Nejvýkonnější diesel světa v Audi SQ7 prozatím končí!
Další „obětí“ přísnější emisní normy Euro 6c a nového způsobu měření průměrné spotřeby WLTP se brzy stane čtyřlitrový diesel v Audi SQ7. Aspoň na určitou dobu. Nejspíš se vrátí, ale v jiné podobě.
Osmiválec 4.0 TDI o výkonu 320 kW (435 k) a točivém momentu 900 Nm se přitom představil teprve před dvěma lety. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a elektricky poháněným kompresorem, palubní síť disponuje napětím 48 V. Audi SQ7 TDI s ním disponuje zrychlením z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. V době své premiéry šlo o nejvýkonnější dieselové SUV na světě.
V Česku sice stále je v ceníku za 2 602 900 Kč včetně DPH, ale prakticky nemáte šanci si ho objednat. Kvóty na letošní rok má totiž už importér vyčerpané, a museli byste mít štěstí, abyste našli dealera, který si objednal nějaké to auto navíc, a budete si ho moct koupit ze skladu. Což znamená tak, jak je, nedostanete možnost nakonfigurovat si vlastní výbavu. Podobné je to i u modelu SQ5 s benzinovým motorem 3.0 TFSI o výkonu 260 kW.
„Aktuální výrobní kvóty na modely SQ5 a SQ7 jsou již vyčerpány, stále jsou však k dispozici skladové vozy našich dealerů,“ potvrdil IDNES.cz Jiří Rozkošný, PR specialista divize Audi v Porsche Česká republika. „V souvislosti s novou metodikou měření WLTP je nutné znovu homologovat všechny modely, vzhledem ke komplexnosti je to časově náročná záležitost a prioritou jsou nejžádanější motorizace. Proto je možné, že modely S nebudou nějakou dobu dostupné. Nemáme však informace, že by modely SQ5 a SQ7 jako takové měly úplně skončit, není však vyloučena změna parametrů pohonných jednotek.“
Podobných modelů, které kvůli přísnějším normám a předpisům zmizí z trhu, bude víc. Už jsme informovali třeba o (zatím dočasném) konci prodeje modelů BMW M3 a M550i xDrive nebo Subaru WRX STI. Konec takových modelů samozřejmě nebude znamenat zhroucení automobilového trhu, ale pro automobilky to musí být citelná ztráta, protože podobné nejvýkonnější modely jsou výkladní skříní toho, co dokážou. Zpravidla dostávají kromě nejvýkonnějších motorů i řadu nejmodernějších technických řešení, jakým v případě Audi SQ7 byla kombinace dvou turbodmychadel a elektricky poháněného kompresoru. Ten je umístěn za chladičem stlačovaného vzduchu u motoru a pracuje zejména v nízkých otáčkách. Jeho výhodou oproti klasickému turbodmychadlu je, že nevyžaduje žádnou energii výfukových plynů.
Martin Šidlák