Nový Leaf: dojezd až 378 km, zrychlování i zastavování pomocí jediného pedálu
Nissan dnes v Japonsku odhalil novou podobu svého elektromobilu Leaf. Kromě prodlouženého dojezdu slibuje i řadu nových autonomních funkcí pro inteligentní mobilitu.
Kromě úpravy designu prodloužil Nissan především dojezd – nyní činí až 378 kilometrů na jedno nabití. S vyšší energetickou efektivitou poskytuje nové elektrické hnací ústrojí výkon 110 kW. Točivý moment vzrostl na 320 Nm, což se příznivě projevuje v lepší akceleraci. Koncem roku 2018 chystá Nissan ještě verzi s vyšším výkonem a kapacitou baterie, pochopitelně za vyšší cenu.
Kromě upraveného vzhledu a delšího dojezdu ale Leaf především sází na tři nové technologie Intelligent Driving. První je technologie autonomního řízení ProPILOT. Využívá se při jízdě v jednom jízdním pruhu na dálnici a přispívá k tomu, že jízda je snadnější, méně stresující a uvolněnější.
Druhá technologie, ProPILOT Park, mění způsob, jak lidé uvažují o parkování. Při aktivaci tato technologie převezme kontrolu nad veškerým řízením, zrychlováním, brzděním a řazením rychlostí a automaticky vůz umístí do parkovacího místa.
Třetí technologie, e-Pedal zase chce změnit způsob, jakými lidé jezdí. Umožňuje totiž řidiči zrychlovat, zpomalovat a zastavovat jednoduše působením na plynový pedál. Když je plynový pedál zcela uvolněný, postupně se aktivují rekuperační a mechanické brzdy a plynule vůz zastaví. Vůz si pak udržuje svou pozici, i v prudkých kopcích, až do opětovného sešlápnutí plynového pedálu. V situacích vyžadujících agresivní brzdění je samozřejmě nutné použít tradiční brzdový pedál.
Zajímavostí Leafu rovněž je, že není pouze elektromobilem, ale mohl by být i zdrojem energie.
Jeho baterie lze totiž použít jako mobilní zařízení k ukládání energie. Systém funguje tak, že umožňuje majitelům elektromobilů Nissan připojit se k elektrické síti a hrát aktivní roli ve službách energetické sítě a poskytuje jim příležitost alternativního zdroje příjmu. Technologie vozidel v síti (Vehicle2Grid – V2G) dovoluje obousměrné dodávky energie a umožňuje elektromobily plně integrovat do národní elektrické sítě. Přispívá ke zlepšení schopnosti sítě zvládat obtížně předvídatelný přísun energie z obnovitelných zdrojů. Zajistí tak ještě širší integraci obnovitelných zdrojů energie a přispěje k jejich vyšší dostupnosti.