Continental vyvíjí systém varující řidiče před akvaplaningem

Společnost Continental pracuje na automatickém systému, který bude řidiče varovat před rizikem vzniku akvaplaningu. V budoucnosti na tuto hrozbu v předstihu upozorní výstražný systém využívající data z kamer a snímačů v pneumatikách. To znamená, že řidič bude moci dostatečně dopředu upravit rychlost.

 

Montáž systému varujícího před akvaplaningem do produkčních vozidel proběhne podle odborníků společnosti Continental již do příští generace nových modelů. Zařízení je nyní ve výzkumné fázi. Vývojem hardwarové a softwarové části se zabývají konstruktéři společnosti Continental ve Frankfurtu, Hannoveru a Toulouse.
„I s těmi nejlepšími pneumatikami vyvolává náhlý akvaplaning u řidiče leknutí, což může také znamenat nebezpečí nehody. Proto vyvíjíme vysoce výkonnou technologii založenou na informacích z čidel a na softwaru, který dokáže odhalit potenciální nebezpečí vzniku akvaplaningu. Díky tomu dostane řidič varování včas,“ vysvětluje Frank Jourdan, člen představenstva společnosti Continental a vedoucí divize Podvozek & Bezpečnost.
Akvaplaning vzniká, když pneumatika nedokáže pomocí kanálků, drážek a lamel odvést všechnu vodu ze styčné plochy s vozovkou. Důležité je proto odhalit, že se na silnici nachází velké množství vody. K tomu Continental využívá záběry z širokoúhlých kamer, které jsou nainstalovány ve zpětných zrcátkách, masce chladiče a na zádi vývojových vozidel. „V okamžiku, kdy je na silnici opravdu hodně vody, záběry z kamer zaznamenávají specifické vzory jejího rozstřiku, které mají kvůli vytlačování pneumatikou odlišnou charakteristiku. Díky tomu můžeme odhalit akvaplaning v jeho rané fázi,“ vysvětluje Bernd Hartmann, projektový manažer z frankfurtské pobočky společnosti Continental.
Kromě snímků z kamer plánuje Continental využít ke sběru údajů o podmínkách pro vznik akvaplaningu také data z pneumatik. V tomto případě budou využity záznamy z čidel instalovaných přímo v pláštích. „Využíváme údaje o zrychlení z našeho elektronického systému sledujícího stav pneumatik a zaměřujeme se na specifické sekvence signálů,“ objasňuje Andreas Wolf, šéf obchodní jednotky Karoserie & Zabezpečení společnosti Continental. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopen zjistit i zbývající hloubku dezénu, díky čemuž může stanovit bezpečnou rychlost pro dané jízdní podmínky a předat tuto informaci řidiči.
V budoucnu bude možné posuzovat údaje ze všech snímačů a v centrální řídicí jednotce vozidla je využít pro výstrahu před akvaplaningem. Systém vyhodnotí nebezpečí a řidič dostane upozornění, jaká rychlost je ještě bezpečná. Další eso v rukávu představuje technologie vzájemného propojení automobilů. Díky sdílení dat mezi vozidly a digitálním mapovým podkladům mohou varování o riziku akvaplaningu dostat vozy ještě před tím, než vjedou do nebezpečné oblasti. Již dnes takto funguje dopravní informační systém, aby upozornil na nebezpečná místa na trase.