompromisem.
Zajímavé řešení zvolil Jaguar pro samotný pohon. Pro každou nápravu je určen jeden elektromotor o výkonu 200 koní, takže dohromady máte k dispozici stádo až 400 koní. Společně využívají jednorychlostní převodovku, ale pro pohon všech kol nepotřebují žádné mechanické spojení mezi nápravami. Vše vyhodnocuje a obstarává elektronika.
Nespornou výhodou elektromobilů je, že výkon je k dispozici okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu. Auto vystřelí z místa neskutečně, z nuly na stovce jste za famózních 4,8 sekund. To je na vůz této velikosti snad až příliš. Ale ukázat Tesle, že Jaguar je rychlý, bylo asi potřeba, nehledě na to, že technicky by určitě nebyl problém „naprogramovat“ motory na méně koní, což by ovšem nepřineslo téměř žádnou úsporu elektřiny při provozu. Takže předjíždět můžete opravdu kdykoli, jen maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h.
Oficiálně vůz ujede na jedno nabití až 480 kilometrů, a to prosím, měřeno už novou metodikou WLPT, která se už více blíží reálné spotřebě. My jsme v rámci testu ujeli zhruba 150 kilometrů, přičemž se baterie vybila přibližně z poloviny, ale jeli jsme opravdu velmi dynamicky, na německé dálnici chvílemi i výrazně nad český rychlostní limit. Při důsledné snaze by neměl být problém ujet 400 kilometrů, což už je hodnota, s kterou se člověk nemusí bát jezdit jen pár minut z práce a do práce.
Jaguar v I-Pace stvořil elektromobil, který díky dlouhému dojezdu můžete používat jako normální auto. Dostanete v něm dohromady komfort, nejmodernější technická řešení, výkon sporťáku a ještě se můžete chlubit, že jezdíte bez emisí. Osobně nenacházím důvod, proč se rozhodnout pro Teslu místo pro Jaguar. Nehledě na další výhodu pro české zákazníky – na rozdíl od Tesly má Jaguar v ČR vlastní dealerskou a servisní síť.

Martin Šidlák