Bourají firemní řidiči častěji než privátní?

Že bourají častěji mladší řidiči než starší je známá věc, stejně jako většina lidí předpokládá, že víc nehod způsobí firemní šoféři než privátní. Je tomu skutečně tak a proč?

 

Na silnici jsou obvykle nebezpeční sváteční řidiči, kteří vyjedou jen občas a mají pomalejší reakce. Firemní řidiči by naopak měli být vyježděnější, a proto bourat méně. Platí to ale jen pokud bychom přepočítali počet nehod na ujeté kilometry. Jinak samozřejmě řidiči firemních aut ujedou mnohem více kilometrů než běžní uživatelé aut, takže se zvyšuje i pravděpodobnost jejich nehody. Svoji roli hraje i fakt, že se ke svým vozům chovají méně opatrně.

Čtěte také: Pojišťovny se těší na autonomní auta

I škody, způsobené firemními řidiči, jsou vyšší. „Větší frekvence škod je v segmentu firemní klientely,“ potvrzuje třeba Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny. „Nejde ale o nic nového, je tomu tak vždy v posledních deseti patnácti letech. Obměna firemních flotil je častější a z větší části jde o moderní dražší vozy, což prodražuje průměrnou škodu.“
Některé pojišťovny se snaží vymyslet systém, jak spravedlivě „ocenit“ řidiče nejen podle toho, kolik nehod už v životě způsobili, ale také kolik kilometrů najedou. „Pokud jde o to, jak si v bourání vedou privátní vozidla vedle firemních, resp. jejich řidiči, pak jsou na tom zpravidla hůř ti služební, protože ti z logiky věci jezdí víc,“ říká Václav Bálek, tiskový mluvčí Allianz pojišťovny. „Podstatné je totiž právě to, jak často se v rizikovém prostředí (na silnici) pohybují. Jinak řečeno, kolik kilometrů ročně tato auta/tito řidiči ujedou. Pokud někdo ročně najede pouze 5 tisíc kilometrů, pak je jeho míra rizika mnohem menší než u řidiče, který ročně najede třeba 80 tisíc kilometrů. V tomto případě totiž světové statistiky ukazují, že „vyježděnost“, se kterou často operují lidé, trávící za volantem mnoho hodin denně, je bohužel vedle dlouhodobého pobytu v rizikovém prostředí jenom zanedbatelným argumentem. Z toho důvodu také Allianz nabízí od loňského října sazby autopojištění podle počtu ujetých kilometrů, aniž by kvůli tomu řidičům montovala do aut telematickou jednotku.“

Čtěte také: Prorazili jste pneumatiku na výmolu? Získat odškodnění je problematické

Přesná čísla, jak si privátní a firemní sektor z hlediska nehod vede, ale nechtějí pojišťovny sdělit. „Pokud bychom měli vztáhnout počet nehod na určitý počet pojištěných aut, dostáváme se do oblasti interních informace a know-how, které není možné zveřejnit,“ říká třeba Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.
Navíc by bylo statisticky poměrně složité firemní a privátní nehody oddělit. „Velký podíl služebních aut je využíván i běžně ke každodenním cestám rodiny nebo řidiče, ty nemají se služebními účely nic společného, přesto mohou být statisticky a v systémech pojišťoven vedeny jako nehody služebního auta,“ upozorňuje Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.