SROVNÁVACÍ TEST: Ford Focus Kombi, Kia cee´d SW a Škoda Fabia Combi – Šance při odchodu

Mají toho mnoho společného – především ale vyklízejí místo novým generacím. A současný Ford Focus, stejně jako Kia cee´d, tlačí při svém odchodu ceny na úroveň Škody Fabia. Kdo u nás zvítězí?

Pokud patříte do té skupiny firem, které nepodlehly tlaku leasingovek nechat se natlačit do operativního leasingu a poohlížíte se po nových vozech, máte jedinečnou příležitost. Pořídit si osvědčené a populární modely těsně před jejich generační obměnou za výtečnou cenu. Právě proto, že je zmíněná dvojice modelů nižší střední třídy na showroomech prodejců k dispozici se zajímavými cenovkami, rozhodli jsme se vedle nich postavit Škodu Fabia, které se focus i cee´d aktuálně cenově přibližují. A zamysleli jsme se nad tím, jestli bude mít oblíbenec českého trhu v takových podmínkách vůbec šanci svou cenu obhájit. Přesto není fabia ve srovnání jen do počtu. Je sice o třídu menší, v tuzemských podmínkách ale často plní roli nejen plnohodnotného rodinného vozu, ale je i oblíbeným firemním a referentským vozem. Se Škodou Octavia je pak jedním z nejčastějších firemních aut. A má k tomu dobré předpoklady. Zavazadelník s objemem 530 litrů je i v našem srovnání stále největší a ani srovnávaný litrový motor fabii určitě nezahanbí. Spíše naopak.

Cenové vábení
Focus láká na akci kombi za cenu pětidveřového auta, takže základní motorizace 1.6 Duratec Ti-VCT 77 kW je v nabídce za 272 719 Kč bez DPH, přeplňovaná verze 1.0 EcoBoost 74 kW je o 16 500 Kč bez DPH dražší, oba jsou k dispozici s pětistupňovým manuálem a ve výbavě Trend, která obsahuje vše potřebné včetně klimatizace, dálkového centrálního zamykání, stahování předních oken, palubního počítače, rádia s CD a USB i potřebné bezpečnostní výbavy. Vzhledem k tomu, že je řeč o končících modelech, které ale ještě dealeři budou nějakou dobu nabízet, nemají automobilky už mnoho takových modelů v testovacích flotilách. Proto jsme požádali o zápůjčku autocentrum AAA Auto, které má v nabídce i několik měsíců staré vozy ze své zaměstnanecké flotily s jednotkami tisíc najetých kilometrů a do testu přizvali Ford Focus 1.5 EcoBoost, Kiu cee´d 1.4 CVVT a Škodu Fabia 1.2 TSI. Všechny pochopitelně v žádaných verzích kombi. Do papírového srovnání vybraných verzí ale uvádíme u Fordu a Škody srovnatelné motorizace současné nabídky, tedy 1.0 EcoBoost 74 kW a 1.0 TSI 81 kW, která v případě Škody nahrazuje předchozí variantu. Jiný motor než tříválec už u fabie zkrátka nepořídíte. Zkušenosti s těmito motory ale máme bohaté již z předchozích testů, a tak dalšímu srovnání nic nebrání.
V případě testovaného motoru 1.5 EcoBoost jde o velmi výkonný motor se 110 kW, ale ten už cenově šplhá k 379 330 Kč bez DPH. Ani to ale není díky aktuální akční nabídce v rámci konkurence špatná cena. Slabší litrový EcoBoost se 74 kW ovšem známe také velmi dobře, ve focusu jsme jej testovali několikrát – a pokaždé nás nadchl. Právem se několikrát stal evropským Motorem roku. Takovou poctu sice zatím nová 1.0 TSI od Škodovky nezískala, jede však podobně výtečně – v silnější verzi 85 kW stačí bohatě na octavii i karoq, ve slabší (ať již 70, či 81 kW) pěkně prohání fabii.
Jediná Kia v tomto směru výrazně zaostává. Ne, že by její 1.4 CVVT se 73 kilowatty jela špatně, ale při přímém přesednutí se atmosféricky plněný motor prostě nemůže turbobenzinům rovnat. Pravda, výhodou může být dlouhodobě vyšší servisní spolehlivost a nižší citlivost na spotřebu paliva při razantní jízdě, ale kdo si zvykne na pocit tahu oturbeného stroje, už se nebude chtít vracet ke klasice. Ostatně, dynamika není na silnici nikdy k zahození, třeba při předjíždění.
Kia cee´d nicméně také slevuje 50 až 80 tisíc z ceníkových čísel (41 až 66 tis. bez DPH), takže ve výbavě Cool je základní atmosférická 1.4 CVVT (73 kW) k mání za 285 108 Kč bez DPH, zhruba za totéž, co přeplňovaný focus. O 20 tisíc bez daně je dražší 1.6 GDI s výkonem 99 kW, bohužel, přeplňovaný motor je v této generaci vyhrazen jen špičkovému provedení GT Line, kde už je ale cena 388 413 Kč bez DPH – více než ford, a s méně výkonným motorem. Výbava je u základních linií prakticky stejná jako u fordu, vypadá to, že výrobci od sebe opisují, aby nezůstali v konkurenčním boji pozadu – dokonce i taková okrajovost jako kožený potah volantu a řadicí páky je u obou vozů součástí základní ceny. Kia ovšem přebíjí ford sedmiletou záruční dobou na celé auto, limitovanou 150 000 km, což je nejlepší nabídka na trhu a pro někoho může být důležitým argumentem při rozhodování. Papírově je na tom tedy focus o něco lépe, než kia, co na to ale Škoda se svou Fabií Kombi?

