TEST: Renault Grand Scenic – Výraznější osobnost
Novou generaci Grand Scenicu naštěstí nezasáhla vlna crossoverizace a je dál tím MPV, na které jsme si zvykli. Nejvýraznější změnou prošel design a překvapí dvacetipalcová kola ve standardu.
Trend vozů SUV a proměn v prapodivné crossovery známe od jiných značek, i u Renaultu. Však si stačí vzpomenout na příběh modelu Espace a jeho poslední generace. To ale není příběh Grand Scenicu a podle nás je to jen dobře. Jeho aktuální generace na sebe upozorní především novým designem, který se mimořádně vyvedl. Auto působí elegantně i dynamicky a kontrastuje s oblými a nudnějšími liniemi svého předchůdce. Nejvýraznější je přední linie, která se klasicky inspirovala u ostatních nových modelů a nese rysy nového meganu, capturu či espacu. Velkou roli zde ale hrají i rozměrná dvacetipalcová kola, která – světe div se – jsou u Grand Scenicu ve standardu a zároveň jedinou možnou volbou. Podle stupně výbavy a případného příplatku se mění pouze jejich design. Rozměrná kola podtrhují dynamický zjev vozu a kolemjdoucí jen utvrzují v tom, že kola často dělají auto.
Prostorný tak akorát
Podobně je tomu i uvnitř. Interiér přebírá podobu posledních renaultů a řidič s mírnou nadsázkou nepozná, jestli sedí v meganu, talismanu, kadjaru či espacu. Scenic v minulé generaci byl známý umístěním přístrojů uprostřed přístrojové desky, ale nyní je vše postaru a po vzoru jeho současných souputníků. Středovému panelu dominuje rozměrný displej infotainmentu R-Link 2, přístrojový štít našel své místo klasicky před očima řidiče. Digitální štít je dobře čitelný a nabízí volbu vizáže podle zvoleného jízdního režimu systému Multi-Sence. Výhody i nevýhody řešení infotainmentu, sdružujícího většinu funkcí, jsme na našich stránkách zmiňovali už mnohokrát. Zásadní je, že odezva dotykového displeje je vcelku rychlá, též velikost virtuálních tlačítek je v pořádku. Hůře dostupná vybraná menu a funkce nás ale občas zlobí a například ovladač hlasitosti rádia či některé funkce klimatizace bychom viděli raději v samostatné – klasické analogové volbě. Ano, hlasitost lze ovládat „ťupkáním“ na políčka + a -, nebo sáhnout na ovladač pod volantem, ale klasické analogové kolečko ještě nebylo překonáno.
Přestože se nová generace Grand Scenicu mezigeneračně zvětšila co do vnějších rozměrů, uvnitř to není v porovnání s předchůdcem příliš znát. Nemyslím tím, že by tu bylo málo místa, jen nárůstu jsem si nějak nevšiml. Na předních sedadlech se posádka stejně jako na těch zadních usadí do komfortních rozměrných sedadel a snad jen na zadní lavici panují v oblasti šířky v ramenou stísněnější podmínky, než u předchůdce. Jinak je vše v pořádku, nechybí podélný posun zadní lavice, odkládací stolečky zabudované na opěradle předních sedadel, ani dostatek místa před koleny. Oproti předchozí generaci nelze sedadla druhé řady vyndavat a už zde není ani trojice samostatných sedadel, nýbrž klasičtější a zároveň leckdy i méně praktičtější uspořádání 1/3 – 2/3. Grand Scenic se naopak nezřekl možnosti převézt až sedmero pasažérů, a tak jsou za příplatek 12 400 Kč bez DPH připravena dvě sedadla ve třetí řadě. Ta jsou elegantně uschována v podlaze zavazadlového prostoru a v případě potřeby je lze velmi snadno vyklopit. Vychytávkou je automatické sklopení kteréhokoliv sedadla druhé a třetí řady příslušným tlačítkem, umístěným v kufru. Při skládání se navíc automaticky zasouvají i hlavové opěrky. Snadné, praktické, geniální. Samotný zavazadlový prostor nabízí v sedmimístném Grand Scenicu 533 litrů, které je možné sklopením zadních sedadel povýšit až na 1737 l. I v sedmimístném uspořádání scenic nabízí téměř 200 litrů pro převoz bagáže. Pětimístný scenic disponuje kufrem se základním objemem 718 l.
Příjemné cestování
Motorová paleta Grand Scenicu je docela obsáhlá. Benzinové i dieselové turbomotory nabízejí výkon od 84 do 118 kW, testovaný exemplář poháněla přeplňovaná vznětová šestnáctistovka Energy dCi 130 s výkonem 96 kW. Na běžné ježdění jde o optimální a maximálně příjemný motor. Je velmi dobře odhlučněn a má hladký chod, byť z nízkých otáček se mu zkraje příliš nechce. Výkonu má ale dostatek i při plném zatížení a jak už jsme si u Renaultu zvykli, potěší i velmi solidní spotřebou. My jsme se během těstu vešli do průměru 5,6 l/100 km.
Z čeho jsem měl lehké obavy, to byla opravdu velká kola již zmiňovaného rozměru. Jaké je to ale překvapení, na podvozku scenicu fungují a žádné kodrcání, drncání a skřípání zubů se nekoná. Grand Scenic je ve výsledku příjemně komfortní a nabízí vyvážené jízdní vlastnosti, kdy to nepřehání s bočními náklony a dokáže kupodivu absorbovat až nečekané množství nerovností. Do interiéru nepronikají žádné nepříjemné rázy, posádka si užívá cestovního poklidu a řidič nemá důvod žehrat na přeposilované či nepřesné řízení, ani řazení. Vše je naladěno tak akorát. A tak by to mělo u vozu kategorie MPV být.
Technické údaje: Renault Grand Scenic Energy dCi 130
Cena od: 487 520 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon: 96/4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 320/1750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,4 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi): 5,3 /4,2/4,6 l/100 km
Emise CO2: 119 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4634/1866/1660 mm
Rozvor: 2804 mm
Objem zavazadlového prostoru: 533/1737 l
Pohotovostní hmotnost: 1676 kg
{gallery}stories/automobil_ve_firme/2017_Cerven/Scenic{/gallery}