SUV už nejsou nejrychleji rostoucím segmentem v Evropě. Kdo roste rychleji?

Kompatní SUV byla v poslední době nejrychleji rostoucí automobilovou třídou, zejména v Evropě. Letos ji ale poprvé předběhly elektromobily.

 

Společnost JATO Dynamics zveřejnila podrobné statistiky o prodejích aut v Evropě za první pololetí letošního roku, z nichž vyplynulo, že aktuálně nejrychleji rostoucím segmentem už nejsou kompaktní SUV, ale elektromobily. Jejich prodej vzrostl meziročně o 56 procent, zatímco u kompaktních SUV a crossoverů jen o 37 %. JATO Dynamics ještě rozlišuje třídu prémiových kompaktních SUV (meziročně + 24 %) a prémiových středních SUV (+ 23 %). Zajímavé také je, že třída malých SUV rostla už jen o 1,7 % a zájem o velká SUV dokonce padá – u prémiových o 1,3 % a neprémiových o celých 3,8 %. Celkový růst SUV jde stále na úkor střední třídy, která klesla o 23 procent a minivanů (v průměru o 10 %).
Hlavním vítězem jsou ale elektromobily. Ty celkově v prvním pololetí rostly o 56 %. Oproti SUV samozřejmě jde o nesrovnatelně menší absolutní čísla. Za šest měsíců se jich totiž prodalo 73 162 kusů (o 27 000 víc než ve stejném období loni). Analytici přičítají růst především uvedení nového Hyundai Ioniq, který dodal zákazníkům 10 078 kusů. Ale stačilo mu to jen na čtvrté místo. Suverénně nejprodávanějším evropským elektromobilem je Renault Zoe se 16 783 prodanými vozy (+ 43,1 % oproti roku 2016). Na druhém místě je Nissan Leaf a třetí BMW i3, oba s prodeji přes 10 tisíc kusů.
Renault vede prodejní statistiky i v jiných třídách. Třeba nejprodávanějším malým SUV Evropy je Renault Captur se 112 586 prodanými vozy, následovaný Peugeotem 2008 a Opelem Mokka X. Mezi kompaktními SUV si stále drží první pozici Nissan Qashqai, následovaný VW Tiguan, jehož prodeje se meziročně zvedly o neuvěřitelných 75 procent, na třetím místě je Peugeot 3008. Ukázalo se tedy, že rozhodnutí Peugeotu změnit 3008 z MPV na SUV bylo správné.
Nejprodávanějším miniautem je Fiat Panda, malým autem Renault Clio, kompaktem VW Golf. Klesající zájem o vozy střední třídy odnáší nejen VW Passat na prvním místě (-14,6 %), ale i Škoda Superb (-6,5 %). Ještě víc se nedaří Fordu Mondeo (-24,6 %) nebo Peugeotu 508 (-38,3 %).