Tu můžete mít buď o něco levněji se základní výbavou, nebo plně vybavenou za cenu základních konkurenčních modelů. Pomineme naprostý základ s atmosférickým litrem (44, či 55 kW), o nějž zájemce, vyžadující alespoň trochu ucházející dynamiku, přemýšlet nebude. Pokud bychom vybrali slabší přeplňovaný litr 1.0 TSI 70 kW, nemá cenu uvažovat o výbavě Active, protože za příplatek pouhých tří tisíc korun, tedy za 245 372 Kč bez DPH, je tu Trumf s klimatizací, elektrickým ovládáním předních oken a zrcátek, centrálem aj. Abychom dorovnali cenu větších aut, můžeme ovšem klidně sáhnout i po lepší výbavě Style s automatickou klimatizací, parkovacími senzory, lepším rádiem, bezklíčovým startováním a spoustou dalších věcí. I v případě silnější verze 1.0 TSI s 81 kilowatty (začíná na 264 tisících bez DPH, Style na 287 tisíc bez DPH) jsme stále ještě na úrovni srovnávaných modelů Focus Kombi 1.0 EcoBoost a Kia cee´d SW 1.4 CVVT. Pokud bychom tyto chtěli dovybavit na úroveň Fabie Style (automatická klimatizace, parkovací asistenty, bezklíčové startování, tempomat, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu), museli bychom sáhnout po verzích úrovní alespoň Titanium, respektive TOP v případě kia a dostáváme se na ceny rostoucí od 357 016 Kč bez DPH (už ale se silnějším motorem 1.0 EcoBoost 92 kW), respektive 342 959 Kč bez DPH.

Třikrát jinak
Útroby srovnávaných modelů nás těší. U všech tří modelů hrají spíše na konzervativní notu a nějakých výstředností se zde nedočkáte. Nejsvěžeji působí interiér focusu, nejvíce tlačítek naleznete v cee´du a stará dobrá koncernová škola k vám promluví při pohledu do interiéru fabie. Rychle se zorientujete v každém z modelů a ani jeden netrpí zásadními nedostatky z pohledu přehlednosti či dostupnosti ovládacích prvků. Otázkou zůstává jejich prostornost.
Zde bude fabia strádat logicky nejvíce. Napovídají tomu už vnější rozměry, ztráta na délku je oproti focusu i cee´du patrná a stejně tak je evidentní i menší rozvor. Podobný dojem nabývá řidič i po usednutí do vozu. Interiér fabie je na předních i zadních místech užší. Naše měření ukázala shodnou šíři 147 cm v loktech u focusu i cee´du, a to jak vpředu, tak i na zadních sedadlech. Fabia má vpředu 141 cm a vzadu pouhých 138. Překvapení ale nastává v délce interiéru. Té vévodí Kia cee´d SW, která nabídne na zadních místech až královský prostor, který vynikne zejména po přesednutí do fabie, ale i do focusu. Cee´d musíme pochválit i za vyšší posez a nízkou hranu oken, díky čemuž nabízí nejlepší výhled z vozu do všech stran, zejména pak dopředu, do strany a šikmo vpřed.

Kufrovaná
Ford Focus si sebou navíc z minulých let stigma malého kufru, v poslední generaci už to ale není pravda. Kombík nabízí s instalovanou lepicí sadou solidní objem 490 litrů a podle našeho měření i nejdelší ložnou délku – rovných 100 cm, nejvíce z dnešních soupeřů. Jen o dva litry méně, než rekordman Fabia Combi, nabídne Kia cee´d SW. Hodně z uváděných 528 litrů objemu je ale ukryto pod podlahou, kde se nachází hned několik objemných prostorů, které jsou ve finále poměrně hůře využitelné. Šířka zavazadlového prostoru má 106 cm s výrazným vybráním hned na vstupu, kde dosahuje 138 cm. Zavazadlový prostor Fabie Combi nabízí 530 litrů a pravidelný tvar. Objem nahání i díky jeho výšce po roletu, která je rekordních 60 cm. Focus Kombi sahá na 49, Kia cee´d SW na 45 cm.

