Jiří Pala ze společnosti Paragan: „Vyvážíme do třinácti zemí Evropy“
Společnost Paragan se stává pojmem na poli nástaveb a proniká i na sousední trhy. O tom, co umí zákazníkům nabídnout, jsme si povídali s ředitelem Jiřím Palou.
Představte v krátkosti vaší firmu, na jaký typ nástaveb se soustředíte?
Společnost Paragan se zabývá výrobou nástaveb v segmentu od 3,5 t do 26 t vozidel od roku 1990. Počátkem roku 2016 se naše společnost rozdělila na dvě výrobní divize. První divize, označena zeleným logem, se zabývá výrobou nástaveb pro užitková vozidla. Jde o valníkové, skříňové, chladírenské, mrazírenské a pekárenské nástavby včetně nejnovější vlajkové nástavby Eurobox, která vyniká v kategorii lehkých užitkových vozidel do 3,5 t. Druhá divize, označena černým logem, se zabývá výrobou prestižních přepravníků na koně v kategorii vozidel do 3,5 t. Jméno PARAGAN je již ve světě známé, vyvážíme naše produkty do 13 zemí Evropy a naší dealerskou síť stále rozšiřujeme na základě rostoucí poptávky po naší značce.
Co všechno můžete v rámci přestaveb a nástaveb nabídnout? Jak široké je vaše portfolio?
Mezi nejčastější typy nástaveb patří valníkové plachtové nástavby, skříňové nástavby s různým typem zaměření (pekařské, izotermické, hliníkové, chladírenské, mrazírenské) a specializace na nástavby na přepravu koní do 3,5t a ultralehké skříňové nástavby Eurobox. Snažíme se o zúžení výrobního portfolia směrem k zefektivnění výroby a zkvalitnění služeb k zákazníkovi.
Může si zákazník nechat udělat nástavbu na kterýkoliv vůz, nebo se soustředíte jen na některé značky?
Naše konstrukční oddělení dokáže zákazníkovi navrhnout nástavbu na jakýkoliv podvozek. Samozřejmě se držíme nastavených regulí a nabízíme typy a provedení nástaveb, které odpovídají vyhláškám. To je čas od času dosti složité vysvětlit zákazníkovi, že právě na jeho typ vozidla uvedená nástavba nevyhovuje. Investujeme do globálních homologací jednotlivých značek tak, abychom dokázali zákazníkovi i po legislativní stránce dodat nástavbu co nejdříve.
Jaká je dodací lhůta vašich produktů?
Dodání nástaveb se pohybuje nejčastěji mezi dvěma až čtyřmi týdny v závislosti na složitosti požadované nástavby. Obecně termín dodání závisí na dodání vozidla zákazníkem nebo dealerem tak, abychom mohli zahájit výrobu nástavby. U standardně dodávaných nástaveb držíme materiál skladem tak, abychom dokázali dodat nástavbu ještě v kratším termínu.
Kolik nástaveb a jakých druhů ročně vyrábíte?
Ročně se pohybujeme okolo 500 ks nástaveb. Orientací na standardní výrobu věříme, že se toto číslo téměř zdvojnásobí.
Jak se mění trendy a poptávka po jednotlivých druzích nástaveb?
V závislosti na měnících se požadavcích trhu, velkou měrou požadavky segmentu Automotive, se mění i kategorie nástaveb. V současné době je to zejména segment 3,5 t vozidel s dodáváním materiálu „just in time“. Vozidla bez tachografů a mýtného systému aktuálně převládají.
Co je vaše specialita? Máte nějaký segment nástaveb, kterým je vaše firma výjimečná?
Specializace na nástavby pro přepravu koní do 3,5 t a ultralehké skříňové nástavby Eurobox jsou jednoznačný prim. Díky použití pevných desek lisovaných z recyklovaných plastů nabízí tato nástavba bezkonkurenční objem 19, resp. 24,5m3 (v závislosti na provedení XL, nebo XXL) a užitečné zatížení 1200 až 1250kg, kterému nemůže žádná jiná dodávka do 3,5t s tímto objemem konkurovat.
Jaké jsou nejsilnější stránky vašich produktů?
Naše nástavby charakterizuje propracovaný detailní design, dlouhodobá spolehlivost, technická kvalita vozů s důrazem na komfort posádky a bezpečnost přepravy. Do procesu vývoje našich produktů zapojujeme přímo i naše zákazníky. Ti jsou pro nás neustálým zdrojem zlepšení, inovací a skvělých nápadů.
Jaký objem poptávky pochází od českých zákazníků?
U běžných typů nástaveb jsou našimi zákazníky z 95% tuzemští odběratelé a v 5% jsou to zahraniční partneři. Zcela opačné je to v případě koňských nástaveb, kde je to z 90 % export a v 10 % tuzemsko. U ultralehkých skříňových nástaveb Eurobox očekáváme stejný obchodní model jako u koňských nástaveb.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
– Mercedes poodhalil nový Sprinter