V roce 2030 bude západní Evropa vyrábět pouze 5 % aut
Podle průzkumu společnosti KPMG se v blízké době přesune výroba aut do Asie. Manažeři automobilek se domnívají, že do roku 2025 zanikne 50 % kamenných dealerství.
Zajímavé informace přinesl každoroční průzkum KPMG Global Automotive Executive Survey, ve kterém odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky. Šéfové automobilek podle něj očekávají další konsolidaci trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 % všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude již méně než 5 %.
„Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat. Na současném rostoucím trhu automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích. S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor.
Šéfové automobilek předpokládají, že v roce 2040 budou na silnicích rovnoměrně zastoupeny různé druhy pohonů – z 26 % bateriemi poháněné vozy, z 25 % automobily na vodík, 25 % vozů se spalovacím motorem a 24 % hybridů. Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura. Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává. Nejoptimističtější jsou v pohledu na elektromobilitu představitelé čínských firem, kteří se v tomto výrazně odlišují od zbytku světa. Naopak nejpesimističtější jsou představitelé indických firem, což zřejmě souvisí se stavem infrastruktury druhé nejlidnatější země světa.
Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.
Konsolidace trhu a přesun těžiště výroby do Asie
Více než polovina šéfů automobilek se dále domnívá, že 30–50 % klasických dealerství do roku 2025 zanikne. Jejich názor se opírá o fakt, že roste nabídka koupě automobilů po internetu. S tvrzením, že budoucnost prodeje automobilů je právě v online prodeji, souhlasí bezmála 80 % šéfů automobilek.
„Proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na jejich prodejce. Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uzavírá Jan Linhart.
Foto: Pixabay