Studie tvrdí, že za Dieselgate může Bosch
Akademická studie dvou univerzit tvrdí, že software, který ovlivňoval emise vozů Volkswagen a Fiat při homologačních testech, vytvořila společnost Bosch.
S informací přišla společnost Bloomberg. Studie dvou univerzit obviňuje z vývoje použitého softwaru, který odstartoval aféru Dieselgate, společnost Bosch. Text s názvem „How They Did It: An Analysis of Emission Defeat Devices in Modern Automobiles“ vypracovali akademici z německé Ruhr-Universität Bochum a Kalifornské univerzity. Její vznik byl částečně podpořen Evropskou radou pro výzkum.
Připomeňme známá fakta – aféru zvanou Dieselgate odstartovalo zjištění, že v určitých vozech koncernu Volkswagen byl instalován software, který uměl rozpoznat, zda se vozidlo pohybuje v běžném provozu nebo na válcích v rámci zkušebního homologačního testu. V druhém případě uměl po určitou dobu snížit produkované emise motoru. Volkswagen za to platí milionové sumy na odškodném a za úpravu motorů v USA i v Evropě, podobně jsou vyšetřovány další automobilky jako třeba Fiat.
Studie tvrdí, že byl použit software EDC17 ECU, vyvinutý dodavatelskou firmou Bosch. „Máme jasné důkazy, že software byl vyvinut společností Bosch a Volkswagen a Fiat umožnily jeho použití,“ tvrdí zpráva, přestože údajně zkoumala pouze model Fiat 500X. Vědci ke svým výsledkům došli například prostřednictvím analýzy technických dokumentů obsahujících oznámení o autorských právech společnosti Bosch, které byly zveřejněny na portálu VW určeném pro servisy.
Bosch čelil podobnému obvinění už v loňském roce, kdy byl v USA v rámci soudního líčení podezřelý z toho, že jako dodavatel musel o všem vědět a být i „aktivním účastníkem“. Bosch se ale tehdy ohradil, že nemůžu ručit za to, jakým způsobem výrobce vozidel používá jeho produkty. K výsledkům studie nyní podle agentury Bloomberg odmítl Bosch vyjádřit s tím, že „nebude komentovat otázky týkající se vyšetřování a soudních sporů“. Už dříve takové názory ale odmítl jako „divoké a neopodstatněné“.