Smrtelné úrazy v zaměstnání a bezpečnost dopravy – pozor zejména na letní měsíce
Jak předcházet vážným zraněním v zaměstnání a při řízení v době výkonu práce? Třeba využitím speciálních programů pro profesionální řidiče. Anebo jen poučením se ze statistiky, která říká, že úrazy se nejčastěji stávají řidičům ve věku nad 50 let během letních měsíců.
Nejčastější smrtelné pracovní úrazy se zejména v oboru logistiky stávají na pozemních komunikacích. Nejvíce jich připadne na zaměstnance ve věkové kategorii 51 – 60 let. „Z hlediska četnosti je nejhorší měsíce červenec, srpen a září, z dnů pak pondělí kolem 10 hodiny,“ říká k výsledkům nového průzkumu Petr Kaňka z poradenské společnosti Bureau Veritas, konzultant pro bezpečnost práce. Kvůli snížení úrazovosti doporučuje firmám programy pro profesionální řidiče.
Speciální programy pro profesionální řidiče mají za cíl snižit nehodovost. „V praxi existuje speciální vzdělávací nástroj určený pro zvyšování bezpečnosti dopravy, jde o Drivers asssessment neboli hodnocení řidičských schopností v reálném provozu. Z průzkumu vyplývá, že tento program dokáže snížit nehodovost u testované skupiny řidičů nákladních vozů o 10 %, u proškolených řidičů osobních vozů klesla nehodovost o polovinu,“ ukazuje Petr Kaňka výsledky sedmiletého šetření, které bylo realizováno na vzorku 3 tisíc aut.
A jak programy vypadají v praxi? „Zkušený lektor autoškoly projede s řidičem předem připravenou trasu a po 40 minutách mu dá zpětnou vazbu ohledně chyb a incidentů, kterých se šofér vědomě či nevědomě dopustil. Těm, kteří patří k deseti procentům nejvíce chybujících řidičů, pak lektor doporučí další komentovanou jízdu, během které jim bude sdělovat a opravovat chyby v reálném čase. Tato nezávislá a okamžitá zpětná vazba dokáže opravit to, co se řidiči špatně naučili v autoškole nebo když nezaznamenali například změny zákona o provozu na pozemních komunikacích.“
V roce 2016 se stalo v ČR celkem 104 smrtelných pracovních úrazů, což je pokles oproti roku 2015, kdy jich bylo 132. Řidiči nákladních a osobních vozidel mají na úrazovosti třicetiprocentní podíl, téměř pokaždé se jedná o muže. Vyplývá to z údajů Státního úřadu inspekce práce.