Škoda má zálusk na robotizované převodovky
Škoda v České republice vyrábí dva druhy manuálních a jeden typ automatické převodovky. Nyní převzala vývoj manuálu MQ 200 pro celý koncern a pokukuje i po robotizované převodovce pro hybridní vozy.
V souvislosti s převzetím vývoje převodovky investovala Škoda Auto do Motorového centra v Mladé Boleslavi celkem 8,2 milionu eur, především do dvou zkušebních stavů, které byly slavnostně uvedeny do provozu v úterý 9. ledna. Jedno zařízení slouží k akustické analýze a bude využíváno pro funkční testy a zkoušky životnosti převodovek. Na druhém zkušebním stavu budou odborníci provádět zkoušky životnosti celého hnacího ústrojí. Převodovka MQ 200 se s pěti nebo šesti stupni vyrábí v celkem 580 variantách pro různé modely a motorizace. Ročně se jich po celém světě vyrobí 2,8 milionu. Jen v Mladé Boleslavi je to denně 4 880 kusů.
Tím by to ale nemuselo končit. V roce 2019 uvede Škoda svůj první plug-in hybridní model Superb a pro hybridy, paradoxně stejně jako pro automobily na rozvojových trzích, se hodí robotizovaná převodovka. „Lehkou robotizaci vidím jako trend v souvislosti s rozšiřování mild-hybridních vozů, kde bych takové spojení viděl jako výhodné a nákladově příjemné,“ řekl Flotile šéf vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto Martin Hrdlička. „Zkušebna převodovek je momentálně vytížena asi z poloviny plochy. Mám jasnou představu, co bych chtěl ještě doinvestovat, ale přesněji to říkat nechci. Nastíním jen směr. Chceme zde mít možnost odzkoušet i elektrifikované pohony. Tam bude směřovat první investice. Dále máme ještě tři volné prostory, ale plány s nimi si zatím nechám pro sebe.“
Martin Šidlák