Revoluce na obzoru: Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit naftu

Vědci z univerzity v britském Loughborough možná mají recept, jak vrátit dieselové motory na výsluní. Jejich technologie totiž slibuje odstranit největší současný problém naftových agregátů – emise oxidu dusíku NOx.

 

Jak známo, dieselové motory byly v jednu chvíli prosazované kvůli nižší spotřebě a tím pádem nižším emisím CO2. Produkovaly ale naopak více emisí oxidu dusíku NOx. CO2 poškozuje vrstvu ozonu na celé planetě, což je vážný, ale konkrétním lidem trochu vzdálený problém, NOx naopak škodí zdraví přímo. Německá Federální agentura pro životní prostředí například v březnu uvedla, že ročně jen v této zemi kvůli NOx předčasně zemře 6000 lidí, celoevropské průzkumy pak NOx dávají ročně za vinu 74 000 životů. Prodeje naftových agregátů proto loni v některých zemích Evropy klesly až o 20 %, několik německých měst začalo připravovat zákaz vjezdu naftových aut do svých center.
Tým automobilového výzkumu univerzity Loughborough ale přišel s řešením, které by mohlo diesel zachránit. Prý není drahé a do sériové výroby by mohlo přijít do dvou let. Systém nese název ACCT (ammonia creation and conversion technology). Jednoduše řečeno spočívá v úpravě dnešního aditiva AdBlue na speciální kapalinu bohatou na amoniak. Ta pak pomůže rozdělit NOx na neškodný dusík a vodu.
Na rozdíl od dnes používané selektivní katalytické redukce SCR, má ale ACCT pracovat bezproblémově i při nízkých teplotách v celém spalovacím a výfukovém systému, například když auto běží na volnoběh. Podle britského serveru Autocar testovali vědci svůj vynález na vozech značky Škoda, které byly používané jako taxíky. Už první výsledky ukázaly, že ACCT dokázalo zachytit 98 % výfukových emisí NOx, ve srovnání s 60 % u stejného sériového vozu, kterých splňuje normu Euro6. Odborníci oslovení britským Autocarem považují vynález ACCT za ještě důležitější než vynález systému common-rail.
Martin Šidlák