Už třetina Čechů by si koupila elektromobil

Z exkluzivního průzkumu, který zveřejnila společnost ČSOB Leasing, vyplývá, že koupi elektromobilu zvažuje za současné situace více než třetina Čechů. Informace o elektromobilitě ale mají Češi velmi špatné.

 

Průzkum objednaný ČSOB Leasing ukázal, že o koupi elektromobilu by uvažovalo až 75 % respondentů, ovšem jen pokud by pořizovací cena elektromobilu odpovídala ceně běžného vozu. Za vyšší cenu by to byla už jen třetina. Průzkum ukázal také velkou neznalost problematiky elektrických aut. Téměř polovina dotazovaných si totiž myslí, že elektromobil nelze nabíjet z běžné zásuvky, a pouze necelá čtvrtina lidí ví, že na elektromobil je možné čerpat dotace. Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %.
Podobné výsledky přinesl i loňský průzkum Ernst&Young. Podle něj by více než polovina řidičů (55 %) zvažovala nákup elektromobilu, nejvíce zájemců je z věkové skupiny 30 – 44 let. Rozhodujícím kritériem ale pro ně je cena.
Faktické prodeje ale potenciálnímu zájmu vůbec neodpovídají. Za loňský rok je v ČR z hlediska paliva na prvním místě benzin s 54,56%, na druhém diesel s 42,57%, následuje CNG – 1,09%, hybrid – 0,59%, LPG – 0,19%. Elektromobilů bylo registrováno jen 200 kusů (0,07%), z toho ještě významnou část tvořily prezentační vozy importérů.

Neznalost ovlivňuje poptávku
Nižší cena by mohla posílit zájem o tuto problematiku. U technických parametrů, jako je doba nabíjení, možnosti nabíjení, životnost či provozní náklady, vždy minimálně pětina lidí vůbec nedokázala otázku posoudit a volila odpověď „nevím“. V případě možnosti získat na nákup elektromobilu dotaci tvořily odpovědi „nevím“ dokonce polovinu.
„Z průzkumu nám vyplynulo, že informovanost Čechů v oblasti elektromobility je zatím nízká. Polovina lidí si zatím nedokáže představit, jakou mají elektromobily dojezdovou vzdálenost. Stejně tak si myslí, že provoz elektromobilu je výrazně dražší než ve skutečnosti, a netuší, že lze elektromobil dobíjet doma. Respondenti často uváděli, že je téma elektromobility velice zajímavé a sami se cítí být nedostatečně informovaní. Proto zde vidíme velký potenciál ke zlepšení a budeme se snažit pomocí našeho programu Čistá mobilita povědomí zvyšovat,“ říká Josef Rosenkranz, místopředseda představenstva ČSOB Leasing.

Pro lepší životní prostředí
Nejvíce respondentů má elektromobil spojen s pozitivním vlivem na životní prostředí, tichý chod motoru a využití nových technologií jsou nejčastěji označované výhody elektromobilů, shodne se na tom osm lidí z deseti. Mezi výhody se zařadily i náklady na provoz, dlouhodobost investice a komfort při jízdě. Tyto aspekty však čtvrtina až třetina lidí vůbec nedokázala posoudit.
K jednoznačným nevýhodám elektromobilů patří podle respondentů nízký počet rychlonabíjecích stanic, doba nabíjení, dojezd a v neposlední řadě cena. Za nevýhodu je označily vždy minimálně ¾ dotazovaných.

Elektromobily jsou návykové
Jasná souvislost se prokázala mezi zájmem a přímou zkušeností. Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %. Zájem o koupi elektromobilu mírně roste s příjmem dotázaného. Z hlediska věku ho nejčastěji projevují lidé z nejmladší věkové skupiny a pak lidé mezi pětatřiceti a pětapadesáti lety. Rozdíly podle příjmu i věku však nejsou dramatické.

O dotacích se neví
Průzkum ukázal, že polovina Čechů vůbec neví, že může na elektromobil získat dotaci a 29 % si dokonce myslí, že žádné takové dotace neexistují. ČSOB Leasing proto přišla s programem Čistá mobilita, který podporuje získání dotací určených pro rozvoj mobility s využitím alternativních paliv v kombinaci s nabídkou výhodného financování a pojištění takovýchto vozidel. Plán je zaměřen na využití alternativních druhů paliv, lepší kvalitu ovzduší a snížení emisí znečišťujících látek a skleníkových plynů vznikajících z dopravy.
„Čistá mobilita je programem, který se snaží podpořit zájemce o nákup a užívání vozu s alternativním druhem paliva. Kromě financování, pojištění, pomoci s výběrem auta, umíme také pomáhat se zprostředkováním dotací,“ říká Oldřich Freidinger, manažer marketingu ČSOB Leasing.