Statistika ukázala, že turbomotory nepřispívají ke snížení spotřeby

Mazda_CX5

Opravdu překvapující statistiku vydala americká agentura pro životní prostředí EPA. Ano, to je ta, která odstartovala v USA aféru Dieselgate. Zveřejnila totiž žebříček nejúspornějších automobilových značek, ze které plyne, že trend snižování objemu motorů a používání turba nepřispívá ke snižování spotřeby a tím i emisí CO2.

 

Před pár dny vydaná pravidelná zpráva agentury EPA Light Duty Fuel Economy Trends sice zahrnuje data za rok 2016 a pouze na americkém trhu, přesto je pro Evropany zajímavá. Sleduje totiž spotřebu podle mnohem přísnější metodiky než stávající evropská norma, takže se výrazně lépe přibližuje reálně dosažitelné spotřebě.
Průměrná spotřeba aut v USA podle studie mírně klesla, mezi roky 2015 a 2016 konkrétně o 0,04 l na 100 km na výslednou hodnotu 9,52 l / 100 km. To je zdánlivě hodně, ale je třeba si uvědomit, že v USA jsou v oblibě přece jen mnohem výkonnější a větší motory než v Evropě, navíc, jak už bylo řečeno, metodika se výrazně blíží reálné spotřebě, nikoli té, udávané výrobci.
A teď největší překvapení – žebříčku nejúpornějších značek vévodí Mazda s průměrnou spotřebou 7,95 l na 100 km. Druhý je Hyundai s 8,55 l/100 km, na třetím místě pak Honda s 8,34 l/100 km. Mazda přitom až na jedinou výjimku používá v USA pouze atmosférické motory bez turba, nabídka Hyundai není postavena výhradně na turbomotorech a Honda sice nyní přeplňované agregáty do výroby zařadila, ale ve sledovaném roce 2016 byly v nabídce teprve velmi krátkou dobu. Čísla tak ukázala, že trend downsizingu a turbodmychadel k nižší spotřebě nepřispívá.
Na dalších místech seznamu jsou značky Subaru, Nissan a Kia. Teprve na 7. místě je první evropská automobilka, a to BMW. Následuje Toyota, Mercedes, Ford a GM. Značky Volkswagen a Fiat Chrysler nebyly do žebříčku zařazeny kvůli vyšetřování podezření z manipulace s emisemi. Nebýt toho, tak se VW s 8,84 l/100 km dostal na šestou pozici za Nissan.

Martin Šidlák