Komfort na silnici
Důležitým momentem je to, jak na vás auto působí po usednutí a při jízdě. Nejprémiovější dojem v nás zanechává jednoznačně focus. Uvnitř na vás působí ušlechtilé materiály a přesné zpracování, ihned máte pocit, že zde se budete cítit jako doma. A když se rozjedete, dojem se jen umocní – komfortní podvozek vykryje všechny nástrahy tuzemských silnic, a to přesto, že testovaný kus obouval nízké 17″ pneumatiky. Kia měla v podstatě srovnatelné 16″, fabia vyšší patnáctky, přesto její jízdní vlastnosti byly plně srovnatelné se ceedem i focusem – při projíždění vynášející zatáčky držela i díky systému XDS stejně dobře, jako větší vozy. Je právem na špičce třídy. Nezklamala ani komfortem, na úrovni je i míra vnitřního hluku – ta naopak nejhůř vychází pro kiu, jejíž podběhy jsou nejslaběji odhlučněné a valivý hluk od kol může občas vadit. Focus ale exceluje i v této disciplíně. Při jízdě je nejtišší a zahrnuje posádku pohodlím a řidiče plnou důvěrou v každém okamžiku.
Podvozek kie je znatelně tvrdší než u focusu, pořád je ale pohodlný. Fabia je s ní srovnatelná. Stejně jako silnější varianta litrového tříválce škodovky má kia šestistupňovou převodovku, to kvůli snížení jinak vysokých dálničních otáček; škodovka ve variantě 70 kW i focus se základními turbobenziny se musejí spokojit s pěti rychlostmi. Ty jsou o něco delší, přeplňování si však s nimi poradí. Oba motory 1.0 TSI i EcoBoost totiž patří k nejlepším malolitrážním agregátům, které jsou k mání. Fabia prostě nevypadá na auto, které je o třídu jinde, než konkurenti. Při přímém přesednutí samozřejmě rozdíl je – kompakty jsou robustnější, bytelnější, ale není to drtivý rozdíl.
Atmosférický ceed se rozjíždí podstatně váhavěji než konkurence s turbem – nezmiňovali bychom to, kdyby se kia dala koupit za rozumné peníze s přeplňovaným motorem. Kia má na druhé straně precizní řazení, po krátkých drahých s kovovým zaklapnutím, asi nejlepší z konkurentů, ani oni ale na tom nejsou špatně.
Fabia má z přistavené trojice nejtvrdší nastavení podvozku, ale zatáčku taky projede jistěji, než měkoučký focus, který se více naklání. I na nízkoprofilových gumách ale stopu drží velmi čistě. Nastavení focusu oceňujeme. Kia má podvozek na půli cesty mezi oběma popsanými modely, je tvrdší, ale pořád dostatečně komfortní, i díky zadní víceprvkové nápravě krouží zatáčky velmi jistě.

Focus před Fabií a cee´dem
Aktuální nabídka pomalu odcházejících generací je v případě focusu a cee´du velmi zajímavá a dává možnost pořídit dobré auto nižší střední třídy za velmi zajímavou cenu, blížící se segmentu o level níž. Fabia nabízí o něco místa a pohodlí méně, ale kompenzuje to atraktivní cenou včetně bohatší výbavy, kvůli níž bychom ji v našem dnešním srovnání nakonec zařadili na druhé místo, ještě před Kiu cee´d. Ta u nás ztrácí body vysokým příplatkem za přeplňovaný motor a kompromisním nastavením podvozku. Jízdně nikterak nezaostává, lepší umístění ji ale vzhledem ke zmíněnému dnes přiřknout nemůžeme. Na druhé straně, pokud je pro vás prioritou prostor a neuráží vás zastaralejší atmosféra, cee´d pro vás může být tou správnou volbou. Bohatě vybavená Fabia Combi nakonec dosahuje ceny, u které zbytek jen začíná, přitom je k dispozici s moderním motorem a jistými jízdními vlastnostmi. Jezdí výborně, jako dospělé auto. A nakonec jasný vítěz dnešního srovnání – Ford Focus Kombi. Za stávajících okolností jde o nejlepší nabídku. Stojí před námi vynikající auto s moderní výbavou, ze kterého sálá kvalita, komfort i dostatečný prostor a ještě se řídí nejlépe z celé trojice. Snadná volba.

Porovnat motorizace modelu Škoda Fabia můžete na Autohled.cz.


Technické údaje: Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost 74 kW
Cena od:     289 248 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     74/6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     170/1500-4000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     185 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     12,7 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,9 /4,2/4,8 l/100 km
Emise CO2:     109 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4650/1823/1492 mm
Rozvor:     2648 mm
Objem zavazadlového prostoru:     490 l
Pohotovostní hmotnost:     1313 kg


Technické údaje: Kia cee´d SW 1.4 CVVT 73 kW
Cena od:     285 107 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový atmosférický čtyřválec
Maximální výkon:     73/6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     134/4000 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     13 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     7,8/4,9/6,0 l/100 km
Emise CO2:     138 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4505/1780/1485 mm
Rozvor:     2650 mm
Objem zavazadlového prostoru:     528 l
Pohotovostní hmotnost:     1279 kg


Technické údaje: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 81 kW
Cena od:     264 380 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     81/5000-5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     200/2000-3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     199 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,6 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     5,4/3,9/4,4 l/100 km
Emise CO2:     103 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4257/1732/1488 mm
Rozvor:     2455 mm
Objem zavazadlového prostoru:     530 l
Pohotovostní hmotnost:     1154 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2018/Duben/ST_Fabia_Ceed_Focus{/gallery}